Chrissofsweden skrev:
Jo, den var lite krokig. Ska du inte kolla vart tomtgränsen går först? Tänk om du oroar dig för inget, den kan ju faktiskt stå på din sida :)
För att ytterligare spä på denna infekterade diskussion med ett hypotetiskt resonemang:

Vad gäller om tallens stam går ned i jorden exakt mitt på tomtgränsen? Vems är den då? Vems är den om den står 1 cm åt ena eller andra hållet (alltså centrum av stammen ligger 1 cm på ena sidan, men stammen är 10 cm i diameter och har då 4 cm på den andra tomten)? Är det ens så enkelt att det är stammens kontakt med jordytan som avgör på vilken tomt den "står"? Det kanske inte är det enda kriteriet?
 
A
MartinP666 skrev:
...Det angår väl visst honom om grannens trädgård ser ut som ett skrotupplag? Kommunen kan utdöma vite om man inte håller rimligt skick på tomten. Är man för gammal och skröplig för att hålla en minimumnivå på sin tomt så kanske det är dags att börja leta efter en bostadsrätt. ....
Jo men än så länge har jag inte läst något som pekar på att grannens tomt är ett skrotupplag. Det ska mycket till innan kommun reagerar, väldigt mycket mer än en gammal bil och husvagn.

OBS! Om grannens tomt skulle vara misskött så är det Kommunen som kan agera. Grannar har INTE rätt att ta lagen i egna händer. Att be kommunen om hjälp innebär en lååååång byråkratisk process. Alla råd TS har fått här om att ha ihjäl tallen är direkt olagliga.
 
Rickard Olsson skrev:
OK, här kommer en rätt dålig bild; stammen, mitt stängsel och min buske som tallen går upp genom:

[länk]
Ser inget relevant för tråden på den bilden. Det är inte ens en tall.
 
MissMuffet skrev:
Jo men än så länge har jag inte läst något som pekar på att grannens tomt är ett skrotupplag.
Mer än att TS skrev exakt så menar du?
 
Gunnar2 skrev:
Ser inget relevant för tråden på den bilden. Det är inte ens en tall.
Faktum är att på bilden så ser det ut som att TS buskar hänger över mer än tallen :p
 
  • Gilla
MissAnpassad
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Alla råd TS har fått här om att ha ihjäl tallen är direkt olagliga.
Hur resonerar du då, rent juridiskt?
 
Chrissofsweden skrev:
Faktum är att på bilden så ser det ut som att TS buskar hänger över mer än tallen :p
På bilden ser det så ut, ja. Han är välkommen att ansa dem på sin sida närhelst han vill. :)
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Jag vill verkligen se en svensk sned tall nu. Fem sidor nu med vilda gissningar. Underhållande förvisso, men jag känner att om tråden ska komma vidare och sluta i något vettigt så vill jag se den där krokiga tallen! :D

Edit: helst med en dagstidning så att vi vet att bilden är äkta ;)
Lite OT
Om du besöker Trollskogen, skogen runt/utanför Bödasand, norra Öland, så kommer du att se massor med krokiga tallar mm. När jag gick i mellanstadiet så var vi nästan en hel dag i Trollskogen, sedan var vi en hel dag på Blå Jungfrun. Jag har besökt trollskogen privat också, har även åkt ånglok (loket Mormor) genom delar av Trollskogen.

Lite info om bla Trollskogen finns här
http://visitoland.com/gora-pa-oland/trollskogen/

http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/...ad-natur/naturreservat/Pages/trollskogen.aspx

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trollskogen
 
Jag har två hypoteser:
1) det är en bergstall
2) grannens son är smålänning

Jag känner exempelvis till en gata i en småländsk stad som heter Östra Bajsgatan.
 
  • Gilla
steve5432 och 2 till
  • Laddar…
Rickard Olsson skrev:
... Men problemet med att tallen lutar in och en vacker dag kommer rasa in på min tomt kvarstår ju, oavsett var jag sätter upp ett eventuellt plank...
Om den stackars lilla tallen bara blivit 3m på 35 år så har jag svårt att se att den plötsligt skulle växa som "Jacks bönstjälk" och välta och göra någon skada. Blir den 6 meter om 35 år till så har den ju växt bra isåfall... Gödningen grannen ger den kanske mer gett den sitt namn än att fått den att skjuta i höjden... ;)
 
Dum fråga kanske men många är ju inne på detta med att "såga ner tallen" en mörk natt.

Vilka risker finns det egentligen med detta förutsatt att man inte blir upptäckt och påkommen samt fotograferad? Det är väl knappast så att polisen gör en brottsplatsundersökning och kollar mina redskap i trädgårdsboden efter "dna" från just det trädet, samt efter bilder från övervakningskameror eller IP-adresser där jag nu köpte eco-plugg eller vad jag nu använde för "mordredskap".? Att misstänka mig som granne för att jag tidigare har haft klagomål på ett träd är ju en sak, men att bli dömd för det hela måste ju rimligtvis vara en helt annan sak? Min familj kan ju t.ex. bestå av 5 vuxna medlemmar och vem som helst av oss kan ju ha tagit ner trädet? Min tonårsson kan vid köksbordet ha hört mig muttra om att "man skull ecoplugga fanskapet" och sen med någon annan kompis bestämt sig för att göra mig en "tjänst".

Det jag menar är att om nu grannen gör en anmälan om skadegörelse, borde det krävas ingen mindre än Sherlock Holmes för att kunna lagföra mig för brottet, förutsatt att ingen ser mig och tar kort?

/S
 
Konsekvenserna är enorma när människor gör sådana saker mot varandra...
Lös problemet skriv ett brev o mjukt berätta hur viktigt det är för dig och att du ger grannen 3000 till ett nytt träd någon annanstans... Löses inte problemet då så flytta
 
Polisen lär knappast vara de som ger dig ditt straff, nej. Det är väl snarare repressalier från grannen som är risken, och vilken straffskala grannen tillämpar, ja det vet bara grannen - om ens han/hon vet i förväg. Denne lär knappast heller bry sig om små petitesser som bevisföring. Hela upplägget känns som lektion 1 i kursen: Hur mata en grannfejd mest effektivt.
 
steve5432 skrev:
Vilka risker finns det egentligen med detta förutsatt att man inte blir upptäckt och påkommen samt fotograferad?
Den stora risken är väl att det eskalerar. Om grannen förstår (eller bara misstänker) att det är du så får de kanske för sig att hämnas. Och så hämnas du tillbaka och så fortsätter det så tills husen är jämnade med marken och allt som återstår är ökenmark (Man har väl sett hur det går för Kalle Anka och grannen Olsson.)


Det är väldigt sällan den värsta konsekvensen är att bli fälld för ett brott. Om man t.ex. kör bil full är det värsta som kan hända inte att man blir tagen av polisen, det är snarare att man råkar köra ihjäl nån anhörig.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
...och helt plötsligt så sympatiserar jag med grannen.
 
  • Gilla
MissAnpassad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.