R Rejäl skrev:
Ja hur skulle trafiken se ut om man tog bort uppkörningen vid tagandet av ett körkort och bara hade en teoretisk inläsning🤔
Fast det är inte riktigt samma sak.

Praktik är som övningskörning, uppkörning som ett prov. Vi bryr oss inte om ifall det är första gången du kör bil eller om du har tagit 100 lektioner, antigen kan du köra tillräckligt väl eller inte.

Sen innebär att köra bil att du är i trafiken med andra som du riskerar livet på.
Bygger du ditt hus själv och gör vvs-arbetet själv är mer som att köra ensam på en avstängd bana där du får välja fart helt själv det viktiga är att ta sig runt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu handlade frågan om VVS i ett nybygge och vilka moment som krävde kunskap som inte gick att läsa sig till.
Håller med, i ett nybygge är det sannolikt enklare att läsa sig till kunskapen, erfarenhetsbiten att "känna igen" och "hitta på" lösningar är mindre viktig. Allt är nytt och har en bra beskrivning. Om man dessutom kör mer RiR så faller ju mycket av upphäning och utvidgning bort. Om man dessutom har en pressmaskin så är det svårare göra fel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
2 2Bygg skrev:
Alltså dra vattenrör montering av våtrumsmatta, våtrumstapet ,toastolen handfat badkar osv..
Du skall utföra arbetet enligt säker vatten, säker vatten är försäkringsbaranchens "regelbok" för att minimera skador som brisfälliga arbete orsakat i byggnader. Om du inte utför enligt säker vatten är de mycket stor sannolikhet att skadereglerare vid skada gör avdrag på ersättning.
 
useless useless skrev:
Det krävs ju att man kan hantera enklare handverktyg och t ex dra åt en mutter utan att deformera den. Så viss träning är nödvändigt även om de flesta redan har fått den träningen genom att göra andra saker än att dra vattnet i ett nybygge.
Men saknar man de färdigheterna så behöver man en del praktisk träning, inte bara teori.
Fast nyckel med rätt storlek och momentnyckel så är det svårt att misslyckas. Då handlar det mer om att man är väldigt klantig och kanske skall hålla sig ifrån de flesta verktygen :)
 
Många tror att man ska ha en stor rörtång när man leker rörmokare...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Många tror att man ska ha en stor rörtång när man leker rörmokare...
Tycker dock att rörmokarna verkar vara gifta med polygriper😆
Men har kanske sett för få rörmokare in action.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men är man inte alls van att hålla i en skiftnyckel så kan man lätt misslyckas även med tydliga instruktioner.
Skiftnyckel är väl inte rätt verktyg, den kan inte mäta moment🤓
 
Jodå. Jag har graderat skaftet på min stora från 100 Nm längst in till 500 Nm längst ut vilket stämmer ganska bra om jag tar i allt jag kan med båda händerna.
 
useless useless skrev:
Jodå. Jag har graderat skaftet på min stora från 100 Nm längst in till 500 Nm längst ut vilket stämmer ganska bra om jag tar i allt jag kan med båda händerna.
Bara när det är du, om jag använde samma skiftnyckel blir det underdraget med råge 😎
 
useless useless skrev:
Många tror att man ska ha en stor rörtång när man leker rörmokare...
Jag trodde man behövde två? 🤔
 
P PHPersson skrev:
Fast nyckel med rätt storlek och momentnyckel så är det svårt att misslyckas. Då handlar det mer om att man är väldigt klantig och kanske skall hålla sig ifrån de flesta verktygen :)
de klämring jag råkat på har jag för mig det är ett visst antal grader efter den börjar ta... Så två skiftnycklar, eller ett par fasta nycklar räcker väldigt långt. Men en pressmaskin är förstås det bästa... Även om jag egentligen tycker en klämring är bättre än en oring som inte går att "öppna". Men presskopplingarna är lättare att lyckas med utan den där "känslan"....
 
J JohanLun skrev:
de klämring jag råkat på har jag för mig det är ett visst antal grader efter den börjar ta... Så två skiftnycklar, eller ett par fasta nycklar räcker väldigt långt. Men en pressmaskin är förstås det bästa... Även om jag egentligen tycker en klämring är bättre än en oring som inte går att "öppna". Men presskopplingarna är lättare att lyckas med utan den där "känslan"....
Antal varv är bara en lathund för att de flesta inte har en momentnyckel hemma. Men får du på allt rätt så är moment ”samma sak”.
 
Nej, det är det inte.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vissa saker har moment och därefter ett visst antal grader.

Klämringskoppling tror jag typiskt är nåt rörmokaren använder momentmätningen i handen plus visuell feedback. Jag markerar med tusch och vinkel drar. Ibland har jag tagit lite till...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kan bara konstatera att man blir duktig på det man gör ofta o mycket
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.