Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips: sluta lyssna på henne om du blir så hemskt upprörd. PS. EB är vassast i regering, du sätter dig inte på henne. Hoppas du inte måste bli sjukskriven om hon blir statsminister i framtiden ;)
Inte bara folk på andra sidan som ogillar EB. Jag har röstat på KD otaliga gånger, men EB tål jag verkligen intev
M Micke7700 skrev:
Det svenskt näringsliv säger är att oavsett vilken typ av energi vi skall ha så skall det skötas på ekonomiska grunder inte politiska/ideologiska.
Det är dessutom så elmarknaden är uppbyggd, för att gynna dom som kan producera billigt.
Nej, de säger vad deras medlemar tycker att de ska säga. och just nu domineras de av energibranchen som inte vill ha konkurans. Vanliga förtag som är medlemmar med konsumerar energi börjar bli mer och mer iriterade på deras partisan fasoner
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Jag tror inte de är bekymrade över att temperaturen går upp med 0.001 grad.. vilket alltså är effekten av kärnkraftverken.

Nej inte precis i utblåset, men ett par km där ifrån. där de faktiskt spelar någon roll.
Att kärnkraftverken endast bidrar med i genomsnitt 0,001 grader (din uppgift) spelar mindre roll, men den totala temperaturökningen är ju betydligt större än så, vilket är ett reellt problem, både för kärnkraften och för djur och växter.
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.190227!/exp_4522.pdf
 
Anna_H Anna_H skrev:
Att kärnkraftverken endast bidrar med i genomsnitt 0,001 grader (din uppgift) spelar mindre roll, men den totala temperaturökningen är ju betydligt större än så, vilket är ett reellt problem, både för kärnkraften och för djur och växter.
[länk]
Jag vet inte vad du försöker visa, men värdena är ju bättre där kärnkraftreaktorerna är. Så detta är om möjligen ett argument för att bygga fler.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att kärnkraftverken endast bidrar med i genomsnitt 0,001 grader (din uppgift) spelar mindre roll, men den totala temperaturökningen är ju betydligt större än så, vilket är ett reellt problem, både för kärnkraften och för djur och växter.
[länk]
Ska man hålla nere den globala uppvärmningen så är väl koldioxidfri kärnkraft ett av de bästa alternativen även om havet värms upp lite lokalt runt själva anläggningen?
 
  • Gilla
fiskarn87 och 5 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Jag vet inte vad du försöker visa, men värdena är ju bättre där kärnkraftreaktorerna är. Så detta är om möjligen ett argument för att bygga fler.
Nu blev det bakvänt. Det är ju därför de har byggt dem där de byggt dem, inte för att förbättra värdena utan för att värdena är bättre där från början..
 
useless useless skrev:
Ska man hålla nere den globala uppvärmningen så är väl koldioxidfri kärnkraft ett av de bästa alternativen även om havet värms upp lite lokalt runt själva anläggningen?
Jam, jag är absolut inte emot kärnkraft. Jag är bara emot dem som tror att 100% kärnkraft är lösningen på alla problem.
 
  • Gilla
Micke7700
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jam, jag är absolut inte emot kärnkraft. Jag är bara emot dem som tror att 100% kärnkraft är lösningen på alla problem.
Hur många tror just att enbart kärnkraft är lösningen? Jag har då inte sett till någon ännu....
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu blev det bakvänt. Det är ju därför de har byggt dem där de byggt dem, inte för att förbättra värdena utan för att värdena är bättre där från början..
Eeeh. varför skulle man bry sig om syrehalten i vattnet när man bygger kärnkraftverken? Nej verkens position är inte valda efter hur vattnet är. de är valda efter hur kraftnätet är.

Om de du säger skulle vara sant skulle området runt barsebäck vara bättre med, och de kan man ju inte dirket påstå att det är
 
F fribygg skrev:
Kan vi göra något annat än att välja att värma med nått annat än el?

Även om politikerna skapar stabila blocköverskridande uppgörelser, tydligt uppdrag till Vattenfall eller rent av skapar en ny 'Elmyndighet' som får till uppgift att bygga och driva ny baskraft tar det tid och med nuvarande regler kan ju mycket överklagas och dras i långbänk.
Tydligt uppdrag tillVattenfall där sade ju Svenskt Näringsliv ifrån på skarpen så jag tror inte att FifflaUffe går direkt emot sin största sponsor och det är väl samma med Jimmie
 
  • Gilla
Micke7700
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jam, jag är absolut inte emot kärnkraft. Jag är bara emot dem som tror att 100% kärnkraft är lösningen på alla problem.
Jo jag själv som kärnkraftsvän kan även se havsbaserad vindkraft i ett kombo.
Men vi måste ju på ett bra sätt bestämma hur mycket elkraft vi behöver när det är kallt och vindstilla.

Sen har ju vindkraften den stora utmaningen att ingen vill ha en vindsnurra i närheten av där de bor.
Havsbaserad vindkraft är då också klart dyrare och där är det då även motstånd.

Båda energislagen måste då konkurrera på samma villkor och väger man in behovet vi har under vintern så måste vi bygga ett antal nya SMR reaktorer och gärna då ett antal havsbaserade vindsnurror.
Perfekt mix för framtiden, grön ekonomi och gröna jobb!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Lösningen på att ingen vill ha vindkraft nära sig men gärna kärnkraft är enkel. De kommuner som stoppar vindkraft tackar automatiskt ja till att förvara uttjänt kärnbränsle i sin kommun. På så sätt tar alla direkt ansvar för sina val.

P paralun skrev:
Jo jag själv som kärnkraftsvän kan även se havsbaserad vindkraft i ett kombo.
Men vi måste ju på ett bra sätt bestämma hur mycket elkraft vi behöver när det är kallt och vindstilla.

Sen har ju vindkraften den stora utmaningen att ingen vill ha en vindsnurra i närheten av där de bor.
Havsbaserad vindkraft är då också klart dyrare och där är det då även motstånd.

Båda energislagen måste då konkurrera på samma villkor och väger man in behovet vi har under vintern så måste vi bygga ett antal nya SMR reaktorer och gärna då ett antal havsbaserade vindsnurror.
Perfekt mix för framtiden, grön ekonomi och gröna jobb!
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
M Micke7700 skrev:
Lösningen på att ingen vill ha vindkraft nära sig men gärna kärnkraft är enkel. De kommuner som stoppar vindkraft tackar automatiskt ja till att förvara uttjänt kärnbränsle i sin kommun. På så sätt tar alla direkt ansvar för sina val.
Du är inte riktigt hemma i den här branchen märker jag. Kommunerna stridade om vem som skulle FÅ använda kärnbränslet, inte vem som skulle undvika det.

Kärnkraftbranshen är lite populärare än vindkraft branschen lokalt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Samt att all belysning inne bidrar till uppvärmningen också så det är ju inte bortkastat.
Då har du kanske inte LED i dina armaturer?
 
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Kul att höra flera som tänker.
Gör lika och har sparat pengar på servicekontot sedan Augusti, huggit å torkat ved och även köpt gasol.
Värmer huset på natten lite extra och drar ner värmen när vi jobbar.
Fattar faktiskt inte hur folk kan bränna så jävla mycket el. Typ 800-1200 kwh I månaden vinterhalvåret landar jag på
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Folk klagar på höga elräkningar, att man snart inte har råd men samtidigt kör jag förbi övertända hus vart man än åker. Belysning i varje fönster, julbelysning ute, belysning på fasaden. Ser inte ut som att någon tänker på att spara på el överhuvudtaget.. även om inte lampor dra särskilt mycket så tycker jag ändå att det känns lite dubbelt att klaga på elräkningen samtidigt som man inte släcker efter sig

jag släcker i rum jag inte är i, har en julstjärna i fönstret och en julgran med belysning i trädgården för att hitta till bilen typ är väldigt mörkt här

hade räkning på 2100 i nov
Du kör förbi de rikas villor
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.