1 813 läst · 29 svar
2k läst
29 svar
Kantslip, vinkelslip eller vad?
Den kostade gratis, då det var en kompis som skrev ut en modell jag hittade på nätet. Jag tänkte att den satt lite löst, så jag slipade bort en del material, men det slutade med att skruven åt sig genom plasten innan jag kunde dra åt den tillräckligt. Slipen kanske inte är i formen av en perfekt cylinder och därför blir svår att få prylen att sitta riktigt bra. Festool har ju valt att bara ha sin vinkelpryl till den äldre och enklare slipmaskinen, och det finns kanske en anledning till det.
Såg inte ut att passa bra alls. Kan det vara så att den som skrivit ut den inte haft en egen maskin att testa på, utan bara tagit hem en ritning och skrivit ut, och så var skrivaren inte så värst bra kalibrerad, antingen den som gjort ritningen, den som skrev ut, eller både och. Eller kan det möjligen finnas olika slipmaskiner, som bara nästan har samma mått?Hep skrev:
Ja det här blev ju skit. Väldigt pilligt att montera och väl på plats var den rätt vinglig. Efter lite modifiering klart mindre vinglig, men fortfarande inte bra nog. Jag köpte ju en dyr slipmaskin för att den är väldigt väldigt bra. Då är det lika ointressant med en halvrapplig vinkelpryl, som att köpa slippapper på jula till den. Nu håller vi tummarna för att @nanowire får hem en bättre variant.
[video]
Ska bli intressant att se vad säljaren säger, när denne ser filmen. Borde skicka ny tills passformen är bra…
Aha, skrev för långsamt… 😀Hep skrev:
Den kostade gratis, då det var en kompis som skrev ut en modell jag hittade på nätet. Jag tänkte att den satt lite löst, så jag slipade bort en del material, men det slutade med att skruven åt sig genom plasten innan jag kunde dra åt den tillräckligt. Slipen kanske inte är i formen av en perfekt cylinder och därför blir svår att få prylen att sitta riktigt bra. Festool har ju valt att bara ha sin vinkelpryl till den äldre och enklare slipmaskinen, och det finns kanske en anledning till det.
Borra ur hålet o använd genomgående m mutter?Hep skrev:
Sätt en remsa med tunn skumplast på insidan?
Ja, ets ec förtjänar bättre.Hep skrev:
Ja det här blev ju skit. Väldigt pilligt att montera och väl på plats var den rätt vinglig. Efter lite modifiering klart mindre vinglig, men fortfarande inte bra nog. Jag köpte ju en dyr slipmaskin för att den är väldigt väldigt bra. Då är det lika ointressant med en halvrapplig vinkelpryl, som att köpa slippapper på jula till den. Nu håller vi tummarna för att @nanowire får hem en bättre variant.
[video]
292 gram (exkl. klistermärke). Diffar 1/115 (0,5 grad) från rät vinkel.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Snigeldynamit eller vinkelslip?
Grund & Markarbeten -
Excenterslip eller vinkelslip till båtpolering?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kan man slipa betong med en vanlig vinkelslip eller krävs en flex?
Fasad -
Vinkelslip + takpannor + solceller
Verktyg, Maskiner & Fordon -
M14 gänga på vinkelslip - grov eller fin?
Verktyg, Maskiner & Fordon