X
Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan är elexport också en Svensk inkomstkälla.
När man exporterar 5GW för 5kr/kWh så ramlar det in 25 MSEK per timme.
Så bygg kärnkraft (framförallt, lägg inte ned fungerande) och sälj. Bra pengar, som kan användas till vård och omsorg, elprisstöd eller taxiresor för politiker.

Vi skulle ju annars kunna påstå att det inte ligger i nationens intresse att sälja skog, papper, malm, stål.
Saker vi behöver själva och skulle kunna vara jättebilligt ifall vi inte exporterade det vi har.
Frågan är.... Hur ser elpriset ut om 15 år? När kärnkraften kanske kan börja leverera?
Hur ser den ut om 20 år? Om 25? Om 30? Om 35? Om 40? Om...

Kom ihåg att kärnkraften har på många håll i sverige gått med miljardförluster i flera år.

Vem vill satsa 100 miljarder på ETT kärnkraftverk som är klart om kanske 15 år och elpriserna kanske är... 20 öre?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är inte gemensamma resurser! De producerar sin egen el med SINA paneler och vindsnurror. Vad får dig att anse att det är gemensam egendom? Jag undrar vem som för ett märkligt resonemang...
Så dom har släckt på natten när det inte blåser ?

X
MathiasS MathiasS skrev:
baksidan av att exportera för 5kr/kwh verkar vara att folk har 10grader varmt inomhus och ändå inte kan betala sina räkningar, så jag tror jag gärna avstår den intäkten.
Samtidigt så leder detta nu helt plötsligt till att alla slappon som inte gjort något åt sin isolering och sin uppvärmning (direktverkande el) nu plötsligt gör saker som gör att mindre el går åt.
Bra va?
(ja, jag vet att det finns undantag där folk inte har haft råd eller möjlighet innan - det finns alltid undantag)
Detta kommer ju även leda till att man blir ännu bättre på att bygga energisnåla hus. Passivhusen kommer få ett stort uppsving! Tänk själv - 0 kronor i uppvärmningskostnad. Det är väl rätt bra? Du tjänar in mellanskillnaden i byggkostnad ganska snart.

Allt ont har även något gott med sig. Alltid.
Världskrig har gjort att vi i dag kan åka (alldeles för billig) med flyg till hela världen. Exempelvis.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Frågan är.... Hur ser elpriset ut om 15 år? När kärnkraften kanske kan börja leverera?
Hur ser den ut om 20 år? Om 25? Om 30? Om 35? Om 40? Om...

Kom ihåg att kärnkraften har på många håll i sverige gått med miljardförluster i flera år.

Vem vill satsa 100 miljarder på ETT kärnkraftverk som är klart om kanske 15 år och elpriserna kanske är... 20 öre?
Och framförallt, vilket de flesta personer här i tråden som kombinerar gnället om att elpriset är högt och allmänt klagande på att S +MP lagt ner kärnkraftverk undviker att svara på, vem ska betala när (inte om) priset visar sig högre än det man tycker är dyrt?

Från december 2021 tom idag ligger mitt snittpris på 1,5 kr/kWh, vilket bara är lite över beräknad lägstakostnad för ny kärnkraft i västland.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Att andra inte heller har förstått vad självförsörjande betyder gör det inte mer rätt. Jag tvivlar inte på att de på årsbasis producerar lika mycket (eller mer) än vad de förbrukar.
Men de är fortfarande beroende av el från andra energikällor under stora(?) perioder av året, det gör dem till inte självförsörjande utan (tvärt emot vad du påstod tidigare) de använder gemensamma resurser till att driva sina lampor (och övrigt) i sina varuhus.
Att de sommartid (antar jag) har producerat ett överskott och på så vis bidragit till att det gemensamma (om jag tillåter mig att kalla det så, en del är ju trots allt ägt av staten) behövt producera mindre ändrar inte på detta faktum.

Menar du att IKEA är helt oberoende av det gemensamma elnätet och inte heller drar någon el från andra producenter än sina egna solceller eller vindkraftverk? Om svaret på detta är nej, då är de inte självförsörjande om än de kanske är nettoproducenter.
Är du självförsörjande? Svaret enligt dig är i så fall absolut nej. Du använder krediter titt som tätt, har lån, osv. Du har en löjlig definition av begreppet självförsörjande, som jag tror du är ganska ensam om. Även journalister anser ju bevisligen det.

Anna_H Anna_H skrev:
Tack för mansplainingen. Ja, det finns något som heter värmeväxlare. Men det kostar för mycket att använda dessa värmeväxlare för att KYLA havet vid kärnkraftverken. Så det vatten som lämnar dem är fortfarande varmare än det vatten som tas in. Det är liksom det som är vitsen med KYL-vatten.
Det var ironi. Lägg sexistiska attacker, tack. Bevisligen behöver jag förklara på ett barns nivå; vem har pratat om att kyla havsvatten??? Man kyler ju kylvattnet, liksom som i en bil... Och ja, det är liksom det som är själva vitsen med KYLVATTEN. Ett slutet system där värmen tas tillvara och relokaliseras från det uppvärmda KYLVATTNET, som då återigen blir kallare och kan återcirkuleras för att om och om igen kyla reaktorerna.

Mikael_L
X Xanthopteryx skrev:
Ja åtminstone 2020 så var elen så billig att jag tror inget svenskt kärnkraftverk gick med vinst.
Men jag tror nog att de gjort lite plus i bokslutet ganska många av de senaste åren. Kapitalkostnaderna för bygget lär ju vara borta, så de har nog kunnat gå med plus. Men nybyggd KK skulle nog varit rejäl förlustaffär i Sverige, ja fram till de senaste 14 månaderna.

D Dilato skrev:
Så dom har släckt på natten när det inte blåser ?
Läs artikeln jag postat tidigare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja åtminstone 2020 så var elen så billig att jag tror inget svenskt kärnkraftverk gick med vinst.
Men jag tror nog att de gjort lite plus i bokslutet ganska många av de senaste åren. Kapitalkostnaderna för bygget lär ju vara borta, så de har nog kunnat gå med plus. Men nybyggd KK skulle nog varit rejäl förlustaffär i Sverige, ja fram till de senaste 14 månaderna.
Ja, så länge de avgiftar ihjäl kraftslaget. Sätt samma avgifter på samtliga energislag så är det en helt annan ekvation. Bland annat effektskatten var en av spikarna i kk-kistan.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
X
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ringhals.
Notera att senaste höjningen av effektskatten låg, om jag minns rätt, i storleksordningen 1,5 öre per kWh.
Linjediagram som jämför elpris från Nordpool mot nettokostnad för Ringhals under åren 2004 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

X
Ja, så länge de avgifter ihjäl kraftslaget. Sätt samma avgifter på samtliga energislag så är det en helt annan ekvation. Bland annat effektskatten var en av spikarna i kk-kistan.
Nej. Rent skitsnack. Man visste att den skulle bort. Ändå fortsatte planerna.
Vi talar dessutom om runt 3-5,5 öre per kWh beroende på verk.
Läs igen: Några ören.
2015 låg förlusterna i Forsmark på typ 20 öre!

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Läs artikeln jag postat tidigare.
Jag ser inte något om att dom producerar något på natten när det inte blåser?
Sedan ligger väl merparten av deras vindkraft i norra sverige, så deras överföring till Ikea Malmö på natten hjälper till att öka förlusterna och således öka alla våras överföringskostnader (kapacitetsavgift ).

Missförstå mig rätt, jag tycker det är utmärkt att IKEA har egen sol och vindkraft, men att påstå att dom är helt självförsörjade när det egentligen är så att dom (precis som alla andra) faktiskt måste köpa baskraft när slumpkraften inte räcker är inte sant.

Det finns säkert många hushåll som producerar mer solel totalt (vår-sommar-höst) än dom förbrukar på årsbasis men att dom skulle vara självförsörjande kan väl ingen hålla med om?

X Xanthopteryx skrev:
Samtidigt så leder detta nu helt plötsligt till att alla slappon som inte gjort något åt sin isolering och sin uppvärmning (direktverkande el) nu plötsligt gör saker som gör att mindre el går åt.
Bra va?
(ja, jag vet att det finns undantag där folk inte har haft råd eller möjlighet innan - det finns alltid undantag
Och vad tycker du att alla de som sedan många år energioptimerat sina hus och leverne ska göra i det här läget? Eller de som köpt ett (energioptimerat) hus för något/några år sedan och räknat ut boendeekonomin efter normala elpriser inklusive en vettig marginal. En marginal som nu ätits upp och passerats med flera tusentals kronor per månad.

Jag skulle tro att just dessa husägare är i majoritet, medan "slappon" och "bror duktig"-typerna är minoriteter. Det är naivt och/eller elitistiskt att tro att om bara folk ändrar sina beteenden så klarar de ekonomin. Jag är övertygad om att de allra flesta gör så gott de kan. Med det menas att man kikar på vad man har för inkomster och anpassar sedan sina utgifter efter det. Då krävs dock att saker och ting har ett realistiskt skeende. Att elpriserna skulle hamna där de är idag var inte ett realistiskt scenario för några år sedan.

Det skrivs ibland saker i stil med: "Har man inte marginaler för höjda kostnader så ska man inte köpa hus". Det är en oförskämd inställning som bara innehas av folk med mycket pengar och en von Oben-attityd, som dessutom är totalt felaktig. Skulle man ha marginaler för alla tänkbara och otänkbara kostnadsökningar så skulle ingen kunna köpa en bostad, någonsin. Någonstans går gränsen för vilka marginaler man behöver och det är politikernas uppgift att se till att de otänkbara kostnadsökningarna inte sker. Dit räknas inflation, räntor och el/bränslepriser in. Vi befinner oss i en situation som beror på ett monumentalt misslyckande från politiker i Sverige och övriga världen. Det är inte vi konsumenter som orsakat situationen, men det är vi som får betala för den.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Bra va?
(ja, jag vet att det finns undantag där folk inte har haft råd eller möjlighet innan - det finns alltid undantag)
Detta kommer ju även leda till att man blir ännu bättre på att bygga energisnåla hus. Passivhusen kommer få ett stort uppsving! Tänk själv - 0 kronor i uppvärmningskostnad. Det är väl rätt bra? Du tjänar in mellanskillnaden i byggkostnad ganska snart.

Allt ont har även något gott med sig. Alltid.
Världskrig har gjort att vi i dag kan åka (alldeles för billig) med flyg till hela världen. Exempelvis.
Nej detta var dumprat från början till slut.

Du verkar inte förstå hur knepigt många har det med dessa prisnivåer och även när man gjort allt som går att göra är det mycket pengar som ska ut om man inte har marginaler i ekonomin.

Så nej, det är inte bra att elpriset är 5kr per kwh.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
det är politikernas uppgift att se till att de otänkbara kostnadsökningarna inte sker. Dit räknas inflation, räntor och el/bränslepriser in.
Detta går att läsa som att du anser att räntan har nått otänkbara nivåer. Jag kan dock inte hålla med om detta utan anser att vi fortfarande har låga räntenivåer. Sen kanske du inte menar det min bokstavliga tolkning säger.

Diagram över styrräntans utveckling, visar fluktuationer från 1994 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kan jag förstå att de som vant sig med att det nästan är gratis att hyra pengar uppfattar det som hög ränta men för mig som är uppväxt med tvåsiffriga räntor är inte 2.5 % högt.

• Gilla
Bernt Ö97 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.