Mina grannar har massor med pollare åt mitt håll som är deras baksida på huset. Det ser ut som om de försöker efterlikna en flygplats. Inte vackert.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
optimum
Då det finns klåfingriga stackare så är det praktiskt med belysning utanför huset för då väljer de gärna något annat där de i mörkret kan husera fritt. Dessutom för de som oroar sig för dessa klåfingriga så är en upplyst omgivning runt huset lugnande.

Ja givetvis har även vi fasadbelysning på vårt hus.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Håller med om att det är fult samt att man aldrig skall använda utebelysning som lyser uppåt på grund av ljusföroreningsproblemet. Tycker man skall ta hänsyn till djur och natur. Om man har ljus som riktas uppåt och nedåd kan man välja en svagare ljuskälla uppåt och starkare nedåt. Det minskar ljusföroreningen och tjuvar kommer knappast från taket.
Det finns demokratiska civiliserade länder som har lagstiftning på att fast belysning inte får riktas uppåt.
För att minska energislöseriet och ljusföroreningarna.

• Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Allt uppljus orsakar ljusförorening.
Ja allt ljus orsakar förorening

• Gilla
CCPusher
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det finns demokratiska civiliserade länder som har lagstiftning på att fast belysning inte får riktas uppåt.
För att minska energislöseriet och ljusföroreningarna.
Vilka länder syftar du på då?
Är det dom länderna där folk lider av svåra sviter av mörkrädsla.

• Arg
CCPusher
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja allt ljus orsakar förorening
Det är uppljuset som är det största problemet.

A
Jag är otroligt glad att folk äntligen har börjat sätta belysning på sina hus i det här landet. När jag växte upp så var det standard med en lampa vid ytterdörren, i övrigt var det svart som i en sotargrav. Jag tycker att det är fint med belysning och tycker att man ska låta folk välja sina armaturer utan att gnälla.

Det enda jag är emot är de som sätter strålkastare med rörelsevakt, som lyser en rakt i ögonen när man går förbi.

• Gilla
FamiljenNorrland och 7 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag tycker att det är fint med belysning och tycker att man ska låta folk välja sina armaturer utan att gnälla.
Fritt val? Jippie!
Då väljer jag fasadbelysning i form av ljusstark projektor som visar Roccos bästa filmer under dygnets mörka timmar, på fasaden som är exponerad för flest grannar, helst barnfamiljer.

• Gilla
  • Haha
vimu80 och 5 till
  • Laddar…
Led belysning på fasaden

• Husentré dekorerad med LED-ljusslingor runt dörren och en ljuslist ovanför på en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med LED-belysning som lyser upp tegelväggen och entrédörren på kvällen.
    Skapa konto
  • LED-belysning monterad längs en tegelfasads konturer på ett hus under natten.
    Skapa konto
  • Husfasad med varmvit LED-belysning längs väggar och över entré, nattetid, med parkerad bil framför.
    Skapa konto
  • Gilla
john68 och 6 till
  • Laddar…
G
K Kallebo skrev:
Igår väntade vi gäster och det hann bli rejält mörkt. Då saknade man en bra utebelysning.

Annars håller jag med bakåtsträvarna i tråden och saknar stjärnljuset..
Väntar man besök så är det ju trevligt att sätta ut en eller 2 marschaller.

• Gilla
Gavel och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Det är uppljuset som är det största problemet.
Exakt vad är problemet,vad orsakar fasadbelysning för problem idagens samhälle.

• Arg
CCPusher
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl samma sak som att folk tror att det minskar överfallen om det är bra belysning och inga buskar vid gångbanor. Rädsla för mörker är inte rationell.
Tror?

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
T twoody skrev:
Exakt vad är problemet,vad orsakar fasadbelysning för problem idagens samhälle.
Ljusförorening är ett stort problem. Bara för att du inte vet någonting om det betyder inte att det inte finns.

• Gilla
  • Älska
David L och 6 till
  • Laddar…
Jag tror att de som gnäller mest här inne bor i hus av gult mexitegel, brun källargrund och fastsatta fönsterluckor som inte gör någon nytta. De är bara avundsjuka för att deras hus ser för jävliga ut dag som natt och väljer då att inte visa fanskapet under natten....
Jag kan ju ha fel men jag har svårt att tro att nejsägarna bor i hus nyare än fem år.

• Gilla
  • Ledsen
CCPusher och 8 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Ljusförorening är ett stort problem. Bara för att du inte vet någonting om det betyder inte att det inte finns.
Ja men förklara vad som är problemet med uppåtljuset från fasader då, är det astronomerna eller fåglarna eller bländar det flygtrafiken eller förvirrade eldflugor som är problemet?
Bara nyfiken vad som är det stora problemet.

• Arg
CCPusher
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.