a.o.f a.o.f skrev:
Håller med om att det är fult samt att man aldrig skall använda utebelysning som lyser uppåt på grund av ljusföroreningsproblemet. Tycker man skall ta hänsyn till djur och natur. Om man har ljus som riktas uppåt och nedåd kan man välja en svagare ljuskälla uppåt och starkare nedåt. Det minskar ljusföroreningen och tjuvar kommer knappast från taket.
Ljusförorening uppåt kommer knappast från små led ljus som lyser upp fasaden,
Och att det skulle vara fult tror jag knappast att många håller med dig om när alla nu vill ha det.
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker väldigt illa om fasadbelysningar och onödig belysning överhuvudtaget.
-Dels är det ett fullkomligt vansinnigt slöseri med dyr och dyrbar energi. I en värld där vi har väldigt stora behov av att minsta energikonsumtionen och spara på resurserna om vi alls skall ha någon beboelig värld kvar.
-Dels är det onödiga elinstallationer som kostar pengar och gör boendet dyrare i onödan. Boende är redan för dyrt och då skall man skala bort onödigheterna.
-Dels tycks huvudändamålet för många vara att visa upp vad man har. Sådant förstår jag inte överhuvudtaget. Fattigdom är ingenting att skämmas för och rikedom är ingenting att vara stolt över. Vem som helst kan hamna i församlingens matkö och vem som helst kan bli rik. Slöseri och tanklöshet och lättja är saker att skämmas för. Att leva sparsamt och prioritera så att pengarna används där de gör störst skillnad är en sak att vara mycket stolt över.
-Dels tror jag att vi människor behöver växlingen mellan dag och natt för att inte börja gå på övervarv. Vi vet ju allihop hur man sover för litet under en period kring midsommar och tar igen det på hösten. Batterier som laddas ur skall också laddas upp.
-Dels är utomhusmörker inte alls det samma som inomhusmörker. Folk som lever på ständigt upplysta platser ser aldrig stjärnorna och de ser knappt månen. Tänk vad de missar. Många blir också alldeles vansinnigt mörkrädda och det är ett allvarligt handikapp.......
Håller fullständigt med! Bra skrivet!
Själv bor jag lite avsides i utkanten av en by och har det becksvart om jag vill. Inga nära grannar. På vintern kommer det upp en försiktig ljusslinga i äppelträdet som går på timer. Vägen till huset har ingen belysning heller och det gäller att ha ficklampa eller helt enkelt gå långsamt så man hinner känna av.. är såååå glad att slippa grannar som har alla möjliga belysningar, särskilt jultid!!
Men smaken är ju olika så alla får göra som de vill
 
  • Gilla
Lärospånet och 9 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är ingen fråga om tips utan en fundering.
I min närhet (skogsväg) har det uppstått några nybyggen vilket är kul eftersom nya familjer flyttar hit. Jag har noterat att det uppkommer en veritabel kapprustning vad gäller utebelysning. Det ska vara takfotsbelysning varannan meter samt fasadbelysningar och entre-belysning. Allt långt över mysfaktorn. Och hur mycket som helst. Dessutom trädgårdsbelysningar i olika vinklar med markbundna strålkastare.
Nu är det inte mörkt längre någonstans och man ser inget stjärnljus längre.
De nybyggda husen ser ut som en blandning av Tivoli och bordell.
Vad tycker ni?[/Q UOTE]

Hej

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus på landet. Vår elektriker avrådde oss från för mycket fasadbelysning. Håller med om att det verkar ha gått till överdrift med belysingar. Det lyser åt alla håll på många hus och ser ut som rena Halloweenhus i novembermörkret.

Vi valde istället att belysa på gammaldags vis med en entrélykta, två lyktor på var sin sida av balkongdörren, och två på var sin sida av entréutbyggnaden. Dessutom två fördelade på garagets ena hörn och långsida. Senare kommer vi att sätta upp en och annan trädgårdsykta. När man bosätter sig på landet så vill åtminstone vi kunna gå ut och njuta av stjärnhimlen.
 
Många väljer kanske fasadbelysning för att grannen har det, som i sin tur valde det för att nästa granne hade det. :thinking: Få vågar gå egen väg och göra som man vill i jante-Sverige. Ett typexempel är just denna tråd! Varför starta en tråd för att ifrågasätta andra människors val? Det är precis denna mentalitet dom gör att folk inte vågar gå utanför boxen och göra som man själv vill.

PS. Jag tycker röda hus är skitfula men respekterar andra människors val
 
Redigerat:
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ljusförorening uppåt kommer knappast från små led ljus som lyser upp fasaden,
Och att det skulle vara fult tror jag knappast att många håller med dig om när alla nu vill ha det.
Allt uppljus orsakar ljusförorening.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
harry73
Fasadbelysning kan vara riktig snygg, men mpnga hus är inte så snygga att de behöver fasadbelysning
 
  • Gilla
Glad_Amatör2 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tycker väldigt illa om fasadbelysningar och onödig belysning överhuvudtaget.
-Dels är det ett fullkomligt vansinnigt slöseri med dyr och dyrbar energi. I en värld där vi har väldigt stora behov av att minsta energikonsumtionen och spara på resurserna om vi alls skall ha någon beboelig värld kvar.
-Dels är det onödiga elinstallationer som kostar pengar och gör boendet dyrare i onödan. Boende är redan för dyrt och då skall man skala bort onödigheterna.
-Dels tycks huvudändamålet för många vara att visa upp vad man har. Sådant förstår jag inte överhuvudtaget. Fattigdom är ingenting att skämmas för och rikedom är ingenting att vara stolt över. Vem som helst kan hamna i församlingens matkö och vem som helst kan bli rik. Slöseri och tanklöshet och lättja är saker att skämmas för. Att leva sparsamt och prioritera så att pengarna används där de gör störst skillnad är en sak att vara mycket stolt över.
-Dels tror jag att vi människor behöver växlingen mellan dag och natt för att inte börja gå på övervarv. Vi vet ju allihop hur man sover för litet under en period kring midsommar och tar igen det på hösten. Batterier som laddas ur skall också laddas upp.
-Dels är utomhusmörker inte alls det samma som inomhusmörker. Folk som lever på ständigt upplysta platser ser aldrig stjärnorna och de ser knappt månen. Tänk vad de missar. Många blir också alldeles vansinnigt mörkrädda och det är ett allvarligt handikapp.......
Haha!
 
S SonnyListon skrev:
Tänk vilken tur att det inte är lag på att ha fasadbelysning, nu kan ni ju fortfarande välja att inte ha det om ni inte gillar det!
Så skönt för alla. Dom som tycker det är snyggt kan ha det, och dom som inte tycker det är snyggt behöver inte ha det.
Fast, öh, det är ju nästan tvärtom.

De som tycker det är snyggt med belysningen installerar det på sina hus och sedan sitter de inomhus och ser inte ett strunt av belysningen, medans grannen som tycker det är fult och valt bort det får sin närmiljö nattetid förpestad av grannens stumma tivoli.

Ska vi snacka lag borde det väl snarast vara lag på att om du tycker fasadbelysning är snyggt, fråga om du kan installera det hos en granne som du ser från ditt hus :rofl::rolleyes:
 
  • Gilla
  • Älska
Jakobk och 13 till
  • Laddar…
Fasadbelysning påverkar nästan grannarna mer än dig. Så det är inte så konstigt att folk har åsikter.
 
  • Gilla
J-stedt och 7 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Dessutom är det ju bra ur den synpunkten att tjuvarna inte kan jobba ostört i mörkret på samma sätt.
B bsba skrev:
Mörkrädd fru med rädsla för tjuvar vill ha massor med ljus
Jag är jättenyfiken på hur det här går till i praktiken, att fasadbelysningen skulle avslöja tjuveri.

Den som är rädd för tjuvar och installerar fasadbelysning, sitter man då utomhus varje natt och tittar på sitt hus? Hur håller man värmen alla mörka och våta höstnätter, har man något separat skjul likt jakttorn där man sitter och passar på tjuvarna?
 
K
yonna yonna skrev:
För att förhindra god arbetsbelysning för tjuvar är det lätt att komplettera med rörelsevakt.
Finns det sådan som bryter strömmen när någon kommer? Tänk så förvånad tjuven skulle bli :)
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 5 till
  • Laddar…
Det är väl samma sak som att folk tror att det minskar överfallen om det är bra belysning och inga buskar vid gångbanor. Rädsla för mörker är inte rationell.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
K
Igår väntade vi gäster och det hann bli rejält mörkt. Då saknade man en bra utebelysning.

Annars håller jag med bakåtsträvarna i tråden och saknar stjärnljuset..
 
  • Gilla
CCPusher och 3 till
  • Laddar…
Är man rädd för tjuvar kan man ha en rörelsedetektor som drar igång ifall det är någon som rör sig runt huset.Missade att någon redan skrivit om detta.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Igår väntade vi gäster och det hann bli rejält mörkt. Då saknade man en bra utebelysning.
Ja, det är inte dumt i de lägen man har besök.
Det skänker ljus åt de som inte vet exakt hur tomten ser ut och var man inte bör gå, och ser lite festligt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.