F fsn skrev:
Men det kommer som sagt att bli problem, trots att ekbiten blir exakt lika varm som alla andra träbitar. Jag skriver det som @RoAd insinuerade, nämligen att det helt uppenbara behöver kanske inte ens testas.

Alla har väl lutat ryggen mot träväggen i bastun nån gång och dragit nån rimlig slutsats varför man bränner sig på väggen men inte på sittbänken.
För att man inte sitter direkt på bastulavarna. Man har en handduk eller sittlapp under rumpan.

• Gilla
Filip.jansson75 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
För att man inte sitter direkt på bastulavarna. Man har en handduk eller sittlapp under rumpan.
Inte när man badar bastu

• Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
R
N Niq skrev:
Men även om man sitter på en handduk så vill man väl kunna ha händerna mot lavarna, eller om man har barn som är med i bastun så är det ytterst olämpligt med Ek..

• Gilla
Tompassk och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte när man badar bastu
Vi har alltid det och alla jag känner

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men även om man sitter på en handduk så vill man väl kunna ha händerna mot lavarna, eller om man har barn som är med i bastun så är det ytterst olämpligt med Ek..
Mitt svar var på varför man bränner ryggen och inte sittfläsket i bastun. Har aldrig provat ek i bastun så jag tror vad ni säger.

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
F
N Niq skrev:
Du vet inte vad du snackar om. Man skall kanske kunna gå och klättra upp på lavarna med. Du fattar det inte ännu men du skulle känna dig som brännmärkt boskap.

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F
N Niq skrev:
Mitt svar var på varför man bränner ryggen och inte sittfläsket i bastun. Har aldrig provat ek i bastun så jag tror vad ni säger.
Det är för att det är annan densitet och mer lagrad energi i väggen och inget annat. Man blir matt av den extremt låga tekniska begåvningen i tråden.

Väggen är ofta i gran, ett träslag som har en densitet som ligger nära asp.

• Gilla
Filip.jansson75 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är för att det är annan densitet och mer lagrad energi i väggen och inget annat. Man blir matt av den extremt låga tekniska begåvningen i tråden.
Man upplever samma fenomen fast man har ryggstöd av samma träslag. Jo jag förstår varför vissa träslag inte är lämpliga i bastu. Men om du blir matt så lätt kanske du borde ta en paus i ditt läsande här.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Termisk konduktivitet är det som avgör om man bränner sig eller ej.

The highest thermal conductivity was obtained for oak (0.197 W/mK) and the lowest for Canadian poplar (0.090 W/mK). A linear relationship was achieved between thermal conductivity and density of wood.

Spridningsdiagram med trädtyper, visar relationen mellan densitet och termisk konduktivitet, med passande regressionslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://bioresources.cnr.ncsu.edu/r...es-in-some-wood-species-obtained-from-turkey/

• Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
nikasp
Chat GPT tycker inte att ek är lämpligt i bastu.
Skärmdump av konversation om passlighet av ek i bastu, alternativa träslag rekommenderas för bastun.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F
N Niq skrev:
Man upplever samma fenomen fast man har ryggstöd av samma träslag. Jo jag förstår varför vissa träslag inte är lämpliga i bastu. Men om du blir matt så lätt kanske du borde ta en paus i ditt läsande här.
Nej, det gör man inte. Vi har brädor tvärs i ASP och dom är mycket svalare än väggarna i gran. Man blir som sagt matt av dumheten.

Har abachi i lavarna dessa 17 år och är en vettig, långsiktig investering. Blir bara ljummet. Däremot blir granpanelen man lutar sig mot mycket het.

• Gilla
Filip.jansson75 och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Han/hon tycker att man får välja själv också 😀
Text på svenska som diskuterar användning av ekträ i bastu.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.