Har läst tråden och tycker att den är ganska intressant, den speglar olika personligheter samt hur pass påverkad man blir i den miljö som man vistas i.
Det finns inget rätt eller fel, alla måste utifrån sina egna preferenser och fatta beslut, vissa vill ha absolut trygghet, om räntan skulle gå upp till 15%, andra ser inte ens det som en risk, utan löser det på nåt sätt om så skulle bli fallet.

Vad gäller storstäderna, så är det sjukt vad det kostar pengar, och det gäller allt, från att köpa tomten till snickaren (sthlmspriser...som nån hussäljare sa hurtfriskt...), MEN avkastningen från objekten är så pass bra att det är hemskt..i mitt eget exempel, så köpte vi ett litet fritidshus för 130 Tkr för 10 år sen, vi sålde i höstas för 450 Tkr, köpte en bostadsrätt 2004 för 1,5 Mkr, sålde den nu för 2,9 Mkr, har en bostadsrätt i Malmö innerstad som jag köpte förra året för 750 tkr, ligger nu på 1,2 Mkr...skall säljas till sommaren... under dessa förutsättningar, som faktiskt många har som skall bygga i ex Sthlm, så är det så att säga ingen fara att låna 5 Mkr, när du själv stoppar in 2 Mkr kontant, visst beloppen känns höga men jag tror inte att man går in i detta utan att ha en backupplan om räntan skulle stiga etc.

Den prisstegringen som finns i dessa områden, borde ju göra att spekulanterna inte vill köpa, gränsen borde vara nådd, men de flesta har själva varit inne i karusellen och kommer med en trave vinstpengar som gör att inte blir så dyrt ändå.

Å andra sidan så får man ju ett fint hus för 2 Mkr, utan att bygga, om man tar sig 5-10 mil från stadskärnan, och då utan lån...

Samma sak med att amortera...var och en måste själv fundera på om det är värt att lägga ex 2.000 kr/mån i amortering på något som finns och förhoppningsvis ökar i värde, eller om man vill lägga undan de pengarna och ta med familjen på en rolig semester istället, jag menar om man lånar till en bil så känns det naturligt att betala av för den sjunker ju som en gråsten, men ett bra boende...nja vet inte...

Fortsättning följer säkert i denna tråd..

Noel skrev:
Mattias_Hellore,

Det finns inga hus i vår trakt heller för dina 750-800tusen att köpa.
Möjligtvis på "sämsta gatan i sämsta området", i behov av renovering =)
Och är utgångspriset på 1miljon eller lägre så drar det så mycket folk så priset brukar hamna runt 1,3-1,5 iallafall. Billigare än så går inte att få här i krokarna.

Det handlar ju knappast om vad man vill betala, utan vad man måste betala.
Utbud och efterfrågan.

Jag har förstått hur marknaden ser ut idag, lägg det i relation till sin årslön.
Jag har ett hus som jag köpt för 2 årslöner , givetvis amorterar jag..

Sen så köper folk hus för mycket mer än så, har någon räknat realistiskt på hur snabbt man vill betala av lånen eller är det bara räntan man "ska" betala i dagens samhälle?

Om någon har köpt ett hus och renoverat upp det och sålt för 10x inköpspriset så säger jag grattis, men när en annan går in på banken och skriver på lånehandlingar som överstiger 5-10x av årslönen är mig oförståeligt.

Vad händer om man blir långtidssjukskriven, fått sparken, barnens sjukdomar etc?
Man måste ha en försvarlig buffert och ändå bo kvar...

Jag försöker i varje fall resonera så.

vad gäller "sämre" områden, låg och mellanstadieskola ligger 200m bort.
Vårdcentral 300m, barnakademin 100m bort.
ICA ca 1000 m bort.
Det är i mina ögon ett bra läge.

OLHA skrev:
Fast det handlade ju inte om låneläget i landet.
Jag tolkade i.a.f. Wizeguy:s inlägg så.

OLHA skrev:
Amortering avhandlas dessutom i en annan tråd.
Förvisso. Men det innebär väl inte att man helt måste hålla sig borta från ämnet i övriga trådar?

Oj, det finns många trådar att svara på men jag väljer denna:

Återigen, vad kostar ett hus på 3 miljoner att äga och driva?
Lågt räknat 5% ränta på 3 miljoner är ju för 17 150.000 om året + amortering på kanske 40 år, 6250 kr per månad + ränta vilket ger minst ca 18000 per månad, då räknar jag lågt men hur många av er har lån på 40 år?

Eller kör ni någon magisk formel, den vill jag se.
Vårt hus kostar strax under 3,2 miljoner. Vi sätter in 1,4 milj kontantinsats. Kvar att låna är alltså 1,8 milj. Med en ränta på 5 % hamnar vi på 7500:- /mån innan skattereduktion. Amorteringen kommer vi överens med banken om, troligen blir det inget just i början eftersom jag pluggar, eventuellt en tusenlapp nästa år när jag börjar jobba. Amortering är inget krav eftersom vår kontantinsats räkas som tämligen hög. Vi har dessutom en buffert i fonder och kontanter som gör att vi kan "panikamortera" om nu räntan skulle skjuta i höjden.

Vi har idag lån på 1,2 milj till ett betydligt större hus med dyrare drift + full fastighetsskatt. Vi ränkar därmed med att få lägre månadskostnad i nya huset trots något större lån.

Dumdristigt att köpa hus för över tre miljoner? Nej, jag tycker inte det, när man befinner sig i en "het" region. Flertalet begagnade hus går upp mot tremiljonerssträcket. Vi sover gott om natten...  :cool:

/Lena

Edit:
men det är inte realistiskt att betala FLERA miljoner bara för att det är just stockholm.
Nu bor jag ju i Malmö, men realistiskt är väl just vad det är. De höga priserna är en REALITET vare sig man vill eller inte. Om det sedan är värt att lägga så mycket pengar på att bo i Stockholm/Malmö eller var det nu kan vara, det kan man såklart diskutera. Men realistiskt är det!

MEA skrev:
Oj, det finns många trådar att svara på men jag väljer denna:

Återigen, vad kostar ett hus på 3 miljoner att äga och driva?
Lågt räknat 5% ränta på 3 miljoner är ju för 17 150.000 om året + amortering på kanske 40 år, 6250 kr per månad + ränta vilket ger minst ca 18000 per månad, då räknar jag lågt men hur många av er har lån på 40 år?

Eller kör ni någon magisk formel, den vill jag se.
Vårt hus kostar strax under 3,2 miljoner. Vi sätter in 1,4 milj kontantinsats. Kvar att låna är alltså 1,8 milj. Med en ränta på 5 % hamnar vi på 7500:- /mån innan skattereduktion. Amorteringen kommer vi överens med banken om, troligen blir det inget just i början eftersom jag pluggar, eventuellt en tusenlapp nästa år när jag börjar jobba. Amortering är inget krav eftersom vår kontantinsats räkas som tämligen hög. Vi har dessutom en buffert i fonder och kontanter som gör att vi kan "panikamortera" om nu räntan skulle skjuta i höjden.

Vi har idag lån på 1,2 milj till ett betydligt större hus med dyrare drift + full fastighetsskatt. Vi ränkar därmed med att få lägre månadskostnad i nya huset trots något större lån.

Dumdristigt att köpa hus för över tre miljoner? Nej, jag tycker inte det, när man befinner sig i en "het" region. Flertalet begagnade hus går upp mot tremiljonerssträcket. Vi sover gott om natten...  :cool:

/Lena

Edit:
men det är inte realistiskt att betala FLERA miljoner bara för att det är just stockholm.
Nu bor jag ju i Malmö, men realistiskt är väl just vad det är. De höga priserna är en REALITET vare sig man vill eller inte. Om det sedan är värt att lägga så mycket pengar på att bo i Stockholm/Malmö eller var det nu kan vara, det kan man såklart diskutera. Men realistiskt är det!
Vi säger så här: du betalar inte räntekostnader för motsvarande 3 miljoner ändå eller hur?

Utslaget på 20 år, vad betalar ett hushåll för kostnader jämfört med ett annat hushåll med 1 miljon i lån?

Sen till slut, är 3.2 miljoners huset 3.2 gånger så bättre än det för 1 miljon?

Det ni egentligen betalar för är läget, virket är inte dyrare i stockholm eller malmö eller hur?

Jag vill helst ha en rejält glapp i ramarna när det gäller boendekostnaderna.
Det skall tåla upp till 10 eller även 15% ränta i värsta fall och renovera badrum/kök för några hundratusen utan att ta alltför mycket banklån.

Kunna amortera typ 5000 i månaden och ändå köpa en till hobbybil.
Sådan ekonomisk frihet är troligtvis svår att uppnå med de som lånat upp sig enorma summor.
Att man tar in ett par mille i husköpet är inte riktigt relevant, jag talar om räntekostnaderna för 3 miljoner inte 1.8 eller 1.5 osv.

Är vi inne på samma spår?

Vi säger så här: du betalar inte räntekostnader för motsvarande 3 miljoner ändå eller hur?

Förstår inte vad du menar, förklara bättre!

Sen till slut, är 3.2 miljoners huset 3.2 gånger så bättre än det för 1 miljon?
Det ni egentligen betalar för är läget, virket är inte dyrare i stockholm eller malmö eller hur?
Nej, jag har aldrig påstått att vårt hus skulle vara bättre. Men såklart har du rätt, vi betalar för läget. Och vi är villiga att göra det, eftersom vi vill bo här.

Vi tål upp till 10-15% ränta eftersom vi har en buffert. Renovera kök och badrum har vi inga planer på att göra inom rimlig framtid eftersom vi bygger ett nytt hus. Jag känner inget behov av att amortera i den takt du beskriver (5000/mån) och ser inte heller det som något ideal.

Att man tar in ett par mille i husköpet är inte riktigt relevant, jag talar om räntekostnaderna för 3 miljoner inte 1.8 eller 1.5 osv.
Det är väl visst relevant, för vår månadskostnad. Jag personligen skulle inte vilja/våga låna tre miljoner.

Är vi inne på samma spår?
Nej, jag tror inte riktigt det.  ;)

/Lena

Jag har blivit övertygad!! Jag tar min familj och flyttar till dalarna för där kan jag köpa hus för under 1 Mkr...hoppas bara att jag kan få jobb där för mig och min fru samt att barnen kommer att trivas i de nya skolorna och att vi får nya vänner, och skulle det gå åt helsicke, så hoppas jag att vi kan sälja kåken utan förlust...

Ursäkta mitt raljerande, men det förstår väl de flesta att INGEN vill ha en massa lån i onödan, utan det är ju situationen i sig, att man vill bo på ett visst ställe som skapar lånebehoven. Husen i sig är det ingen skillnad på, var de än ligger, utan det är det gamla vanliga, utbud och efterfrågan, den fina samhällsekonomin..i ett nötskal..

De flesta som köper på nivåerna 3-5 Mkr, slänger säkerligen in minst 1 Mkr kontant.
Jag tycker att MEA har gjort en strålande affär, och skulle ni behöva sälja så får ni ännu mera kapital på er boendeinvestering! Malmö är hett och kommer så att vara även om konjukturen skulle svänga med tanke på närheten till Danmark.

Man får en hästgård på landet för en etta på 35 kvm i Sthlms innerstad..sjukt, ja men hur många kommer på en visning på en hästgård ute på landet kontra lägenheten..vet mäklarna ute i landet vad budgivning är..?

Mattias, jag har förstått att du är föriktig person som inte vill utsätta dig för några onödiga risker, men att ligga med en bunden ränta på 6% på ett lån på 550.000 kr är inte det en väldigt hög riskpremie som du betalar för den tryggheten? Du kunde ju ha halverat din räntekostnad bara du hade haft det på rörligt och då kunnat använda de pengarna till att amortera annu mera istället..

Lev gott!

bubbert skrev:
Jag har blivit övertygad!! Jag tar min familj och flyttar till dalarna för där kan jag köpa hus för under 1 Mkr...hoppas bara att jag kan få jobb där för mig och min fru samt att barnen kommer att trivas i de nya skolorna och att vi får nya vänner, och skulle det gå åt helsicke, så hoppas jag att vi kan sälja kåken utan förlust...

Ursäkta mitt raljerande, men det förstår väl de flesta att INGEN vill ha en massa lån i onödan, utan det är ju situationen i sig, att man vill bo på ett visst ställe som skapar lånebehoven. Husen i sig är det ingen skillnad på, var de än ligger, utan det är det gamla vanliga, utbud och efterfrågan, den fina samhällsekonomin..i ett nötskal..

De flesta som köper på nivåerna 3-5 Mkr, slänger säkerligen in minst 1 Mkr kontant.
Jag tycker att MEA har gjort en strålande affär, och skulle ni behöva sälja så får ni ännu mera kapital på er boendeinvestering! Malmö är hett och kommer så att vara även om konjukturen skulle svänga med tanke på närheten till Danmark.

Man får en hästgård på landet för en etta på 35 kvm i Sthlms innerstad..sjukt, ja men hur många kommer på en visning på en hästgård ute på landet kontra lägenheten..vet mäklarna ute i landet vad budgivning är..?

Mattias, jag har förstått att du är föriktig person som inte vill utsätta dig för några onödiga risker, men att ligga med en bunden ränta på 6% på ett lån på 550.000 kr är inte det en väldigt hög riskpremie som du betalar för den tryggheten? Du kunde ju ha halverat din räntekostnad bara du hade haft det på rörligt och då kunnat använda de pengarna till att amortera annu mera istället..

Lev gott!
Dum som jag var band jag lånet 200205 då jag köpte huset, bottenlånet alltså.
Och det ligger inte i närheten av 550.000 kr, i dagsläget har jag amorterat bort ca 100.000 på topplånet utan större problem....

Jag har börjat inse att det finns folk som lägger ut flera miljoner på att bo i närheten av en storstad.
Jag som person skyr stress och långa köer som pesten.

Ni som köper hus kan ännu påverka priserna i större utsträckning än ni tror då ni kan vägra att köpa det huset, gör tillräckligt många det så sjunker priserna på sikt.
Utbud och efterfrågan som någon nämnde det.

Jag kan förstå er till viss del, men att man går så långt tills man skriver på lån för 3 miljoner är mig ofattbart och då tycker jag det skall vara något alldeles extra.

Trivsel och vänner är viktigt, jag har flyttat runt av olika skäl jag inte kunnat styra över men man anpassar sig om man är någorlunda utåtriktad.

För min del ligger en försäljning av mitt hem inte i min horisont oavsett jobbförhållanden och sjukdom o dylikt.
Det behövs helt enkelt inte, så därför tycker jag det är en smal väg ni går på med sådana tunga lån och att konsekvent inte amortera för ni klarar inte av det, skattejämkning är ett krav, amorteringsfria lån osv.

Jag kan utan problem behålla huset på EN inkomst, kan ni med era lån det?

Varför utsätta sig för onödiga risker och oroa sig för räntor och dylikt?
Det finns mycket viktigare saker än så som t.ex familjeliv, hobbies o liknande.

Men alla vi är olika.
Inte sant?

Mattias_Hellore skrev:
Ni som köper hus kan ännu påverka priserna i större utsträckning än ni tror då ni kan vägra att köpa det huset, gör tillräckligt många det så sjunker priserna på sikt.
Förlåt, men detta är väl ändå helt orealistiskt? Du måste skämta! Det kommer aldrig att vara tillräckligt många som låter bli att köpa dyra objekt i storstäderna i förhoppning om prissänkningar...  Och vilken effekt skulle det inte bli på hyresmarknaden om alla plötsligt skulle sitta med hyresrätt?? Snacka om att det inte skulle finnas bostäder åt alla och att de som trots allt äger ett hus eller lägenhet skulle kunna hyra ut till ockerpriser... Ska min familj sitta i en hyreslägenhet/hyreshus och betala dyr hyra (=slänga pengarna i sjön) till någon fastighetsvärd för att det kanske ska kunna sänka priserna på BR och hus?? Tänk efter!

-Öj, vi köper Ericssonaktier nu, om alla gör det kommer den tokstiga..

Bra tänkt, men det funkar nog klent i verkligheten.. ;)

Inger.P. skrev:
Att bo i hyresrätt är ingen "fälla"... Snarare en frihet... Sitt där och vänta tills priserna går ner igen, spara under tiden - köp billigare om några år!
Tråden har väl sedan länge gått över styr, men jag måste bara kommentera detta sedan jag sett flera föra liknande resonemang, både här på sajten och ute i den andra världen.

Många verkar tro att fast egendom varierar lika mycket i pris som aktier och att det är självklart att priset någon gång under de närmaste 20 åren kommer att gå under dagens prisnivåer. Vad får ni detta ifrån? Varken ni eller jag kan säga vad som händer med huspriserna framöver. Kanske stiger de med över 10% per år i 5 år till, kanske i 10 år till, kanske i 20 år till, eller kanske har vi redan upplevt det sista året med så stora prisökningar på ett tag.

Historiskt är dock priser på småhus något av det mest stabila man kan tänka sig. Den stora fastighetskrisen i början av 90-talet innebar visserligen ett ordentligt prisfall - från toppen 1991 till botten 1993 föll småhuspriserna med ca 19% i genomsnitt enligt SCB (noterbart är att värdet på sparpengar på ett bankkonto under perioden föll mer i värde, men det är en annan femma).

Man ska dock komma ihåg att det är frågan om 19%. Inte 60% och inte 40%, och då var detta en enorm kris då en extremt snabb ökning av arbetslösheten sammanföll med en skattereform som gjorde husägande mycket mindre gynnsamt, med en helt ny penningpolitisk inriktning som inleddes med ett stålbad av höga räntor för att kompensera för den slapphänta penningpolitik som gett upphov till överkonsumtionen. Vi hade alltså i det närmaste en perfekt storm för fastighetsmarknaden, och den orsakade ett prisfall på 19%.

Om vi gör en liten tankeresa och gå tillbaka 20 år och låtsas att iår är 1986. Det är inte speciellt svårt att tänka sig in i 1986 års situation. Räntorna är låga (om inte lika låga som i nutid), arbetslösheten sjunker och huspriserna har rusat de senaste åren, till den så milda grad att priserna nu känns helt orimliga för väldigt många. I detta läge måste det väl ha varit smart att avvakta 90-talets kris och köpa billigt?

Glöm det.

Från de höga nivåerna 1986 till botten av krisen 1993, hade priserna _stigit_ med i genomsnitt 52%. De som satte sig i hyresrätt 1986 för att invänta lägre priser väntar ännu - och nu har priserna stigit med 200% sedan dess - trots att vi alltså sett den värsta fastighetskrisen under modern tid under denna period.

Även om vi får se en liknande mycket djup kris 2011-2013 så finns det inget som säger att man då kan köpa hus lika billigt som idag.

lbg skrev:
[quote author=Mattias_Hellore link=1141845251/60#88 date=1142971361]Ni som köper hus kan ännu påverka priserna i större utsträckning än ni tror då ni kan vägra att köpa det huset, gör tillräckligt många det så sjunker priserna på sikt.
Förlåt, men detta är väl ändå helt orealistiskt? Du måste skämta! Det kommer aldrig att vara tillräckligt många som låter bli att köpa dyra objekt i storstäderna i förhoppning om prissänkningar...  Och vilken effekt skulle det inte bli på hyresmarknaden om alla plötsligt skulle sitta med hyresrätt?? Snacka om att det inte skulle finnas bostäder åt alla och att de som trots allt äger ett hus eller lägenhet skulle kunna hyra ut till ockerpriser... Ska min familj sitta i en hyreslägenhet/hyreshus och betala dyr hyra (=slänga pengarna i sjön) till någon fastighetsvärd för att det kanske ska kunna sänka priserna på BR och hus?? Tänk efter!

[/quote]

Är det jag som skall tänka efter?
Varför köper stockholmare upp alla hus här i Falun då?
Många platser utanför storstockholm börjar det köpas hus av de som jobbar i stockholm så helt orealistiskt är det inte.
Hyresrätter, vem har nämnt att det är en bra affär?
Finns ju lägenheter, radhus o dylikt att köpa för en bra bit under 1.5 mille i t.ex Uppsala, som t.ex.

Det känns som att mina åsikter är obekväma för er, undra varför..

Mattias_Hellore skrev:
[quote author=lbg link=1141845251/60#89 date=1142975696][quote author=Mattias_Hellore link=1141845251/60#88 date=1142971361]Ni som köper hus kan ännu påverka priserna i större utsträckning än ni tror då ni kan vägra att köpa det huset, gör tillräckligt många det så sjunker priserna på sikt.

[/quote]

Är det jag som skall tänka efter?
Varför köper stockholmare upp alla hus här i Falun då?
Många platser utanför storstockholm börjar det köpas hus av de som jobbar i stockholm så helt orealistiskt är det inte.
Hyresrätter, vem har nämnt att det är en bra affär?
Finns ju lägenheter, radhus o dylikt att köpa för en bra bit under 1.5 mille i t.ex Uppsala, som t.ex.

Det känns som att mina åsikter är obekväma för er, undra varför..
[/quote]

Vad har det saken att göra om det finns Stockholmare som köper hus i Falun? I Stockholm finns det trots allt 1½ miljon människor, några flyttar säkert till Falun, liksom andra platser (både dyrare och billigare) av olika skäl.

Du säger att det finns lägenheter och radhus i Uppsala som kostar under 1.5 milj.... Vad hjälper det mig som bor i Stockholm? Jag vill bo kvar i området där vi nu bor vilket jag har möjlighet att göra och är beredd att betala vad det kostar. Varför ska jag tränga ihop mig i en lägenhet eller radhus utan tomt, när det är ett friliggande hus med stor tomt som vi prioriterar? Man får helt enkelt gilla läget och betala för det man vill ha, även om vi svär över priserna, för de är höga, det tycker vi med... ;)

Dina åsikter är inte alls obekväma, de känns däremot inte så genomtänkta och realistiska.

Håller fullständigt med Ibg!

Det verkar som att du lever i en skyddad verkstad. det är ingen som klandrar dig för det, men du måste förstå att det finns en anledning till att man inte VILL flytta ut i obygden bara för att man kan få ett billigt boende.

Jag vet faktiskt inte vart du vill komma med dina argument?

Du har valt att bo där du bor men du kan ju inte vänta dig att det skall gå upp ett ljus för alla oss andra och helt plötsligt komma på att flytta ut på landet, för det skulle ju lösa allt!

Priserna är precis som Ibg nämner väldigt höga, men å andra sidan så är det bara att tugga i sig detta då man har både familj, vänner och jobb här.
Och jag personligen är inte ett dugg orolig för framtiden. Och JA jag skulle klara mig utmärkt på en lön på min kåk.

/D

På tal om lån, sitter just nu med lån på 5,4 Mkr, skall ut med kvartalsräntan nu den sista på ca 30.000 kr...ingen unik situation när man bygger nytt hus och samtidigt bor kvar i den bostad som man har, men 1/6, då går flyttlasset och får vi också betalningen på vår gamla bostad, så då rasslar det in 2,9 Mkr, varav 2 Mkr åker in som betalning på lånet och resterande 900 Tkr, stoppas in på börsen för avkastning..som ger betydligt mer än vad amorteringen skulle ge i form av minskad ränteutgift..

Det är så det ser ut för många i "heta" områden...konstigt, knäppt..nej, alla som går in i detta har full koll på vad det kommer att kosta, har buffertar och ser det som ett nödvändigt ont..så det Mattias kan du berätta för polarna när ni sitter i garaget och tar en Norrland medan era damer står i köket och diskuterar vad de skall stoppa i era matdosor kommande vecka... ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.