Om trädet innebär fara för folk elelr egendom kan man alltid dra in kommunen. Men det lär inte funka på en tremeterstall.

Lawline hänvisar tyvärr inte till några rättskällor mer än lagtext så det är inte möjligt att utifrån detta få någon säkerhet. Lawline i sig är inte någon särskilt tillförlitlig rättskälla. Jag vet fler än ett fall där de varit helt ute och cyklat i sina svar (man får vad man betalar för).

Träd växer ju vanligtvis hyfsat rakt uppåt varför lagstiftaren (jag har inte läst förarbetena) kanske inte såg någon vits med att reglera annat än grenar och rötter i lagtexten. Personligen tycker jag inte man kan komma till motsatsslutet att en åtgärd aldrig får leda till att trädet dör. Att trädägaren ska beredas tillfälle att själv utföra åtgärden är (enligt mig) för att minimera risken för att trädet skadas mer än nödvändigt. Det finns ingenting i lagtexten som säger att trädet inte får dö. Tvärtom verkar det ju helt galet att en granne får ta bort en liten gren som orsakar olägenhet men om det är ett sjuhelsike till stam (som rimligtvis orsakar ännu mer olägenhet än grenen) så får den inte röras. Jag kan inte se någon logik i detta, men jag kanske tänker för snävt?

• Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Plåthuset skrev:
Jag kan inte se någon logik i detta, men jag kanske tänker för snävt?
Ja nu snackar vi väl juridik, inte logik ... :p

• Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
A
Kanske en dum fråga, men kan du inte föreslå för grannen att du tar dit en grävare och flyttar tallen då det verkar vara tallen och inte placeringen som är viktig för grannen.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja nu snackar vi väl juridik, inte logik ... :p
:D

Mikael, min bäste herre. Juridik och logik går till 99,9 %* hand i hand, det handlar bara om hur pass insatt man är.
(*Politiserad lagstiftning, såsom skattelagstiftning m.m., undantagen.)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hupp hur kan detta bli så stort o fientligt o rent ut sagt dumt...
Genom gradvis ökad irritation under genomläsning av tråden och otillräcklig avsvalning innan kommenterande min bäste herre :) Ber om ursäkt Rickard, var inte min mening att slå dig i huvudet med tallen fullt så hårt ;) Jag hoppas ni löser det till bådas nöjdhet!

• Gilla
Rickard Olsson
  • Laddar…
A
Rickard Olsson skrev:
Grannsämja har vi ingen, han går knappt utanför huset och hans tomt ser ut som ett skrotupplag med bl.a. en gammal bil och husvagn som står och ruttnar bakom huset. Vi pratade med honom om de där stora granarna för ett par år sedan, då vi också nämnde den här tallen, men han blåvägrade att röra ett barr. Granarna står också bara nån halvmeter från tomtgräns och har förstås grenar som sträcker sig in över vår tomt, men de är iaf raka, även om de skuggar betydligt mer än tallen, som mest är jävligt ful.
Granar, bil och husvagn? Så det handlar egentligen inte om någon tall utan om att du irriterar dig på grannen i största allmänhet?

Du har _inte_ mer rätt att ge dig på någons tall bara för att den personen har en ful bil! Hus får inte stå för nära tomtgräns (utan tillstånd) men jag har inte hört att det även skulle gälla växter (om det inte handlar om ren trafiksäkerhet).
Kort sagt angående granarna husvagnen och bilen: Lägg av! Det angår dig inte!

Det väldigt trista i den här historien är att du, och många som du, inte har mer är patienter för äldre och för människors olikheter. Äldre har inte samma ork att ta tag i saker och inte samma ekonomi att köpa tex en ny bil för etc. Äldre har oftare svårare att gå och tvingas därför att vistas mer inomhus men det ger dig inte rätten att förakta dem.

Allvarligt talat, så tycker jag du ska ta dig en ordentlig funderare på varför du inte har bättre saker att göra än att irritera dig så på grannen.

Om jag vore din granne och någon egenmäktigt gav sig på min tall skulle jag ta det som en ren krigsförklaring. Vill grannen ha krig ska han få det också, skulle jag ha resonerat. OBS! Alla idiotiska tips du har fått här om giftampuller nattetid kan också användas mot dig..

• Gilla
Ester och 2 till
  • Laddar…
Intressant att träd alltid orsakar så mycket debatt :)

Men i detta fallet torde väl TS kunna upplysa granenn om att hen kommer beskära de delar av tallen som går in på hens tomt. Lämnar man rötterna intakta så borde man inte orsaka ngn skada.

Detta borde hjälpa lite mot skuggan (grannen har ju rätt att ha träd på sin sida tomtgränsen så om trädet skuggar därifrån så kan man inte göra mkt än att försöka rådgöra med grannen).

Om rötter/stam också sticker över så bör man kanske rådgöra med tex villägarnas jusrist innan man gör ngt och framförallt se till att mäta in sin tomtgräns ordentligt då det ju finns andra trådar här som utmynnat i civilstämningar för mer än triviala belopp då grannen tagit ned deras träd "olovligt"...

/K

MissMuffet skrev:
Granar, bil och husvagn? Så det handlar egentligen inte om någon tall utan om att du irriterar dig på grannen i största allmänhet?

Du har _inte_ mer rätt att ge dig på någons tall bara för att den personen har en ful bil! Hus får inte stå för nära tomtgräns (utan tillstånd) men jag har inte hört att det även skulle gälla växter (om det inte handlar om ren trafiksäkerhet).
Kort sagt angående granarna husvagnen och bilen: Lägg av! Det angår dig inte!

Det väldigt trista i den här historien är att du, och många som du, inte har mer är patienter för äldre och för människors olikheter. Äldre har inte samma ork att ta tag i saker och inte samma ekonomi att köpa tex en ny bil för etc. Äldre har oftare svårare att gå och tvingas därför att vistas mer inomhus men det ger dig inte rätten att förakta dem.

Allvarligt talat, så tycker jag du ska ta dig en ordentlig funderare på varför du inte har bättre saker att göra än att irritera dig så på grannen.

Om jag vore din granne och någon egenmäktigt gav sig på min tall skulle jag ta det som en ren krigsförklaring. Vill grannen ha krig ska han få det också, skulle jag ha resonerat. OBS! Alla idiotiska tips du har fått här om giftampuller nattetid kan också användas mot dig..
Det angår väl visst honom om grannens trädgård ser ut som ett skrotupplag? Kommunen kan utdöma vite om man inte håller rimligt skick på tomten. Är man för gammal och skröplig för att hålla en minimumnivå på sin tomt så kanske det är dags att börja leta efter en bostadsrätt.

Många som kommenterar verkar inte ha förstått hur den här tallen står, utan verkar tro att den bara står för nära tomtgränsen. Det är lite synd, men fullt förståeligt, att TS inte vill posta någon bild på hur det ser ut. Som jag uppfattat det så är det egentligen bara själva roten som står på grannens sida, medan merparten av trädet hänger över TS tomt. Så i juridisk mening står trädet på grannens tomt, eftersom det är där roten står, men i praktiken är trädet placerat på TS tomt. Grannen utnyttjar i princip TS tomt då hans träd tar upp mer plats för TS än för grannen själv. Vill han ha en tall är det väl bättre att han placerar den helt och hållet på sin egen tomt?

Tänk om TS skulle plantera en hel rad med tallar längs tomtgränsen, och tynga ner dem så att de pekar rakt över grannens tomt. Efter några år skulle den kanten av tomten vara helt obrukbar, då de yttersta metrarna helt hade täckts av TS tall-stammar. Men det är alltså helt ok då enligt vissa forumskribenter?

Bifogar en bild som exempel, om grannens tomt är till vänster om den röda linjen och TS tomt till höger, och trädet av någon anledning är i vägen för TS, så är det väl ganska förståeligt om TS är irriterad på trädets placering?

lutande.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SvenP och 3 till
  • Laddar…
Nu vill jag se bild på den legendariska tallen. Allt annat är irrelevant.

Jag har då aldrig sett en krokig tall vad jag minns..

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Krokiga tallar finns det gott om, buskiga likaså. Det kan vara fråga om en "vanlig" tall som blivit toppskadad i unga år och därför växt åt sidan, eller det kan vara fråga om en busktall av någon sort som av någon anledning växer osymmetriskt och därför uppfattas som ful av TS.
Finns det någon del av tallen som växer över grannens tomt? Alltså, om du kapar den del som hänger över din tomt, finns det något kvar då? Och i så fall, vad säger expertisen om tallens chanser att överleva om huvudstammen tas bort (på bästa sätt för tallen) men det finns grenar kvar?
Om detta är ett möjligt scenario så sköt det enligt regelboken, meddela grannen att du ämnar ta bort "din" del men att denne har möjlighet att göra det själv. Håll inte på att fuska med olagliga metoder om det finns en laglig väg.

För övrigt anser jag att 3 meter tall knappast kan förstöra en gräsmatta så det ser jag inte som en anledning att ta bort den. Fulhet? Tja, om tallen står mitt i ett naturligt blickfång/utsikt, så kanske det. Är den i vägen rent fysiskt, självklart ska den väck! Men i vägen för vadå...? Husbilsparkering?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Krokig tall? :)

Tall.jpg
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Eller krokiga tallar? Tydligen en skog i Polen där någon på 40-talet böjt ett gäng 10-åriga tallar.....?

Tall2.jpg
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Googla på "martall" så skall ni få se många bilder på krokiga tallar.

Off-Topic:
Jag har en hel skog av vindpinade tallar utanför min tomtgräns, men inte hängande in på min tomt som TS har. Problemet för mig nu när de vuxit sig mycket stora är att det går av stora grenar och faller ned på vägen varje gång det blåser. Blåser det kraftigt så går ofta en hel talltopp av och ramlar ned på vägen. Träd som inte växer rakt får en mycket begränsad hållfasthet.

Jag har själv en krokig tall på min sida tomtgränsen som hänger ut över vägen (ovanför sopbilshöjd dock) och även den tappar stora grenar titt som tätt. Orsaken är att jag bor på västkusten och har mycket vind, samtidigt som tallarna växer snabbt i god matjord. Tallen skall bort, men i mitt fall så tror jag bara att alla grannar blir glada... :-D

Ungefär så här ser tallarna utanför mig ut:
http://www.klart.se/foton/skåne/vindpinad-tall.html
Men då de ligger på baksidan av en bergknalle så är de ganska höga och sedan är de vindpinade i toppen enbart, då denna sticker upp ovanför det kala berget.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Jag vill verkligen se en svensk sned tall nu. Fem sidor nu med vilda gissningar. Underhållande förvisso, men jag känner att om tråden ska komma vidare och sluta i något vettigt så vill jag se den där krokiga tallen! :D

Edit: helst med en dagstidning så att vi vet att bilden är äkta ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.