Jag har både en dewalt 742 kombinerad ger och klyv såg
men jag köpte nyligen en 707 som är enbart gersåg nu med dewalts såg bord för jag tycker att den andra är lite bökig att ställa om samt släpa in då man ska gera typ lister
 
Kan inte motstå att påminna om radialarmsåg... 0-360 grader... även på såghuvudet. Att den sen kan klyva fräsa mm gör inte saken sämre. Ett helvete att ställa in så man har precision men sen är den en ren dröm att jobba med.
Är overkill för det mesta men en rätt kul maskin att ha vid t ex båtinredningar där vinklarna ofta är rena mardrömmar.

/Kent (med en DW 125 Powershop i verkstaden)
 
Snickarboden skrev:
Kan inte motstå att påminna om radialarmsåg... 0-360 grader... även på såghuvudet. Att den sen kan klyva fräsa mm gör inte saken sämre. Ett helvete att ställa in så man har precision men sen är den en ren dröm att jobba med.
Är overkill för det mesta men en rätt kul maskin att ha vid t ex båtinredningar där vinklarna ofta är rena mardrömmar.

/Kent (med en DW 125 Powershop i verkstaden)

Nått sånt här?
http://www.rema-sa.pl/wspolne/produkty/3/dmne-650.jpg

Inget man hittar på jula direkt. Ser lika dyrt ut som alla mina verktyg tillsammans (och det räcker säkert inte...). Finns sådana att köpa till humana priser (säg under 10kSEK)?
 
sjotomt skrev:
Jag har både en dewalt 742 kombinerad ger och klyv såg
men jag köpte nyligen en 707 som är enbart gersåg nu med dewalts såg bord  för jag tycker att den andra är lite bökig att ställa om samt släpa in då man ska gera typ lister
Jag har spejat på DW 742 (eller DW 743 som den heter numera) i flera år. Jag gillar tänket med kap/ger/klyv i en maskin + att den är rimligt fraktbar till landet. Är det ngn som har kläm på om det finns andra leverantörer än DW? Vad är det för ev. nackdelar/dumheter på DW742/743? Precision, handhavande etc?
 
ClasseClas skrev:
Jag har spejat på DW 742 (eller DW 743 som den heter numera) i flera år. Jag gillar tänket med kap/ger/klyv i en maskin + att den är rimligt fraktbar till landet. Är det ngn som har kläm på om det finns andra leverantörer än DW? Vad är det för ev. nackdelar/dumheter på DW742/743? Precision, handhavande etc?
Har kommit ännu en efterföljare. D27105.

http://62.146.25.231/products.asp?l...&hierarchyID3=49&bucketid=9&sid=1

Har en 743 själv, och den största nackdelen är vikten. Det är å andra sidan det som gör att den känns väldigt bastant och stabil att arbeta med.

Electra Beckum har en kap/klyv som jag sett på Bauhaus.

http://www.metabo.com/eb/com/en/pro...andmitresawsandtablesawkgt501_0102505018.html

Vad gäller skillnaden mellan 742 och 743 så har 742:an, mig veterligen, ingen strömbrytare i hantaget. 743:an har två separata strömbrytare. En som används när man kapar, och en som används när man klyver.
 
MathiasS>De är inte så jädra dyra om man köper dem begagnade, jag gav 1500:- för min DeWalt Powershop 125 men normalt ligger de väl kring 4-5 tusen.
De är användbara till mer än vad man tror och skulle jag bara haft en såg hade jag valt den. Nu är den en av fyra men å andra sidan så jobbar jag med det vilket är förklaringen att jag har dubbletter av det mesta *s*

/Kent
 
ClasseClas>Har själv en ELU dvs föregångaren och det enda jag retar mig på är höjdinställningen. Den nya som du fick länk till är nog många gånger bättre i och med det.
Tung som ett as att baxa själv men den kör.... och kör...och kör....

/Kent
 
Snickarboden skrev:
MathiasS>De är inte så jädra dyra om man köper dem begagnade, jag gav 1500:- för min DeWalt Powershop 125 men normalt ligger de väl kring 4-5 tusen.
De är användbara till mer än vad man tror och skulle jag bara haft en såg hade jag valt den. Nu är den en av fyra men å andra sidan så jobbar jag med det vilket är förklaringen att jag har dubbletter av det mesta *s*

/Kent
Ja ok, då är det ju faktiskt överkomligt - fast dom är väl inte så vanliga beggade kan man tänka sig. Jag förstår dock att den måste vara mycket användbar.
 
Ska lämna in min 10s i dag på lagning.
Armen som viker undan skyddet har strulat hela tiden.
Riktigt klen konstruktion.
/Thrax
 
thrax skrev:
Ska lämna in min 10s i dag på lagning.
Armen som viker undan skyddet har strulat hela tiden.
Riktigt klen konstruktion.
/Thrax

Klen? Näe.... däremot gnisslar den om man inte smörjer plasten lite....
 
Det är gängorna till skruven som håller lagret, som i sin tur trycker på den svarta metallarmen som ledsnat.
Jag har dragit i en helicoil men nu är det lika igen.
/Thrax
 
Är en nybliven husägare som funderar på en kapsåg..

Vad jag förstått av tidigare svar så är blå bosch eller DeWalt favoriter, men eftersom jag inte riktigt vet hur mycket jag kommer att snickra så känns priserna lite för saftigt för min smak. (Fast nog skulle jag vilja ha en proffsmaskin om jag fick välja själv :) )

Såg då en annons i lokaltidningen på en kap på Clas Ohlsson och tänkte kolla om det är någon som har testat denna??
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/309011_Y_2005-06-16_084145.jpg

Art: 30-9011
Pris: 895,00kr

- Steglös inställning av geringsvinkeln 45 - 135
- Motor 230V /1800 W, varvtal 4600 v/min
- Hårdmetallklinga 254/25,4 mm. Max arbetsstycken vid 90°, 90x305 mm, vid 45° 90x210 mm.

895kr känns mer humant.. eller kapar en sådan inte 45-90grader, fixar den brädfodring av en kåk?

//lifa
 
242103_c.jpg

Jag går i köpartankar, men har inte så stor erfarenhet av dessa sågar ...ännu.  8)
Jag provade en kompis gula (powersuper eller något sådant Edit: Best heter den) igår men den såg ut exakt som FERM'en på Jula.

Nu till frågan:
Vid start och stopp låter det som om något skrapar i (som en broms skulle ligga åt), -skall det låta så om dessa billiga eller behövs det en justering på hans såg?  :-X
När maskinen uppnått arbetsvarvtal hörs inget skrapljud och den kapade lätt av det den skulle.

(Jag provade en DW707 och en DW743 idag och visst märks det skillnad på billigt vs. dyrt. Men till min plånbok, erfarenhet :-[ och användningsområde lämpar sig nog en "billig" med dragfunktion bäst).
 
Det som låter som det skrapar är någon typ av motorbroms.
(Låter likadant på några andra liknande billiga sågar jag kikat på).
 
OK, och så är det inte på de dyrare alltså?
(DW707 hade ingen motorbroms iaf.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.