För att summera upp lite nu så kan dyker följande frågor upp:

1. Varför bo i dyra städer då man kan bo förmånligt en bit utanför stan ?

2. Varför bygger inte fler svenskar "själva" (det vill säga köpa färdiga element och fixa resten själva)?

3. Varför måste man konsumera upp överskottet ?

Och slutligen,
Varför kan det inte skita sig nå mera ?

Ännu en fråga som dök upp:

Vart försvinner "miljonerna" då ni köper hus ?
Jag får inte det att gå ihop.

hamster skrev:
Ännu en fråga som dök upp:

Vart försvinner "miljonerna" då ni köper hus ?
Jag får inte det att gå ihop.
Jag förstår inte riktigt frågan, förklara gärna hur du menar, så ska jag svara.

hamster skrev:

2. Varför bygger inte fler svenskar "själva" (det vill säga köpa färdiga element och fixa resten själva)?

Och slutligen,
1. Det har redan svarats på. Man har kanske sitt arbete, familj och vänner i ett område och vill inte flytta därifrån. Dessutom är det väl upp till var och en var man vill bo?
2. Bygga själva? Man kanske varken kan, vill eller har tid. Denna fråga känns irrelevant i sammanhanget.
3.Vem har sagt att man ska konsumera upp överskottet??
4. Självklart kan allt gå käpprätt åt skogen här i livet, men det vore ju tråkigt om man hel tiden förväntade sig det. Jag anser nog att man ska försöka ha en balans i tillvaron, en del risktagande kan nog aldrig vara fel, tycker jag, men hur och när beror väl på den egna situationen.

hamster skrev:

Och slutligen,

1. Här i "storstan" är jag uppväxt, min familj och vänner bor här. Jag har jobb 2,5 km härifrån. Det är ett bra område för mitt barn att växa upp i. Jag känner mig hemma här, och trygg. Jag måste flytta mer än tio mil härifrån för att avsevärt ändra mina boendekostnader och det är ingen i familjen beredd att göra.

2. Hela detta forum är fullt med folk som gör precis så?

3. Det är säkert inte bara jag som inte vet vilket överskott du menar?

4. Det kan skita sig igen.

5. Det är inga miljoner som försvinner när jag köper hus. Tvärtom så ser det ut som att vi kan realisera en vinst i den storleksklassen - om vi bara kan förmå oss att flytta från detta trevliga område, mitt i "storstan".... ;)

Även här en från ert östra grannland. Vi ligger för tillfället i startgroparna för ett nytt husbygge. Pristaket är satt till 180 000 € (1,6 mille i SEK)

Vi har bägge rätt bra jobb med tillsammans ca 40 000 SEK netto i månaden. Men vill ändå sätta gränsen där.

Jag var själv på gränsen att bli av med mitt jobb då företaget sålde bort en del av sin verksamhet och vill veta att vi tillfälligt klarar av kostnaderna på bara en lön. Dessutom vill vi ha pengar kvar till att leva och ibland sätta guldkant på tillvaron även fast vi har ett eget hus.

Risken för en riktigt kraftig räntehöjning är väl inte så överhängande, speciellt inte inom EMU, men en ränta på 5-6 % får man nog räkna med på ca 5 års sikt. Ligger man då på gränsen med dagens räntor så är det inte riktigt bra.

Vi har hela tiden haft en konstruktiv dialog med banken och dom uppskattar vår konservativa inställning och kommer därför också att bevilja dubbla lån under byggtiden, även om säkerhetrna ligger i underkant.

Detta börjar bli lite tröttsamt, men OK! ;)
Vi har vår familj och våra vänner här. Pga jobb är vi beroende av att ha barnvakt kvällstid minst en gång i veckan, då är det väldigt bra att ha svärföräldrarna en km bort istället för tre, fyra mil...

Kan vi inte bara konstatera att vi gör olika val eftersom vi prioritera olika och lever olika liv? Jag respekterar att vissa människor trivs bra i glesbygd, men varför ifrågasätta mitt val att bo i stan?

Vi har varken tid eller kunskap. För oss lönar det sig bättre att arbeta med det vi är utbildade till och kan och istället betala någon som är bra på att bygga hus. Även när det gäller detta är vi ju olika! Det är väl jättebra att det skapas arbete genom att folk som inte är byggkunniga anställer andra att bygga...

Det här förstår jag inte. Vi konsumerar inte upp något överskott, utan sätter in alla vinstpengar från vårt nuvarande boende i nya huset.

Och slutligen,
Klart det kan! Men vi försöker planera vår ekonomi och hålla nere den lånade summan. Man har inga garantier i livet och visst kan allt gå åt skogen. Men då får vi försöka lösa situationen så gott vi kan...

/Lena

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.