D Daniel 109 skrev:
Samma källa påstod att gran inte kådar så…
Vilken källa, lättare om du citerar det inlägg du avser blir rörigt annars.

• Gilla
Filip.jansson75 och 1 till
  • Laddar…
Jag citerade Hep som jag svarade på efter som det inte låg sist i tråden. Hep syftade på inlägg 27 sin text, det var även det jag syftade på med ”samma källa”

Om du läst tråden så skulle du nog förstått det.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Nu är det avsvalning, så mitt test visar att ek fungerar utifrån värme och inga stickor.
Med sitthandduk ingen skillnad.

• Gilla
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag citerade Hep som jag svarade på efter som det inte låg sist i tråden. Hep syftade på inlägg 27 sin text, det var även det jag syftade på med ”damma källa”

Har inte tid att bläddra fram och tillbaka i en tråd för att förstå vad som avses😉
Här görs det fortlöpande utvärderingar av ek i en bastulav.

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Hemma kör vi elbastu med asplavar och ca 70-80 grader. På landet vedbastu med en kraftig kamin med magasin med täljsten och granpanel och granlavar, 50-55 grader med en fantastisk ångavgivning. Visst känns det mer av granbänkarna än aspen så jag skulle rekommendera panel och lavar i något lätt virke i första hand. Med sitthanddukar så spelar det mindre roll iofs, men ryggen får ju ta stryk ändå.

• Gilla
  • Laddar…
ClasseClas
D Daniel 109 skrev:
Jag citerade Hep som jag svarade på efter som det inte låg sist i tråden. Hep syftade på inlägg 27 sin text, det var även det jag syftade på med ”damma källa”

Vad har du för panel och lavar i din bastu?

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hemma kör vi elbastu med asplavar och ca 70-80 grader. På landet vedbastu med en kraftig kamin med magasin med täljsten och granpanel och granlavar, 50-55 grader med en fantastisk ångavgivning. Visst känns det mer av granbänkarna än aspen så jag skulle rekommendera panel och lavar i något lätt virke i första hand. Med sitthanddukar så spelar det mindre roll iofs, men ryggen får ju ta stryk ändå.
Har två lösa ryggstöd med två lägen, ett om man är fler och man sitter rakare och sedan ensam med mera lutning.

• Gilla
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Nu är det avsvalning, så mitt test visar att ek fungerar utifrån värme och inga stickor.
Med sitthandduk ingen skillnad.
Dåså, ett ovetenskapligt "skinktest" mot hundra års erfarenhet. Vem kan argumentera mot det. Jag orkar i.a.f. inte :)

• Gilla
  • Haha
  • Laddar…
nikasp
R RoAd skrev:
Dåså, ett ovetenskapligt "skinktest" mot hundra års erfarenhet. Vem kan argumentera mot det. Jag orkar i.a.f. inte :)
Haha! Håller också med att det var tufft att dra slutsats att det inte blir några stickor av ett bastubad. Det lär ju vara när det blötts ner många gånger det märks.

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
Wow, tusen tack för otroligt engagemang och alla svar! Och speciellt till Anders för utfört empiriskt test😅

Måste erkänna att ek lockar, men samtidigt känns det lite riskabelt att lägga så mycket tid, energi och pengar på att bygga något som kanske blir en begränsning då vi absolut kommer att han barn springandes i bastun. Dock är den iofs vedeldad och jag gillar mer lite lägre temp med mycket ånga än en het torrbastu, men som sagt känns lite tveksamt att chansa.

Återigen; tusen tack för alla svar!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Betyder allt det här att bambu är det optimala lav-virket?
Ingen aning har aldrig kommit på tanken med bambu men du kanske har?

D
Stållavar kanske? Då kan du spara mycket pengar på lågeffektsbastande.

Har inte bambu hög densitet? Typ som ek.

D
D Daniel 109 skrev:
Har inte bambu hög densitet? Typ som ek.
Finns många skäl varför våra förfäder, liksom vårt östra brödrafolks, i årtusenden använt det porösa aspträt till lavar i badstugorna.

• Gilla
  • Laddar…
Vi har massiv ek i vår stugbastu. Fungerar utmärkt. Man får lägga lite vatten om den känns het. Men det får vi göra i vår hemma bastu också som har asplavar.

• Gilla
Filip.jansson75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.