T tompaah7503 skrev:
Ja, det är inte dumt i de lägen man har besök.
Det skänker ljus åt de som inte vet exakt hur tomten ser ut och var man inte bör gå, och ser lite festligt ut.
Marschaller är trevligt, ger skonsamt ljus och är övergående.
Dock är de ju inte helt klimatneutrala. :confused:
 
  • Arg
twoody
  • Laddar…
Har man ett vitt hus får man vara väldigt försiktig med fasadbelysning, blir ju som en enda stor reflektor. Har man mörkt hus blir det bättre. Tyvärr verkar många med vitt hus inte begripa det. Underbart med en tråd där man kan läsa av sig lite när man nästan gått upp i spinn över belysningen på hus i kvarteret (händer mig var och varannan dag)!
 
1 markus1 skrev:
Inte kul när det sänker värdet på omkringliggande fastigheter pga smaklöshet. Ofta drar man ju området över en kam.
Just värdeminskning för att grannen har fasadbelysning tror jag är ett väldigt litet problem.
 
  • Gilla
Visionw1994 och 1 till
  • Laddar…
Kuligt att titta in här när man ringt elektrikern om att sätta belysning i takfoten. Han lär inte komma innan våren så som hantverkarna är fullproppade och jag har viktigare saker innan.

Men kul ändå att de finns så många som hatar det. Jag sätter det i första hand för att se var fan jag går, i andra hand för att lysa upp huset lite.
Har hela altanen med belysning. Hade jag inte haft det hade jag gått vilse på tomten och försvunnit och inte hittat hem igen förrän dagsljuset kommer (jätteöverdrivet men ja jag lär iallafall trilla och slå ihjäl mig)

Huset är verkligen beckmörkt trots det är i byn.
 
CCPusher CCPusher skrev:
Marschaller är trevligt, ger skonsamt ljus och är övergående.
Dock är de ju inte helt klimatneutrala. :confused:
Allt ljus är ljusförorening
 
Magnus E K
Allt artificiellt ljus. Månsken är ok.
 
R Rkarlsson skrev:
Kuligt att titta in här när man ringt elektrikern om att sätta belysning i takfoten. Han lär inte komma innan våren så som hantverkarna är fullproppade och jag har viktigare saker innan.

Men kul ändå att de finns så många som hatar det. Jag sätter det i första hand för att se var fan jag går, i andra hand för att lysa upp huset lite.
Har hela altanen med belysning. Hade jag inte haft det hade jag gått vilse på tomten och försvunnit och inte hittat hem igen förrän dagsljuset kommer (jätteöverdrivet men ja jag lär iallafall trilla och slå ihjäl mig)

Huset är verkligen beckmörkt trots det är i byn.
Pannlampa är väldigt praktiskt. :)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Pannlampa är väldigt praktiskt. :)
Ändå mer praktiskt med fast belysning. Pannlampan har jag när jag springer i byn, för kommunen verkar vilja mörklägga hela byn ;)
 
Excel
Det här med att ljussätta fasader kanske också innebär att insekter lockas dit. Insekterna äter och skiter och drar till sig större insekter som gör samma sak. Undrar om det finns studier över om det kan vara på detta viset?
 
Excel Excel skrev:
Det här med att ljussätta fasader kanske också innebär att insekter lockas dit. Insekterna äter och skiter och drar till sig större insekter som gör samma sak. Undrar om det finns studier över om det kan vara på detta viset?
Enda som jag märkt är någon spindel, som städar efter sig. Annars är här inte några direkt störande insekter. Man får ju överväga, vill man se något alls eller famla i mörker.
 
Jag kan inte ha på mina ljus i takfoten på sommarhalvåret, spindlarna skiter ut flugorna de fångar på den vita putsen....Går inte att ta bort, bränner in liksom.


Ps Pastaljusen är hemska, särskilt i någon hög RA lite blå/grönt...Suck.
 
Magnus E K
Rörelsesensorer?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Rörelsesensorer?
Ha med så jävla många katter i kvarteret så kan man ha det på mörkersensorer istället. Eller atomur eller hur man vill ha det =)

Brukar släcka ner ytterbelysning helt på halloween, det gör att ingen knackar på.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
[bild]
Bild från vår trädgård...
Och här lyser uppskattningsvis 1/8, och de ska dubbla odlingsytan snart. :sweat:
Fast det där ser ju riktigt heavy metal ut. Bara sätta på Black Sabbath på altan-stereon och öla loss.
 
Biologen Johan Eklöf har skrivit en ny bok om ämnet ljusföroreningar.
Den är recenserad i DN (kanske låst för prenumeranter)

Eklöf beskriver initierat hur artificiellt ljus förleder flyttfåglar och sköldpaddor, får koltrastar att drilla mitt i november och underminerar livsvillkoren för nattfjärilar, lysmaskar och bladlöss. Ja, bladlöss – och det är i ärlighetens namn inte självklart att få den här läsaren fängslad av en bok som som till så stor del handlar om kryp av olika slag. Men Eklöf är en flyhänt berättare, som dessutom sätter alla dessa insekter i självklar relation till människans egen överlevnad.

Kommer ni ihåg bilden från fruktodlingar i Sichuan som spreds för ett par år sedan? Eklöf påminner om de ”tusentals arbetare försedda med varsin pensel” som ”klättrade i träd för att handpollinera växter”. Framtiden riskerar onekligen att bli en väl upplyst mardröm.
https://www.dn.se/kultur/johan-eklof-om-var-brist-pa-ett-naturligt-morker/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.