41 922 läst · 239 svar
42k läst
239 svar
Kan man göra VVS arbete själv i sitt nybygge. Vad krävs? Tacksam för svaret
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
Bara för att vissa behöver öva länge betyder det inte att det är svårt
Jag såg häromdagen faktiskt på den kopplingen att man skall dra med handkraft tills det tar stopp och sedan ytterligare 1,5 varv. I praktiken blir det ju då en viss sträcka, men återigen så är det en förenkling av att man vill trycka med en viss kraft. Dock är det ju inte det mest avancerade… mer vanligt att klämringskopplingar dras för hårt och börjar läcka enligt min erfarenhet.J JohanLun skrev:
Det enda kravet som finns är att följa "Tillverkarens instruktioner" Säker vatten ,är branschregler och inte krav men mycket bra att förhålla sig till. Det är i grunden Plan & Bygglagen som regler byggnation vare sig det gäller Ny eller ändring av byggnadL lenaa skrev:
Säker vatten är grundat på skador som uppkommit på kritiska moment t.ex att man ändrat från 40 cc till 60 cc vid väggenomföring, placering av golvbrunn få vägg, att rör i rör skall användas vid installation i vägg, dolda skarvar får ej förekomma, ingen matning in genom golv,A asf skrev:
De som kommenterat i tråden verkar tro att de är hur man spänner en kämmring som är Säker vatten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
Nja, handlar väl snarare om att man vill uppnå en viss kompression av klämringen och den handlar inte om moment utan om hur avståndet mellan mutter och koppling ändrar sig.P PHPersson skrev:Jag såg häromdagen faktiskt på den kopplingen att man skall dra med handkraft tills det tar stopp och sedan ytterligare 1,5 varv. I praktiken blir det ju då en viss sträcka, men återigen så är det en förenkling av att man vill trycka med en viss kraft. Dock är det ju inte det mest avancerade… mer vanligt att klämringskopplingar dras för hårt och börjar läcka enligt min erfarenhet.
Denna GV-fördelare har en del kopplingar att dra och det är bara ett skåp i en nybyggd villa, så någ finns det en del kopplingar att dra i ett hus även i dagens hus😉A asf skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
Jag trodde vi snackade äkta rörkrökargrejjer som att gänga rör här...
Att dra en koppling är ju ljusår enklare...
Att dra en koppling är ju ljusår enklare...
Viktigt att lägga till är att inte alla VVS företag är anslutna till Säker vatten och rent lagmässigt så går det inte att kräva detta då det endast är branschregler. Sedan är "Säker vatten" i sak mycket bra men fortfarande så är det "Fackmässigt utförande" och framförallt "Tillverkarens Anvisningar" som är "tvingande"L lenaa skrev:Säker vatten är grundat på skador som uppkommit på kritiska moment t.ex att man ändrat från 40 cc till 60 cc vid väggenomföring, placering av golvbrunn få vägg, att rör i rör skall användas vid installation i vägg, dolda skarvar får ej förekomma, ingen matning in genom golv,
De som kommenterat i tråden verkar tro att de är hur man spänner en kämmring som är Säker vatten.