pappskallen skrev:
Antagligen skit bakom sågen  ;D  ;D
VIlken tur att jag stod framför den då.  ::) ;)
 
Elverktygsfetischisterna orerar vidare i den här tråden. Kom ihåg att det är inte priset på sågen som avgör resultatet...;) ;D

JescaJ, hur går det med Rusta Especialé? Har du packat upp och provat den än?
Själv kapade jag några 225x75 idag: som att skära i smör - utan fnas på undersidan. Några lister 16x35 snedskurna 45 grader blev också helt perfekta och ramen blev helt rätvinklig med perfekta geringar.

Oavsett märke måste jag bara få hylla det verktyget Kap/Gersåg. Vilken fantastisk uppfinning! Vilken skillnad fran att stå och handjaga med gersågsställning...
 
Det blev den från JULA men det vette fasen om jag fick rätt såg, för i beskrivningen stod det inget om varken lasersikte eller arbetsbänk, men detta ingick i alla fall.....
Ännu ligger sågen kvar i sin kartong ute i hallen så du går inte fri ännu! :p
 
;D
Lite besviken på min DeWalt 707 med 80 tandad klinga... (köpte den bara för att sätta upp lite lister).
Ack vad besviken jag blev när behovet av att mäta och problemen med buktande väggar kvarstod. Verkar som att priset på verktygen inte kan kompensera för verkligheten.
Man skall nog inte hänga uppsig för mycket på verktygen, det är nog hantverkaren bakom som gör största jobbet.

PS Tycker även att den 80 tandade klingan inte gör bättre snitt än den 24a tandade om man bara tar det lugnt, båda gör kirurgiska snitt. ( men den ena är dyrare)
 
Börjar luta mot en DW743. Dyr, javisst. Men räknar man på ett helt husbygge så blir det ju inte så farligt. En byggsåg lär behövas i vilket fall som helst.

Var och klämde på en idag. Vill ha, vill ha! ;D

Det bästa priset jag hittat är hos Sjögren Industrihandel som tar 7425 kr inklusive moms. Känns som det är ett bra pris (Jula skall ha 8995 kr för samma såg). Men om någon vet var man kan köpa den ännu billigare så är jag naturligtvis intresserad.
 
Bauhaus hade nyligen kampanj på den sågen.

Jag själv har den och är MYCKET nöjd. Använder den oftare till klyvning av skivor och reglar osv än kapning. Det trodde jag inte när jag köpte den.

Det bästa är att man kan customsåga sina egna dimensioner - mycket behändigt när man bygger om ett gammalt hus.

Jag ångrar djuuupt att jag inte köpte några stegar till den. Det kan vara därför som jag drar mej för att kapa grejor.
 
Fasting65 skrev:
Jag ångrar djuuupt att jag inte köpte några stegar till den. Det kan vara därför som jag drar mej för att kapa grejor.
Än är det väl inte försent. :)

Står en nyinhandlad DW743 bredvid mig nu. Tyvärr är den för stor för att ta med sig i sängen, så jag vette katten om det blir någon sömn i natt. ;D

Tyckte sju och fyra var ett helt ok pris, så jag slog till. Fick en Irwin Pro-klinga på köpet, samt det större klingskyddet (det som man fäster på separat arm). Och löfte om bra priser på eventuella tillbehör. Funderar på att köpa till förlängningsbordet så att jag kan kapa lite större skivor.

 
Konsulten skrev:
Tyvärr är den för stor för att ta med sig i sängen, så jag vette katten om det blir någon sömn i natt.  ;D
Snacka om verktygsfetishism! ;D KarlXII hade rätt! ;)

Kul att ha hittat likasinnade :)
 
S
Dewalt DW707 med det nya originalstativet kostar 5988 kronor inkl moms på vissa ställen
 
Hm,
var inne på Järnia häromdan och såg att de hade ett nytt märke - Ferax som saluförs av Luna - knappa tretusen för en 1800W 255mm med slajd OCH ett sågbord med rullstöd och hela baletten.
Iofs ingen kullagrad slajd men vatusan...

Någon som har erfarenhet av detta märke - eller är det som med lågprismärkena på hemelektronik - samma innehåll men olika förpackning (t. ex LG == Gold Star)?
 
Lucky Goldstar......... är exakt samma prylar.....
 
För 1.5 år sedan köpte jag en Al-ko på Coop Forum. Helt plötsligt började det blixtra från motorn, och taklampan blinkade varje gång jag startade sågen.
Jag lämnade in den till Coop Forum som dagen efter meddelade att de inte reparerade sågen, utan jag kunde istället hämta ut en ny.
Två års garanti, är kanonbra och värt 1995 kronor en sådan gång.
 
pero: Angående Ferax.

Inhandlade för inte så länge sedan tigersåg, vinkelslip och borrmaskin av märket ferax.

Tigersågen är jag riktigt nöjd med och vinkelslipen fungerar också tillfredsställande. Är bara borrmaskinen som känns lite leksaksaktig och låter som en elvisp. (men så kostade den 195kr också ;))

 
KarlXII skrev:
Jesca_j, har du provkört?  

Nu har jag provkört i en veckas tid ungefär! Och idag besannades mina värsta farhågor då en stor eldkvast utbringades från de innersta delarna av självaste driveriet på sågen!
Eldkvasten följdes av den karakteristiska lukten av bränd elektronik.... :-/ sedan blev den tyst.....

Jag lyckades dock få fart på den igen efter jag gjort en handpåläggning som innefattade demontering/montering av det kol som satt närmast sidan som elden sprutade ur! ;D

Så nu går den som tåget igen! (peppar, peppar)
 
Bernt skrev:
;D
Ack vad besviken jag blev när behovet av att mäta och problemen med buktande väggar kvarstod. Verkar som att priset på verktygen inte kan kompensera för verkligheten.
Man skall nog inte hänga uppsig för mycket på verktygen, det är nog hantverkaren bakom som gör största jobbet.
Tycker att Bernt har en jäkla bra poäng här!

Fetischist eller inte, måste man kunna hantera världen som den är.
Vad hjälper det med en laservinkelhake om huset är litet
snett överallt, som de flesta trots allt är.

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.