Nu syftade jag på alla de lampor utomhus som lyser fast ingen är där. Naturligtvis vill jag inte avskaffa elektriskt ljus.

j.erkers
D Daniel 109 skrev:
Har du något belägg för det? Belysning är sannolikt en anledning till att mängden insekter minskar. Även den extrema minskningen av ål kan ha samband med ljusföroreningar. Så negativa effekter finns. Men finns det belägg för positiva effekter?
Sannolikt... Kan ha...
Inga belägg för att det är så?

Har sett att det finns en del studier som visar på att ljuset stör dyngsrytmen och därigenom blir det störningar i befruktningsförfarandet hos vissa kortlivade insekter, speciellt nattaktiva sådana. Tror även igelkottar och faddermöss var påverkade på något sätt. Men ingen källa såklart så det kan lika gärna vara ett rykte

Jag har läst samma sak från trovärdiga källor.

Vissa fladdermöss är väldigt känsliga. De vågar sig inte fram alls när det är ljust, då de svälter ihjäl. Ålar känner jag inte till några riktiga studier på. Men vid en fiskräknare (i Göteborg tror jag) passerade det väldigt mycket fler ålar en natt när det var strömavbrott. Många nattaktiva insekter störs av lampor, något som märks tydligt av att de samlas runt lampor.

Men frågan var, finns det några belägg att det hjälper mot brott?

• Gilla
Eva a och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vissa fladdermöss är väldigt känsliga. De vågar sig inte fram alls när det är ljust, då de svälter ihjäl. Ålar känner jag inte till några riktiga studier på. Men vid en fiskräknare (i Göteborg tror jag) passerade det väldigt mycket fler ålar en natt när det var strömavbrott. Många nattaktiva insekter störs av lampor, något som märks tydligt av att de samlas runt lampor.

Men frågan var, finns det några belägg att det hjälper mot brott?
'
Om det finns några belägg att det hjälper mot brott?
Nej! Det skulle kräva ett enormt arbete med otaliga beräkningar och antaganden att "bevisa" ett sådant samband. Mera ljus för att bekämpa inbrott är något man gör för säkerhets skull. Det känns tryggare, och tjuven kanske tycker att det inte är så lockande. Jag tycker inte att det är fel med en extra lampa. Det underlättar bevakningen i alla fall.

Det var ju också en argumentation för att slippa motivera sig. Det är inte så att tjuvar vill ha belysning när de arbetar också?

D Daniel 109 skrev:
Vissa fladdermöss är väldigt känsliga. De vågar sig inte fram alls när det är ljust, då de svälter ihjäl.
Vi hade en fladdermusvandring i ortens kyrka, en expert på området visade runt på kyrkvinden och vi fick titta på hängande fladdermöss. Experten berättade att de skyr ljuset som pesten. Det kanske gick upp ett ljus för församlingsmedlemmarna som var närvarande, om vad de bör göra med kyrkans fasadbelysning som består av några kraftiga strålkastare som belyser två av fyra fasader hela den mörka tiden på dygnet. Det började redan där och då gå runt förslag om att endast ha den tänd en bit in på kvällen, inte hela natten. Bra.

• Gilla
Eva a
  • Laddar…
Det är lite olika beroende på art. Vissa ser man flyga runt på kvällarna. Men jag även hört om kolonier i kyrkor som man haft kolla på under en längre tid som plötsligt försvunnit. Det visade sig att det var kyrkor som satt fasadbelysning på båda sidorna. Hur mycket av insekternas minskning som beror på belysning vet man inte. Men att det påverkar är det inget snack om.

• Gilla
Cider och 2 till
  • Laddar…
För insekter o fladdermöss skall ha en chans: Släck tex kl 23. https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/det-dodliga-ljuset. Dessutom börjar man koppla en del av sömnproblemen människor har till att det aldrig blir mörkt i tätorter. Är man orolig för inbrott finns väldigt bra rörelsesensorer.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var ju också en argumentation för att slippa motivera sig. Det är inte så att tjuvar vill ha belysning när de arbetar också?
Jo, det vill tjuvarna säkert ha och det är ett dilemma.
Rörelsesensorer år också bra. Viktigt att de sitter på rätt ställe: här i närheten fanns en sensor som tände en strålkastare för varenda hare, rådjur och svajande gren. Det var heller inte så lustigt för sovande människor och flygande små djur.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C Cider skrev:
Jo, det vill tjuvarna säkert ha och det är ett dilemma.
Rörelsesensorer år också bra. Viktigt att de sitter på rätt ställe: här i närheten fanns en sensor som tände en strålkastare för varenda hare, rådjur och svajande gren. Det var heller inte så lustigt för sovande människor och flygande små djur.
Men det är bättre än att ha tänt hela natten. Sen får man lägga lite jobb på att rikta belysningen.

• Gilla
Cider
  • Laddar…
Gamla trådar blir som nya i ByggaHus-forumet. TS skapade 2018 sin tanke.....

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Sigge Sk skrev:
Gamla trådar blir som nya i ByggaHus-forumet. TS skapade 2018 sin tanke.....
Självklart. Utebelysning är ett ständigt problem, som inte bara försvinner.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
En tredjedel av alla ryggradsdjur och nära två tredjedelar av alla ryggradslösa djur är nattlevande, konstaterar Johan Eklöf i ”Mörkermanifestet”. Den insektsdöd som i dag oroar forskarna har många orsaker, men ljusföroreningar är definitivt en, menar han.
.. Eftersom många fladdermöss bor i kyrkor så bestämde vi oss för att undersöka det närmare. Vi hade dessutom tillgång till data från 1980-talet att jämföra med. Resultatet blev en studie som visade att kyrkornas fasadbelysning har en ödesdiger effekt på fladdermössen. Och fladdermössen är inte ensamma om att fara illa när konstgjort ljus krymper deras livsutrymme.
https://www.extrakt.se/ett-forsvarstal-for-morkret/

• Gilla
Eva a och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.