Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har läst en del olika beräkningar, och de flesta verkar komma fram till siffror mellan 50 öre och upp till 1,3 kr/kWh.
UK har ju garanterat priset åt Hinkley Point i 35 år, varför skulle ett företag bygga ny kärnkraft här utan samma garantier?
Jag finner också ungefär samma spann när jag sammanfattar det jag läst, lite här och där.
Och det som verkar vara kostnadsdrivande till att det hamnar i de högre prisnivåerna verkar vara misslyckade byggen som främst inte blir klara i tid, ty då skenar kapitalbindningskostnaderna.
Ett kärnkraftsbygge som går som det ska, tidsplaner och sånt håller, bör generera kWh-priser på en bit under kronan i alla fall, när det väl börjar producera.
Sen kommer priset att sjunka lite efter ett eller två tiotals år, då investeringen har gett ROI och kapitalkostnaderna försvinner och kostnaderna blir bara bränsle, drift och underhåll.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
igen: Jo, om jag producerar mer än jag förbrukar är jag självförsörjande, även om jag låter elen lagras i ett "batteri" på elnätet i form av tex vatten i Höljesdammen och tar ut det från elnätet vid behov. På samma sätt som det räknas att jag har pengar och är självförsörjande om min lön täcker mina utgifter även om jag låter dem lagras på mitt bankkonto och inte har pengarna i madrassen.
Nej, om du producerar mer än du gör av med är du en nettoproducent, du är inte självförsörjande så länge du är beroende av andra för att göra det. Om du installerar dina egna batterier och lagrar elen på så vis, absolut. Eller för den delen bygger en egen damm att lagra vatten i så fine.
Det du menar går emot hela begreppet med självförsörjande.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Är du självförsörjande? Svaret enligt dig är i så fall absolut nej. Du använder krediter titt som tätt, har lån, osv. Du har en löjlig definition av begreppet självförsörjande, som jag tror du är ganska ensam om. Även journalister anser ju bevisligen det.
Nej verkligen inte, och jag har heller aldrig påstått mig vara det.
Huruvida jag använder krediter och har lån har du heller inte en susning om, så det kan vi lämna därhän.
Och din poäng är, ingen journalist har någonsin haft fel, förstått fel eller använt fel ord för saker eller?
Vad med självförsörjning är det som är svårt att greppa, det betyder liksom att man gör det själv, utan beroende av andra.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
igen: Jo, om jag producerar mer än jag förbrukar är jag självförsörjande, även om jag låter elen lagras i ett "batteri" på elnätet i form av tex vatten i Höljesdammen och tar ut det från elnätet vid behov. På samma sätt som det räknas att jag har pengar och är självförsörjande om min lön täcker mina utgifter även om jag låter dem lagras på mitt bankkonto och inte har pengarna i madrassen.

Vad gäller kärnkraft och vattentemperatur finns det många källor, här har du en:
[länk]

0,001 grader i hela havet kan innebära 5-10 grader lokalt.
Det är lika korkat att hänvisa till medelvärden där som det är att påstå att förändrad nederbörd pga att det blir varmare inte är ett problem, eftersom medelvärdet ändras så lite, trots att både torka och skyfall ökar kraftigt.
Nej de fungerar inte så. Dels så har elen du säljer inte samma värde som den du köper. Utöver de är du beroende av elnätet. För de tredje har vi ingen förmåga att lagra energi i dammar i Sverige. Vi har inga pumpdammar i Sverige, och vi kan inte heller ha det eftersom Östersjön är bräkt.

"Det är lika korkat att hänvisa till medelvärden där som det är att påstå att förändrad nederbörd pga att det blir varmare inte är ett problem,"
Nej. Att bara stirra sig blind på precis utblåset är orealistiskt. Om vi pratar om livet i östersjön är de östersjön i stort som spelar roll, inte ett par hundra meter från utblåste. Om du tittar på de faktiska sifforna.

Rent tekniskt sett är det ett problem för LO1 och 2 att ha för varmt kylvatten eftersom de är tryckvatten reaktorer. Detta är dock ett väldigt begränsat problem som innebär att man behöver sänka effekten 10-25% under 2-3 veckor var 10:e år.

Östersjön är ett innanhav, saker som händer där jämnar ut sig rätt fort.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu duschar man int man badar och först far och sedan mor därefter ungarna och det i samma vatten, någon jävla ordning får det allt vara
Har du ingen sjö nära dig? Jag har en damm 400 meter hemifrån, tar med yxan dit och slår hål på isen om jag känner att jag luktar mer illa än vanligt.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Lazard är en välkänd antikärmkraft lobbyorganisation. Varför hänvisar du till absolut sämsta källan som finns? och Wikipedia är ju ingen höjdare när de gäller kontroversiella siffror. Även då skulle du bara behöva läsa stycket innan för att se att något var fel.

". Based on the published methodology details, it has been pointed out that BNEF assumed cost of capital 230% higher than the actual one (1.56%), fixed operating costs at 300% higher than actual and nameplate power lower (1400 MW) than actual 1600 MW, all of which contributed to significant overestimate in price"

Så... har du räknat själv på det? De har jag.

"UK har ju garanterat priset åt Hinkley Point i 35 år, varför skulle ett företag bygga ny kärnkraft här utan samma garantier?"

Varför skulle någon bygga någon krafttyp alls. Du glömmer att nämna i HPC garantipris som hamnade på £92.5 vilket ... före 2022 lät rätt mycket i Svenska öron, att i Storbritannien så betalar kraftleverantören nätavgiften, inte kunden, och utöver de behövde de betala en startavgift för att påbörja ansökan på ca £2B samt nätförstärknignsavgift och backupp kraft.

Detta kan jämföras med garantipriset på vindkraft som vid samma tillfälle låg på £180/Mwh, vilket senare höjdes till £240, samtidigt som den för kärnkraft sänktes till 87.

Detta helt utöver att vi ignorerar de faktum att Förra regeringen via ägande direktiv lade ner R1 som producera el för 20öre/kWh. Reaktorn var dessutom redan utrustad med OBH, vilket var de som de hävdade sakandes, total lögn, kolla upp det.

De påstods dessutom att R1 hade begränsad livslängd, åter igen totalt lögn enligt deras egna interna undersökning som de själva hemligstämplade och senare läkte... jag råkar ha den här.

[bild]
Så du har räknat på det, och kommit fram till att ny kärnkraft kostar samma som ett nerlagt gammalt?

Du skriver väldigt mycket text, och blandar korten hej vilt. Jag tror inte att jag orkar debattera det här igen, med en ny person.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När effektskatten (kärnkraftsskatten) var som högst så slog det ca 8,5 öre /kWh. Men då det var reaktorns effekt som skattades, inte produktion, så blev skatten per kWh olika beroende på hur bra nyttjandegrad man nådde.
(Fransk kärnkraft skulle lidit hårt i år, med en sådan skattemodell).

Men det är iaf uträknat att kärnkraftsskatten slog ca 8,5öre när den var som högst för att strax efter tas bort.
Jag lade in de olika skatterna för kärnkraften, plus pilkning och certifikat för vindkraft för att ge en visualisering hur stor påverkan regleringen av marknaden hade. Vilket även visar att nerläggningen av Ringhals skulle vara av marknadsmässiga skäl inte stämmer då inkomsterna till reaktorerna ökade till de tredubbla från 15öre/kWh 2014-2017 till ~45 öre under 2018-2019.

Under den första av de perioderna fick förövrigt vindkraften ungefär 3 dubbla inkomsten mot kärnkraften med, räknat enbart på marknadspåverkan.
Graf över kärnkraftsintäkter, reaktorantal och energiproduktion i Sverige, politiska händelser markerade, tidsperiod 1996-2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så du har räknat på det, och kommit fram till att ny kärnkraft kostar samma som ett nerlagt gammalt?

Du skriver väldigt mycket text, och blandar korten hej vilt. Jag tror inte att jag orkar debattera det här igen, med en ny person.
Jag skre 46öre för OL3 (nytt kärnkraftverk) och 20 öre för F1 (gammalt kärnkraftverk).. 20 öre och 46 öre är inte samma
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Du tjänar in mellanskillnaden i byggkostnad ganska snart.
Har du nån källa på passivhusens lönsamhet?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är alltså att kärnkraftverk trots detta värmer upp havet.
Nej? Vad är det du inte förstår? Antingen kyler man kylvattnet i ett slutet system, eller kyler man kylvattnet INNAN man släpper ut det i havet igen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej? Vad är det du inte förstår? Antingen kyler man kylvattnet i ett slutet system, eller kyler man kylvattnet INNAN man släpper ut det i havet igen.
Ringhals flöde på 40 m3/s kylvatten är 10 grader varmare när det skickas tillbaka till havet. Eller har du andra uppgifter eller missförstod jag inlägget?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ringhals flöde på 40 m3/s kylvatten är 10 grader varmare när det skickas tillbaka till havet. Eller har du andra uppgifter eller missförstod jag inlägget?
Jag är inte vvs-ingenjör, men har viss kunskap om värmeväxlingsteknik och Alfa Laval. Billigt? Nej, troligen inte, men möjliggör också återanvändning av värmen. Görbart? Jag kan inte se varför inte.
 
F fribygg skrev:
Har du nån källa på passivhusens lönsamhet?
Liten kommentar på det. Jag har sett en del beräkningar som skulle stödja de påståendet. Men när man detaljgranskar dem så är de rätt fula och mäter ytterarea. vilket gör oerhört stor skillnad på ett hus som har väggar som är 60cm tjocka.

En grej passivhus som ofta glöms bort är att så länge temperaturen är runt nollan är allt frid och fröjd, men när de är -15 så behöver de tillskotts värme, vilket då är direkt el i ventilationen.

Om vi jämför de hela med ett nybyggt hus med optimerad isolering och en bra djup/jord-värmepump så kommer det huset dra väldigt lite energi när det är runt nollan (dock mer än passivhuset) men dra mindre energi än passivhuset när de är -15. Exakt vilket hus som drar mest per mätt innerkvadratmeter är svårt att svara på, resultatet blir relativt närma. Men jag skulle gissa att om man har timdebitering så ligger huset med värmepump bättre till eftersom de drar mer energi när elen är billig men mindre när elen är dyr.

Ett annat stort problem för passivhusen är att varmvattnet går på elpatron. Så om man har säg en lite större familj med barn i tonåren, så kan de där bli ganska dyrt.

Jag menar man kan nästan helt garanterat göra en kalkyl som inte är helt orealistisk där Passivhuset slår ett hus med djupvärmepump, men i många scenario kommer de vara tvärt om. Främst i Scenarier som involverar barn, och främst då något äldre barn.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om man producerar mer än man förbrukar är man självförsörjande
Om man är beroende av andra och andras teknik, för sin försörjning de perioder man inte kan försörja sig själv, är man knappast självförsörjande.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
En grej passivhus som ofta glöms bort är att så länge temperaturen är runt nollan är allt frid och fröjd, men när de är -15 så behöver de tillskotts värme, vilket då är direkt el i ventilationen.

Ett annat stort problem för passivhusen är att varmvattnet går på elpatron.
I Linköping finns passivhus med fjärrvärme, de behöver nog inte så mycket el men trots allt tillskott av köpt energi.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag är inte vvs-ingenjör, men har viss kunskap om värmeväxlingsteknik och Alfa Laval. Billigt? Nej, troligen inte, men möjliggör också återanvändning av värmen. Görbart? Jag kan inte se varför inte.
Det var planer på att göra de när man planerade Forsmark 4 (som aldrig byggdes på grund av beslut efter kärnkraftsomröstningen), Fanns vissa planer på att retroaktivt införa det på Forsmark 1 och 2 efterhand som Stockholm och Uppsala fjärrvärmenät byggdes ihop. Detta stoppades dock av tankeförbuds lagen 1987 som tolkades som att den här typen av anläggning inte längre var laglig. När de sedan legaliserades igen 20 år senare, ansågs reaktorerna för gamla för det.

Att ansluta en reaktor till fjärrvärme är betydligt knepigare än vad de verkar. Alla reaktorer i Sverige har en kondensturbin som kyler ångan till långt under 100 grader (typiskt ca 30 grader). Turbinen är gjord för att utnyttja den lägre temperaturen av ångan vilket ökar verkningsgraden från ca 34% till 37% för en kokvatten reaktor. Dessvärre kan man inte bara frikoppla den här delen av turbinen för att öka temperaturen.

Systemet som har utformas är att man släpper ut lite ånga från flera steg och på så sätt kan värma upp fjärrvärme med befintliga turbiner kvar på plats. Denna metod används i Kombikraftverk (som exempelvis Öresundsverket var). Men nackdelen är att man tappar ytterligare lite verkningsgrad och den hamnar då på ca 33%

Fördelen med den här metoden är att man steglöst kan variera hur mycket fjärrvärme man producerar. I Öresundsverkets fall variera uttag av el från 440MW ner till 400MW medan mängden fjärrvärme varierade från 0MW upp till 250MW. Man fick alltså ett utbyte på 6.25 gånger vilket är extremt bra. I ett kärnkraftverk blir den siffran något läge på ca 5 gånger, vilket fortfarande är bra men något sämre (en högtempertur reaktor kan dock komma upp till över 6 gånger).

När vi tittar på Framtida SMR som planeras på ett par ställen i landet så förväntas de i samtliga fall vara anslutna till fjärrvärmenätet och inte eller sjö kylas. Däremot kommer man troligen ha en kyl bassäng för extra kyla på sommarhalvåret när fjärrvärmenätet inte räcker till.

I Linköping har man idag en sådan lösning med ett traditionellt biobränslekraftverk. Kylbasängen används på sommaren som ett utebad åt badhuset (heter Tinnerbäcksbadet), vilket gör dem möjligt att ha ett utebad som är ca 5 grader varmare än vad de annars skulle vara. Linköping har tre pannor på. Linköpings energi system som idag använder biobränsle och olja om vi ignorerar just biobränslet och oljan är nog rätt typiskt hur en SMR reaktor skulle se ut i en medelstor svensk stad i framtiden.

Finns ett par intressenter som håller på och förhandla om BWRX-300 reaktorer. Fast för närvarande är SMR reaktorer olagliga i Sverige. lagen är på gång att ändras, men har inte vunnit laga kraft än. Utöver det är de fortfarande olagligt att bygga reaktorer utanför Ringhals och Oskarshamn, den lagen håller med på att ändras)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.