41 922 läst · 239 svar
42k läst
239 svar
Kan man göra VVS arbete själv i sitt nybygge. Vad krävs? Tacksam för svaret
Förvisso men jag hävdar fortfarande att det är samma sak men oavsett mer detaljer om hur materialet ändras när det går över och blir plastiskt och det är något jag vet att man kan läsa sig till13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
Det är inte konstigt det blir konstigt när vissa kallar att dra åt en koppling att gänga. För mig innebär att gänga att man använder ett gängsnitt...
Behöver man öva för att få in "dra med handkraft tills det tar stopp och 1,5 varv till" så säger det nog mer om den som behöver öva...
Själv har jag gängade stålrör i huset, kanske mest för att det är byggt när det var norm.
Har även gängat rör för att ha till vattenutkastarna i trädgården, för jag tyckte det var snyggt.
Och dragit klämringskopplingar till tryckluftssystemet.
Behöver man öva för att få in "dra med handkraft tills det tar stopp och 1,5 varv till" så säger det nog mer om den som behöver öva...
Själv har jag gängade stålrör i huset, kanske mest för att det är byggt när det var norm.
Har även gängat rör för att ha till vattenutkastarna i trädgården, för jag tyckte det var snyggt.
Och dragit klämringskopplingar till tryckluftssystemet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
Jag är inte lika övertygad, momentet påverkas av en del saker exempelvis hur smord kopplingen är.P PHPersson skrev:
Medans 1.5varv är väldigt exakt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
Det var ett exempel helge, följ tillverkarens anvisning...
De flesta som inte är anslutna till Säker vatten (och är seriösa) jobbar enligt säker vatten, de uppger de i offerthandlingar. Dessa firmor är många gånger bättre än de drakar som skyltar med Säker Vatten, detta är nästan alltid 1 o 2 mans bolag som är måna om sitt rykte och gör ett bra jobb enligt säker vatten utan att ge ett säker vatten intyg som många gånger inte är värt något.A asf skrev:Viktigt att lägga till är att inte alla VVS företag är anslutna till Säker vatten och rent lagmässigt så går det inte att kräva detta då det endast är branschregler. Sedan är "Säker vatten" i sak mycket bra men fortfarande så är det "Fackmässigt utförande" och framförallt "Tillverkarens Anvisningar" som är "tvingande"
Nej, du ska dra tills du har en specifik deformation av klämringen. Det är en specifik sträcka, inte ett specifikt moment.P PHPersson skrev:Jag såg häromdagen faktiskt på den kopplingen att man skall dra med handkraft tills det tar stopp och sedan ytterligare 1,5 varv. I praktiken blir det ju då en viss sträcka, men återigen så är det en förenkling av att man vill trycka med en viss kraft. Dock är det ju inte det mest avancerade… mer vanligt att klämringskopplingar dras för hårt och börjar läcka enligt min erfarenhet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
@PHPersson du tog bort ditt inlägg, men kikar man exempelvis vatettes monteringsanvisning så anger de att deras kopplingar är försmorda, men om man ska smörja så ska man använda locherpasta special.
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf
Där har du en poäng, friktionen kan såklart spela ett spratt… och ja börjar man smörja en klämringskoppling så har jag tvärfel.13th Marine skrev:
Edit: Däremot om man gängar kan det vara bra med något medel för att få ner friktionen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 261 inlägg
Svarade på den första delen innan.P PHPersson skrev:
Ja, att gänga torrt vill man inte göra 😉
Ja och det jag menade är att om friktionen är konstant så blir det samma sak, i praktiken skulle jag säga att det blir det. Jag har sett ett fabrikat, tror Gelia men inte alls säker, som specar momentet. Men vi släpper detta tycker jag och konstaterar att oavsett så skall man följa anvisningarna från tillverkaren.D Daniel 109 skrev:
Nej, det blir inte samma sak.