Det är olika vilka som har broms eller inte, oftast får man betala extra för det. Min Makita har elektronisk broms som stannar bladet på nolltid. Guld värt om man skall justersåga list eller andra möbel- eller inredningsdetaljer.
 
..jag har börjat övergå till en DeWalt 707'a efter att ha funderat på en Clas Ohlsson Kapsåg...
Detta efter ett samtal med frugan som tyckte att det var bättre att köpa den dyrare DeWalt när det gällde en Kap.
Jag tror jag är gift med världens bästa fru. :)

Verktygsboden hade dessutom 707'an för 3399:-

Frågan är om jag inte skall överlägga med frugan igen om en Blå Bosch.. :p

 
lifa skrev:
..jag har börjat övergå till en DeWalt 707'a efter att ha funderat på en Clas Ohlsson Kapsåg...
Detta efter ett samtal med frugan som tyckte att det var bättre att köpa den dyrare DeWalt när det gällde en Kap.
Jag tror jag är gift med världens bästa fru. :)

Verktygsboden hade dessutom 707'an för 3399:-

Frågan är om jag inte skall överlägga med frugan igen om en Blå Bosch.. :p
Absolut, blåa bosch är trevliga att jobba med ;) och min fru tyckte jag skulle ha en 10SD ;D

/Magnus
 
Hellmark skrev:
... och min fru tyckte jag skulle ha en 10SD  ;D

/Magnus
Och hur mycket fick du lobba för det :surprised: eller har du en fru som är medveten om skillnader mellan bra och mindre bra verktyg?
 
Jag var nere på lokala handlarn (JVB, som helt plötsligt blivit Beijer, ???) och fick syn på en riktig skönhet... :surprised:

Makita LS0714

http://www.makita.com/Tools_Item_View.asp?id=809

För mig som gärna tar ut sågen om vädret tillåter vore denna såååå bra. Ahh, drömma kan man alltid, efter inköp av såg skulle det ta ett halvår innan man fick råd att köpa nåt att såga i :'(

Zephir
 
geschwint skrev:
Och hur mycket fick du lobba för det :surprised: eller har du en fru som är medveten om skillnader mellan bra och mindre bra verktyg?
Jag har en mycket förstående fru :) hon var faktiskt medveten om att det lönar sig att köpa bra verktyg direkt.

/Magnus
 
zephir skrev:
Jag var nere på lokala handlarn (JVB, som helt plötsligt blivit Beijer,  ???) och fick syn på en riktig skönhet... :surprised:

Makita LS0714

[länk]

För mig som gärna tar ut sågen om vädret tillåter vore denna såååå bra. Ahh, drömma kan man alltid, efter inköp av såg skulle det ta ett halvår innan man fick råd att köpa nåt att såga i  :'(

Zephir
Jo den är ju rätt snygg och känns rätt bra (dreggel) men största fördelen med den jämfört med 1013 är att den tar lite plats då det är dubbla gejdrar. Fast LS0714 tar bara 70x250 eller 52x300. LS1013 tar ju 95x305 och det skiljer inte så mycket pengar dom emellan.

Jag skulle satsa på 1013 om plats finns..
 
Hej,

är inget "proffs" men köptr 10SD inför ett altanbygge på ca 40kvm med ett gäng 95x95 stolpar. Jag upplever den mycket stum, distinkt och exakt vid fullt utdragen klinga. En av de stora fördelarna enligt mig själv är att det går att kapa kirurgsnitt i 95x95 stolpar trots att specen säger annorlunda.

daniel.n skrev:
Ni som kör på Bosch 10S eller 10SD, hur upplever ni precisionen vid fullt utdragen klinga egentligen?

Jag hade intalat mig själv att 10SD var det som skulle suktas efter (det är min "grej" - sukta ett tag, kolla åsikter, peta/klämma, vänta, peta/klämma ytterligare, SEN köpa :) ), men när jag idag gjorde "verktygsrundan" tyckte jag DW's dubbelstångssåg (med samma konstruktion som 10S/SD) kändes mycket stummare än Boschen ??? Nu var ju detta inte i drift och med medveten provokation av prylarna, men ändå, medveten provokation bör väl kunna jämställas med lite sliten klinga som drar åt ena hållet, antar jag?

Nämnas kan att jag inte äger nån kapsåg än, erfarenheterna sträcker sig till att ha lånat en skranglig Power Craft som avskräckte ordentligt från "skrangel". Förutom stumhet/icke-skrangel har jag ingen pejl på vad som är värdefulla features hos en kapsåg bortsett från att jag bygger en del hyllor och mindre möbler och dylikt och därför tycker att om det verkligen går kapa 30cm med bra precision i en kapsåg så måste jag ha en.
 
Jo den är ju rätt snygg och känns rätt bra (dreggel) men största fördelen med den jämfört med 1013 är att den tar lite plats då det är dubbla gejdrar. Fast LS0714 tar bara 70x250 eller 52x300. LS1013 tar ju 95x305 och det skiljer inte så mycket pengar dom emellan.

Jag skulle satsa på 1013 om plats finns..
Visst har 1013 större kapacitet men jag gillar som sagt att släpa sågen upp och ned för trappen till verkstan.

LS1013 Net weight 46.5 lbs.

LS0714 Net Weight 27.6 lbs.

Därför skulle det vara fint med en 0714 i mitt fall. Prisskillnaden på Beijer var ca 2600:- (0714 ca 5500:-, 1013 ca 8100:) vilket faktiskt är en del också (t.ex. 520m råspont ;D.

Zephir
 
Mycket sant men jag skulle nog fundera noga innan jag köpte 0714. Visserligen är 2600:- en del men med tanke på den prisklass dessa rör sig i så skulle jag iallafall överväga 1013 istället för 520m råspont ::). Inte för att jag inte behöver spontat men jag värderar kapaciteten mer än storleken.

Vet man med sig att inget grovt skall såga så är nog 0714 väldans smäcker och bra. Har som sagt klämt och känt på den själv och de enda jag såg som minus var max storlek på plank och att den bara kan lutas åt ett håll. Inget fel på precisionen...
 
Någon som har erfarenhet av öb´s geringssåg med laser på 850sek
 
Det är väl samma som säljs på diverse andra lågprisbutiker under olika namn?

(SuperPower/BestTools/Bruksbo/Ect/Blackline/osv.)

Jag har själv köpt en från Jula med 254mm klinga och slidefunktion för 1000-lappen och den har fullgod funktion och precision för att bygga ett hus i alla fall....ett kol har jag bytt och då är ändå maskinen mycket använd under hela husbyggtiden. Listkapning kan dock bli lite fransigt då klingan bara har 18 (tror jag) tänder.
 
Hemmakatten
Konsulten skrev:
Vad gäller skillnaden mellan 742 och 743 så har 742:an, mig veterligen, ingen strömbrytare i hantaget. 743:an har två separata strömbrytare. En som används när man kapar, och en som används när man klyver.
Köpte en 742 i går på K-rauta till mycket bra pris. Så vitt jag förstår så är en ytterligare skillnad (förutom den extra strömbrytaren) att klingskyddet på 743 är bättre och uppfyller dagens krav i yrkesmässig hantering. Dessutom sades att att vissa detaljer var i gjutjärn på 743:an som ej var det på 742:an (försäljarna kunde dock inte precisera dessa detaljer)
 
OTROLIGT bra köp Hemmakatten.

Fläktkåpan är i gul lackad aluminium eller gjutjärn(?) på 743:an, men i svart plast på 742:an...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.