11 541 läst · 87 svar
12k läst
87 svar
Kan man använda ek som virke i lavarna?
Jag citerade Hep som jag svarade på efter som det inte låg sist i tråden. Hep syftade på inlägg 27 sin text, det var även det jag syftade på med ”samma källa”
Om du läst tråden så skulle du nog förstått det.
Om du läst tråden så skulle du nog förstått det.
Redigerat:
Har inte tid att bläddra fram och tillbaka i en tråd för att förstå vad som avses😉D Daniel 109 skrev:
Här görs det fortlöpande utvärderingar av ek i en bastulav.
Hemma kör vi elbastu med asplavar och ca 70-80 grader. På landet vedbastu med en kraftig kamin med magasin med täljsten och granpanel och granlavar, 50-55 grader med en fantastisk ångavgivning. Visst känns det mer av granbänkarna än aspen så jag skulle rekommendera panel och lavar i något lätt virke i första hand. Med sitthanddukar så spelar det mindre roll iofs, men ryggen får ju ta stryk ändå.
Har två lösa ryggstöd med två lägen, ett om man är fler och man sitter rakare och sedan ensam med mera lutning.ClasseClas skrev:Hemma kör vi elbastu med asplavar och ca 70-80 grader. På landet vedbastu med en kraftig kamin med magasin med täljsten och granpanel och granlavar, 50-55 grader med en fantastisk ångavgivning. Visst känns det mer av granbänkarna än aspen så jag skulle rekommendera panel och lavar i något lätt virke i första hand. Med sitthanddukar så spelar det mindre roll iofs, men ryggen får ju ta stryk ändå.
Wow, tusen tack för otroligt engagemang och alla svar! Och speciellt till Anders för utfört empiriskt test😅
Måste erkänna att ek lockar, men samtidigt känns det lite riskabelt att lägga så mycket tid, energi och pengar på att bygga något som kanske blir en begränsning då vi absolut kommer att han barn springandes i bastun. Dock är den iofs vedeldad och jag gillar mer lite lägre temp med mycket ånga än en het torrbastu, men som sagt känns lite tveksamt att chansa.
Återigen; tusen tack för alla svar!
Måste erkänna att ek lockar, men samtidigt känns det lite riskabelt att lägga så mycket tid, energi och pengar på att bygga något som kanske blir en begränsning då vi absolut kommer att han barn springandes i bastun. Dock är den iofs vedeldad och jag gillar mer lite lägre temp med mycket ånga än en het torrbastu, men som sagt känns lite tveksamt att chansa.
Återigen; tusen tack för alla svar!
Har inte bambu hög densitet? Typ som ek.
Vi har massiv ek i vår stugbastu. Fungerar utmärkt. Man får lägga lite vatten om den känns het. Men det får vi göra i vår hemma bastu också som har asplavar.