"worst case" fantasibeloppen" är borta GOOGLA HD dom ! Du kan bli skadeståndsskyldig och få betala ersättning för grannfastighetens värdeminskning. Stämmer grannen kallas ni först till en förlikning i tingsrätten innan det blir rättegång.

Om det blir värdeökning på fastigheten? Vad händer då?

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
E
När jag läser sånna här trådar är jag glad att jag inte har några grannar på min sida vägen, fy Fan rent ut sagt för folk som dels uppmuntrar till lagbrott och dels ger tips på hur man går tillväga! :banghead: :@

Som andra redan sagt, vad kan hända? Precis vad som helst! Dina ungar bjuds på något skadligt, din hund/katt riskerar att förgiftas, lacken på din bil repas, däcken punkteras, du har en fiende för livet och en polisanmälan att vänta "in worst case"?

Varför köpte du huset om du inte gillar vad som växer på granntomten? Sälj huset och flytta, alternativt ta reda på dina rättigheter, presentera dem för grannen och erbjud alternativa lösningar istället för att vakna av brandlarmet efter en våt fest. :|

Fy satan helt enkelt för folk som tycker det är ok att förgifta träd på andras och kommunal/statlig mark. :thumbdown:

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 7 till
  • Laddar…
C
Den där HD domen är inte mycket att luta sig mot.. Glöm den.. Utslaget vart som det vart för att den som hade krav på ersättning hade ett biträde som inte gjorde sitt jobb bra.. Läs: Biträdet bemödade sig inte om att ta reda på att det gick att köpa likvärdiga träd o dessutom vad det skulle kosta att frakta o plantera,ha växtgaranti etc... Fantasibeloppen är inga fantasibelopp utan faktiska kostnader som går att påvisa...

carra skrev:
Den där HD domen är inte mycket att luta sig mot.. Glöm den.. Utslaget vart som det vart för att den som hade krav på ersättning hade ett biträde som inte gjorde sitt jobb bra.. Läs: Biträdet bemödade sig inte om att ta reda på att det gick att köpa likvärdiga träd o dessutom vad det skulle kosta att frakta o plantera,ha växtgaranti etc... Fantasibeloppen är inga fantasibelopp utan faktiska kostnader som går att påvisa...
HD domen ligger fast och har inte överlagts. Därmed är den vägledande för alla lägre rättsinstanser.

• Gilla
nihon
  • Laddar…
För det första får du bara kapa grenar och rötter som växer in på din tomt! Inte stam! För det andra bara om du gett grannen chansen först och du får inte ta så mycket att trädet tar skada.

Worst case har folk redan talat om. Men juridiskt blir du ersättningskyldig. Finns möjlighet så är det kostnaden för att plantera motsvarande träd som gäller. Vilket fort blir riktigt dyrt. Annars blir det något förlikning med värdeminskning bla inräknat.

Respektera att det är grannens egendom. Fundera istället på hur du hade reagerat i motsatt förhållande.

Min bror var ut för nästan exakt samma sak. Men han valde att köpa sig fri. Dvs han erbjöd grannen 2 fina laxar för att få äran att såga ner trädet och städa undan allt. Då va de andra tongångar!

• Gilla
HeleneP och 2 till
  • Laddar…
kakelspektakel skrev:
[bild]
Detta är direkt åtalbart...

• Gilla
yonna
  • Laddar…
En fin flaska cognac eller single malt....och saken är fixad

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Att "Visa häcken" får helt plötsligt en ny innebörd...

• Gilla
sin och 6 till
  • Laddar…
Elektra skrev:
När jag läser sånna här trådar är jag glad att jag inte har några grannar på min sida vägen, fy Fan rent ut sagt för folk som dels uppmuntrar till lagbrott och dels ger tips på hur man går tillväga! :banghead: :@

Som andra redan sagt, vad kan hända? Precis vad som helst! Dina ungar bjuds på något skadligt, din hund/katt riskerar att förgiftas, lacken på din bil repas, däcken punkteras, du har en fiende för livet och en polisanmälan att vänta "in worst case"?

Varför köpte du huset om du inte gillar vad som växer på granntomten? Sälj huset och flytta, alternativt ta reda på dina rättigheter, presentera dem för grannen och erbjud alternativa lösningar istället för att vakna av brandlarmet efter en våt fest. :|

Fy satan helt enkelt för folk som tycker det är ok att förgifta träd på andras och kommunal/statlig mark. :thumbdown:
Problemet var ju dock att grannens träd är till större delen på TS tomt och inte hos grannen, då har väl även TS räknat med att när han köpt fastigheten kunde röja upp det som finns på sin tomt.

Guzzi skrev:
När jag läser sådana här trådar saknar jag nästan alltid bilder. Det här är verkligen ett tillfälle när en bild kan säga mer än tusen ord.
Problemet med bilder är att det blir väldigt lätt för grannen att hitta tråden, inte första gången det skulle hända.

Redigerat:
Jag har svårt att se hur en liten tall som är mest sly kan orsaka dig så stora problem. Du får använda vänlighet, tålamod och bra argument för din sak istället för att hitta sätt att låta dina behov gå före grannens. Det kanske faktiskt är så att trädet är viktigt för honom och har ett affektionsvärde av något slag? Flyttat från föräldrahemmet? Vårdträd? Något han och hans fru en gång i tiden tog hem från en resa? Du kan inte värdera vilken skada du orsakar och har inte rätt att göra som du vill för att trädet stör dig.

• Gilla
ValterP och 5 till
  • Laddar…
Cecilia R skrev:
Jag har svårt att se hur en liten tall som är mest sly kan orsaka dig så stora problem. Du får använda vänlighet, tålamod och bra argument för din sak istället för att hitta sätt att låta dina behov gå före grannens. Det kanske faktiskt är så att trädet är viktigt för honom och har ett affektionsvärde av något slag? Flyttat från föräldrahemmet? Vårdträd? Något han och hans fru en gång i tiden tog hem från en resa? Du kan inte värdera vilken skada du orsakar och har inte rätt att göra som du vill för att trädet stör dig.
hupp hur kan detta bli så stort o fientligt o rent ut sagt dumt...

C
JAJansson...Jag vet inte hur juridiskt bevandrad du är...citat "Hd domen har inte överlagts" slut citat...Vad då överlagts? Du har inte, till skillnad från mig, läst domskälen o inte varit i kontakt med RÅ och den expert RÅ anlitat...Tur att alla lägre instanser sannolikt har förmågan att tillgodogöra sig vad HD yttrat i sin dom och framförallt domskälen....Jag tycker synd om den person som hade ett juridiskt biträde som inte på rätt sätt kunde ta tillvara sin klients intresse...Den ekonomiska delen av ärendet hade förtjänat ett bättre handhavande av biträdet ...

carra skrev:
JAJansson...Jag vet inte hur juridiskt bevandrad du är...citat "Hd domen har inte överlagts" slut citat...Vad då överlagts? Du har inte, till skillnad från mig, läst domskälen o inte varit i kontakt med RÅ och den expert RÅ anlitat...Tur att alla lägre instanser sannolikt har förmågan att tillgodogöra sig vad HD yttrat i sin dom och framförallt domskälen....Jag tycker synd om den person som hade ett juridiskt biträde som inte på rätt sätt kunde ta tillvara sin klients intresse...Den ekonomiska delen av ärendet hade förtjänat ett bättre handhavande av biträdet ...
Ja det är mycket som du inte vet men låtsas förstå. :)

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.