Hej,

Vi köpte en 70 tala villa för 3 år sedan.
Ena badrummet är kakel klinkers. Skulle behöva göras om en dag. Men vi har verkligen inte råd. Funkar.
Andra har vi våtrums matta och tapet . Tänkte ta ut badkaret där ochh fundera på att för bättre rummet på något billigt vis. Det är nämligen brun matta. Någon sa att man kan måla.på vägg och golv trots våtrums matta.
Stämmer det ?
krävs det något speciellt för att det ska vara rätt på alla vis?
Är det okej gällande försäkringar

Någon sa även något om att man bör byta ut badrum efter x antal år för att försäkring ska gälla vid fuktskador mm.. Stämmer det? Alla har ju inte råd att byta kakel elelr matta osv I ett badrum bara så där.
 
  • Gilla
Blommankarin
  • Laddar…
Måla på våtrumsmatta är ok om tillverkaren godkänner det.

Hur gamla är badrummen?
 
Finns flera trådar om det på detta forum (y)Bara att söka
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Måla på våtrumsmatta är ok om tillverkaren godkänner det.

Hur gamla är badrummen?
Tillverkaren av vad?
 
S sunqan skrev:
Måla på våtrumsmatta är ok om tillverkaren godkänner det.

Hur gamla är badrummen?
70 tals villa så ca 45år.

Tillverkaren av vilket
 
lopec
A AlwaysAndForever skrev:
Någon sa även något om att man bör byta ut badrum efter x antal år för att försäkring ska gälla vid fuktskador mm.. Stämmer det? Alla har ju inte råd att byta kakel elelr matta osv I ett badrum bara så där.
Allt som du har i ett hus har en viss avskrivningstid/åldersavdrag, och även en teknisk livslängd. Skulle det ske en vattenskada i ett badrum som inte är renoverat sedan 70-talet så finns det inte mycket värde kvar och därmed inte så mycket att få hjälp utav från ett försäkringsbolag. Om jag förstår saken rätt :)

Därmed inte sagt att det måste bytas ut, sålänge allt är helt och fint.
 
  • Gilla
Ja-Ma och 2 till
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Allt som du har i ett hus har en viss avskrivningstid/åldersavdrag, och även en teknisk livslängd. Skulle det ske en vattenskada i ett badrum som inte är renoverat sedan 70-talet så finns det inte mycket värde kvar och därmed inte så mycket att få hjälp utav från ett försäkringsbolag. Om jag förstår saken rätt :)

Därmed inte sagt att det måste bytas ut, sålänge allt är helt och fint.
Aha. Tack
 
Ditt badrum har ig redan passerat bästföredatum, men det är inget som säger att det inte håller ett tag till!
Det kan hålla 10år till, men det kan även upptäckas en skada imorgon.
Men, frågan är om ni ska göra en snabbrenovering nu på ett så pass gammalt badrum, eller spara pengar till en riktig renovering!?
Alla pengar ni lägger nu på en ev målning, rinner ju bara rakt ut i avloppet om ni ändå måste göra om det inom en snar framtid.
Personligen skulle jag råda er att leva med det ni har, och spara ihop till en riktig renovering, det är för gammalt att försöka piffa upp.
 
  • Gilla
Hans-Greta och 2 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Tillverkaren av vad?
Våtrumsmattan, vad annars?
 
Eh, vad menar du? Ska du ringa och fråga tillverkaren av plastmattan om lov.?? Eller tror du det är garanti kvar?

Vet de som målat matta, finns ett ”kit”, med medel som bleker ytan för att färgen ska fästa, vart otroligt jäkla bra! Badrummet vart som nytt! Och färgen sitter otroligt bra, ingen skillnad efter 6-7år.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Eh, vad menar du? Ska du ringa och fråga tillverkaren av plastmattan om lov.?? Eller tror du det är garanti kvar?

Vet de som målat matta, finns ett ”kit”, med medel som bleker ytan för att färgen ska fästa, vart otroligt jäkla bra! Badrummet vart som nytt! Och färgen sitter otroligt bra, ingen skillnad efter 6-7år.
Undra va det va för kit
 
En våtrumsmatta som är äldre än 20 år börjar drabbas av microsprickor som man inte ser. Dessa sprickor släpper igenom vatten i varierande grad. Det inser man den dag man börjar riva bort en våtrumsmatta och tapet. De är hårda och lossnar i bitar.

Om drt blir en fuktskada eller ej beror på många saker. Ä det i en källare med gjutet golv och gjutna väggar - knappast...sen är det en annan sak vad försäkringsbolaget ersätter - skador på tätskikt och närområde - knappast (det gör de ofta inte ens på nya badrum) bärande konstruktioner - förmodligen. Men det beror på... kakel/klinker är ingen siillbad eftersom det är ett tätskikt under med samma karaktäristik...

Att renovera ett badrum och sätta våtrumsmatta är inte så jävla dyrt..m
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Brorsan gjorde exakt detta för nån vecka sedan. Det funkar fint, kila in till din lokala färghandlare och be om korrekt färg.
Det kanske inte är så bra på nyare mattor (mjukgörande och så) men på äldre funkar det fint och kostar runt 2000:- för golv och väggar.
 
  • Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
A AlwaysAndForever skrev:
Hej,

Någon sa att man kan måla.på vägg och golv trots våtrums matta.
Är det okej gällande försäkringar

Någon sa även något om att man bör byta ut badrum efter x antal år för att försäkring ska gälla vid fuktskador mm.. Stämmer det? Alla har ju inte råd att byta kakel elelr matta osv I ett badrum bara så där.
Jag kan inte svara för försäkringen men jag har målat och limmat panel på vår gästtoalett. Den används dock sporadiskt. Färgen tål inte att man kastar sten på den (förbaskad otur... ;). En vän till mig målade sitt badrum för flera år sedan och har varit supernöjd! För min del tänker jag bara att får jag slitage på färgen så målar jag väl igen. Nöjd och enkelt var det.
Köpte våtrumsfärg i bygghandeln och de sa ”det är inget vi kan rekommendera men denna har jag använt på mina våtrumsmattor...”

Frågan om försäkring kan jag inte svara på. Alla jag pratade med sa bara att det är smart eftersom tätskiktet behålls obrutet.

https://www.byggahus.se/forum/threads/budgetrenovering-badrum-med-malade-vatrumstapeter.290417/
 
  • Gilla
2295 och 1 till
  • Laddar…
Du kanske kan köpa färdiga våtrumsskivor och bygg på våtrumsmattans väggar? Så länge golvmattan och en bit upp på väggen är ok att ha kvar, eller går att måla så får du då snygga väggar som ser kaklade ut.
Finns bl.a. på Beijerbygg.
Eller så lägger du ny golvmatta samtidigt om det inte kostar för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.