8 481 läst · 35 svar
8k läst
35 svar
Kasta ett öga på en nybörjares altanskiss!
Första problemet dök upp direkt
!
Var ute igår och markerade ut var altanen kommer sitta med pinnar och snöre och insåg då att jag hade mätt fel i min skiss. Bredden på husväggen är 8,45 istället för 8,65 som jag hade lagt in i skissen (förstår inte hur jag missat det då jag till och med skrivit rätt längd i mina anteckningar).
Känns som att jag har tre alternativ för att lösa detta:
1. Skippa mittenbrädan på tvärsen och låt trallbitarna möta varandra i mitten (trallen kommer i 4,2 meter och på det sättet slipper jag kapa någon trall), men ha kvar ändbiten (frisen?). Detta kommer att resultera i att det sticker ut 9 cm från husväggen.
2. Samma som 1 men att behålla mittbrädan på tvärsen och istället skippa ändbrädan.
3. Behålla skissen men att kapa trallbitarna (antingen köpa 4,2m och kapa typ 10 cm på alla, alternativet att köpa 4,8m och lägga det "löpande")
Känns som att alternativ 3 blir snyggast, men också mest jobb (och mest slöseri med trall) så lutar nog just nu åt alt 2 eftersom det ändå kommer sitta ett staket/insynsskydd i den änden. Hur hade ni gjort?
Var ute igår och markerade ut var altanen kommer sitta med pinnar och snöre och insåg då att jag hade mätt fel i min skiss. Bredden på husväggen är 8,45 istället för 8,65 som jag hade lagt in i skissen (förstår inte hur jag missat det då jag till och med skrivit rätt längd i mina anteckningar).
Känns som att jag har tre alternativ för att lösa detta:
1. Skippa mittenbrädan på tvärsen och låt trallbitarna möta varandra i mitten (trallen kommer i 4,2 meter och på det sättet slipper jag kapa någon trall), men ha kvar ändbiten (frisen?). Detta kommer att resultera i att det sticker ut 9 cm från husväggen.
2. Samma som 1 men att behålla mittbrädan på tvärsen och istället skippa ändbrädan.
3. Behålla skissen men att kapa trallbitarna (antingen köpa 4,2m och kapa typ 10 cm på alla, alternativet att köpa 4,8m och lägga det "löpande")
Känns som att alternativ 3 blir snyggast, men också mest jobb (och mest slöseri med trall) så lutar nog just nu åt alt 2 eftersom det ändå kommer sitta ett staket/insynsskydd i den änden. Hur hade ni gjort?
Så här designade jag däcket åt min dotter.
Bild över en av sidosektionerna med dubbel fris runt om och enkla "tvärsbrädor":
Se även bifogad PDF med min originalritning med trall-läggningen.
Hela konstruktionen baserades på skarvlöst golv och stolpar helt i fris, dvs inga urjackningar i själva trallen.
/Göran
Kommentar : Du bör renkapa trallen i ändarna. Det är inte alls säkert att dom är exakt i vinkel och ändarna brukar inte vara världens snyggaste.
Bild över en av sidosektionerna med dubbel fris runt om och enkla "tvärsbrädor":

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se även bifogad PDF med min originalritning med trall-läggningen.
Hela konstruktionen baserades på skarvlöst golv och stolpar helt i fris, dvs inga urjackningar i själva trallen.
/Göran
Kommentar : Du bör renkapa trallen i ändarna. Det är inte alls säkert att dom är exakt i vinkel och ändarna brukar inte vara världens snyggaste.
Redigerat:
Ändarna är oftast lite sprukna och inte alltid superfina så planera gärna så att du kapar en bit på varje. Gärna på plats med cirkelsåg så går det snabbtV villasuperstar skrev:Första problemet dök upp direkt!
Var ute igår och markerade ut var altanen kommer sitta med pinnar och snöre och insåg då att jag hade mätt fel i min skiss. Bredden på husväggen är 8,45 istället för 8,65 som jag hade lagt in i skissen (förstår inte hur jag missat det då jag till och med skrivit rätt längd i mina anteckningar).
Känns som att jag har tre alternativ för att lösa detta:
1. Skippa mittenbrädan på tvärsen och låt trallbitarna möta varandra i mitten (trallen kommer i 4,2 meter och på det sättet slipper jag kapa någon trall), men ha kvar ändbiten (frisen?). Detta kommer att resultera i att det sticker ut 9 cm från husväggen.
2. Samma som 1 men att behålla mittbrädan på tvärsen och istället skippa ändbrädan.
3. Behålla skissen men att kapa trallbitarna (antingen köpa 4,2m och kapa typ 10 cm på alla, alternativet att köpa 4,8m och lägga det "löpande")
Känns som att alternativ 3 blir snyggast, men också mest jobb (och mest slöseri med trall) så lutar nog just nu åt alt 2 eftersom det ändå kommer sitta ett staket/insynsskydd i den änden. Hur hade ni gjort?
Aha, tack för infon! Då får det bli den ursprungliga planen men att kapa ändarna på trallen några centimeter
Med tanke på att det händer att dom är sprucka i ändarna så är det snarare nån decimeter man behöver.
Åk och kika på en brädgård och bilda dig en egen uppfattning.
I mitt bygge är dom långa längderna 5.1m och vi körde med 5.4m för att ha marginal.
Lägger man löpande är det annorlunda givetvis. Då är man inte bundna till specifika längder i sig.
/Göran
Åk och kika på en brädgård och bilda dig en egen uppfattning.
I mitt bygge är dom långa längderna 5.1m och vi körde med 5.4m för att ha marginal.
Lägger man löpande är det annorlunda givetvis. Då är man inte bundna till specifika längder i sig.
/Göran
Oj, där ser man - får åka och kika på någon brädgård. Gäller det samma problem för alla typer av virke, tänkte köra på kärnfuru men det kanske är lika illa där? Löpande är ju ett alternativ men vore snyggt att slippa det när längden på trallen i sig är så pass "nära" det jag behöver.
Om jag ändå behöver kapa ändarna spelar ju längden egentligen mindre roll, då kan jag lika gärna köra på dubbla tvär-brädor i mitten och en på kanten, borde passa bra om jag behöver kapa 10 cm i ändan på varje trall.
Om jag ändå behöver kapa ändarna spelar ju längden egentligen mindre roll, då kan jag lika gärna köra på dubbla tvär-brädor i mitten och en på kanten, borde passa bra om jag behöver kapa 10 cm i ändan på varje trall.
Det varierar. Men har precis kapat tryckt virke och allt från 3-30cm rök på varjeV villasuperstar skrev:Oj, där ser man - får åka och kika på någon brädgård. Gäller det samma problem för alla typer av virke, tänkte köra på kärnfuru men det kanske är lika illa där? Löpande är ju ett alternativ men vore snyggt att slippa det när längden på trallen i sig är så pass "nära" det jag behöver.
Om jag ändå behöver kapa ändarna spelar ju längden egentligen mindre roll, då kan jag lika gärna köra på dubbla tvär-brädor i mitten och en på kanten, borde passa bra om jag behöver kapa 10 cm i ändan på varje trall.
Nu har bygget dragit igång! Efter en del grävande och skruvande och lägga plattor så börjar själva ramen för bjälklaget att ta form. En fråga som dykt upp är kring hur jag lämpligast ser till att bärigheten kring skarvarna på bärlinorna blir så bra som möjligt.
Jag har en skarv på varje bärlina som jag har skarvat med spikplåtar + ankarskruv på bägge sidor. Har sen tidigare måttat upp så att plattorna ska ligga med ca 180 cm avstånd vilket blev precis bredvid spikplåten. Har satt en brädlapp för att rikta upp ramen precis bredvid spikplåten men frågan är om detta räcker för bärigheten, eller om jag ska stadga upp direkt under skarven också?
Det är 170x45 bjälkar och avståndet till nästa platta är som sagt ca 180 cm.
Jag har en skarv på varje bärlina som jag har skarvat med spikplåtar + ankarskruv på bägge sidor. Har sen tidigare måttat upp så att plattorna ska ligga med ca 180 cm avstånd vilket blev precis bredvid spikplåten. Har satt en brädlapp för att rikta upp ramen precis bredvid spikplåten men frågan är om detta räcker för bärigheten, eller om jag ska stadga upp direkt under skarven också?
Det är 170x45 bjälkar och avståndet till nästa platta är som sagt ca 180 cm.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"

Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Det är något annat som går sönder innan det där förbandet lossnar... Det viktiga är att ändorna på reglarna ligger helt mot varandra.V villasuperstar skrev:Nu har bygget dragit igång! Efter en del grävande och skruvande och lägga plattor så börjar själva ramen för bjälklaget att ta form. En fråga som dykt upp är kring hur jag lämpligast ser till att bärigheten kring skarvarna på bärlinorna blir så bra som möjligt.
Jag har en skarv på varje bärlina som jag har skarvat med spikplåtar + ankarskruv på bägge sidor. Har sen tidigare måttat upp så att plattorna ska ligga med ca 180 cm avstånd vilket blev precis bredvid spikplåten. Har satt en brädlapp för att rikta upp ramen precis bredvid spikplåten men frågan är om detta räcker för bärigheten, eller om jag ska stadga upp direkt under skarven också?
Det är 170x45 bjälkar och avståndet till nästa platta är som sagt ca 180 cm.
[bild]
Tack det låter tryggt! Ändorna ligger så varandra som jag kunde få dom, möjligen att det är 1 mm glipa i någon av kanterna pga sågsnittet inte blev helt rakt men ska kika. Kanske är lika bra att lägga några trälappar under så kan jag sova gott om nattenK kirilian skrev:
Den bilden gav också mig en aha-upplevelse. Är precis i startgroparna för mitt första altanbygge. Börjar smått, ca 5,60 X 4 m. Gräver ur gräsmattan, grusar och ”paddar”. Men blir osäker på hur jag gör då marken sluttar ca 20 cm från husväggen och 4 m ut. Grusbädden ska vara plan. Höjer jag grusbädden 20 cm i yttre kant så den ligger högre än gräsmattan ytter om altanen eller låter jag grusbädden vara lägre än gräsmattan invid husväggen, om någon fattar hur jag menar. Noll erfarenhet, men nånstans ska man ju börja.maah skrev:
Du kanske missförstod mig med stolparna. Gör ett nytt försök men det är svårt utan bild.
Om stolpen ska vara 1000mm så kapar du ena regeln 1000mm och den andra regeln 1150mm.
Sedan skruvar du ihop dom (du kan limma och skruva), den ena stolpen vilar då på bärlinan medans den andra skruvar du i den. Blir superstabilt.
Det är en bra idé att ha överliggare på räcket, det blir mycket stabilare då än att ha som på bilden.
Med marken är det mycket enklare att justera med träklossar. Du får samma stabilitet ändå om du skruvar en bit regel av samma dimension som bärlinan längs med bärlinan men så att den ligger an mot betongplattan. Hittade en bild som nästan beskriver det, men du kan ha stödregeln liggandes istället så den har större anliggande yta mot plattan.[bild]
Ja det duger. Finns många som förespråkar terassfötter i plast istället för träben. Suger inte upp någon fukt och är justerbara, enkla att använda. Ett stort ”fel” många gör med träben är att dom sätter benen bredvid med skruv, ska sitta under (och bredvid om man önskar)