En aspekt som de där rättsfallen lyfter fram är ju tydligt: Hur såg det ut när fastigheten förvärvades?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Berätta gärna hur du gör för att kapa en tall en meter upp utan att den dör.
Du verkar fokusera på tallens välmående. Tallen är varken part i målet eller tredje part.

Kärnan är väl bara att ägaren av tallen ska få skälig tid att göra det bästa av situationen innan den drabbade får åtgärda problemet.

Som jag tolkar det så är det inget här som förutsätter att tallen måste överleva.

• Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
"Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

"Om åtgärden kan befaras medföra skada av betydelse för ägaren"
Att tallen dör är rimligtvis en skada av betydelse.

Anna_H skrev:
"Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

Det står inte "åtgärden får ej göras om…", Det står att ägaren ska "beredas tillfälle att själv utföra åtgärden…"

Tolkar du verkligen detta som att åtgärden är förbjuden om den kan orsaka skada?

Tyvärr är prop. 1970:20 inte upplagd på nätet, nästan så jag ska åka in till biblioteket närmaste dagarna och kolla förarbetet till paragrafen.

• Gilla
kakelspektakel
  • Laddar…
Anna_H skrev:

Men, hur kan du inte förstå att allt det innebär är att ägaren först ska ges möjlighet att åtgärda problemet efter eget huvud för att minimera skadan för sig själv?
Inget om att tallen inte får skadas. (du läser in ett syftningsfel i texten)

Hur ägaren väljer att åtgärda problemet har ingen betydelse förutsatt att det löser problemet (för den drabbade).
Det kan vara att ägaren får tillfälle att ta ner tallen, flytta den, ansa den, bränna upp den, göra ved av den, eller vad som helst som passar ägaren bättre än den åtgärd som den drabbade annars planerar.

Redigerat:
Om du läser de bifogade domarna så stor det ju rätt tydligt att de har vägt in skadan som blir på växterna. Hur är det svårt att förstå?

Anna_H skrev:
Om du läser de bifogade domarna så stor det ju rätt tydligt att de har vägt in skadan som blir på växterna. Hur är det svårt att förstå?
Vänligen citera vilken del av texten du avser.

Om det blåser mycket en kväll, koppla i ett spännband 2/3 upp på tallen, fäst i bilen, smyg iväg, tall har ytliga rötter, tall ligger snart på din tomt, grannen måste ta undan tallen!

Men hade det varit min tall så hade jag också velat ha den kvar....:rolleyes:

Vi får hoppas att Marlene och gänget inte lämnar ut personuppgifter på medlemmarna.
Anstiftan till brott kan anses vara ett brott i sig! ;)

kakelspektakel skrev:
Vänligen citera vilken del av texten du avser.
Inlägg 113

Nerre skrev:
En aspekt som de där rättsfallen lyfter fram är ju tydligt: Hur såg det ut när fastigheten förvärvades?
Jag har till stöd för minnet kollat bl.a. på mäklarens bilder från tillfället då vi köpte fastigheten och jag kan inte ens se tallen sticka upp ovanför busken på de bilderna. Grannens snack om att den skulle vara 35 år gammal är förmodligen, som jag misstänkte, en ren lögn. Jag skulle uppskatta åldern till 10-15 år, max.

Anna_H skrev:
Problemet är att du får det att låta som att den "invägningen" alltid leder till att åtgärden inte får utföras om växten riskerar att dö och så är det ju inte.

• Gilla
kakelspektakel och 1 till
  • Laddar…
Kan man inte bara sätta en stötta så den där stackars tallen får stå upp och sluta hänga över tomtgränsen.
Kanske ett spännband till trädet intill.

Hos mig är det 9 sidor juridik om trädstackarn ska få leva eller inte....

Protte

Anna_H skrev:
Inlägg 113
Vänligen läs hela inlägget som du refererar.

Plåthuset skrev:
I detta mål är det viktigt att notera att grannen yrkat att ägaren skulle utföra åtgärden. Utgången hade mycket möjligt blivit en helt annan om frågan rört om grannen själv fick utföra åtgärden eller inte.
Som @Plåthuset påpekar, verkar de domarna avse endast om ägaren kunde åläggas att åtgärda problemet.
Inget om att det inte fick utföras av den drabbade.

prototypen skrev:
Hos mig är det 9 sidor juridik om trädstackarn ska få leva eller inte....
Protte
9 sidor som kan hjälpa andra i liknande situationer.

Då problem som detta tydligen är vanligt är det viktigt att inte nöja sig med lösa antaganden och sneda tolkningar.

Och eftersom fall som detta direkt handlar om grannsämja kan det ha omedelbar inverkan på både trädägares och deras grannars välmående att det finns klara och välmotiverade resonemang runt detta som de kan enas runt.

Så, nej, det är inte en meningslös diskussion.

• Gilla
Plåthuset och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H skrev:

Lagtexten betyder helt enkelt:
Om lite grenar och rötter kan tas bort utan skada av betydelse så är det bara att göra det utan att ens meddela grannen om åtgärden.

Om det kan bli en skada av betydelse så (t.ex. att trädet dör) så måste grannen först beredas möjlighet att åtgärda själv.
T.ex flytta trädet/busken, kanske spänna upp det med spännband så det kommer in på rätt fastighet osv.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.