R
nikasp nikasp skrev:
Han/hon tycker att man får välja själv också 😀
[bild]
Kan du inte bygga bastun med din chat GPT o nej det går inte😤
Det dummaste inlägget jag sett, detta är ett diskussions forum mellan människor…

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, det gör man inte. Vi har brädor tvärs i ASP och dom är mycket svalare än väggarna i gran. Man blir som sagt matt av dumheten.
Vi har också lavar i asp och ryggstöd i asp. På mig iaf så bränner det till i ryggen om jag lutar mig mot dom. Inte så att man får brännskador. Men jag sitter ju förstås på ett sittunderlag.
Har suttit med ryggen direkt mot granpanel också.

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
F
N Niq skrev:
Vi har också lavar i asp och ryggstöd i asp. På mig iaf så bränner det till i ryggen om jag lutar mig mot dom. Inte så att man får brännskador. Men jag sitter ju förstås på ett sittunderlag.
Vad bra, då vet du att det blir varmare mot granen.

Det går helt utmärkt att sitta direkt på Asp, även om det är lite varmt initialt. Det skulle du ju absolut prova på Ek……

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
S
Ek är bra om man vill få stickor i stjärten.

Eken splintar sig lätt och är svag mellan fibrerna. Därför använder man inte ek till tex verktygsskaft.

Edit:
Såg nu att nån Ai-bot redan skrivit det.

Asp eller al är det klassiska.
Abachi sentida men eftersom det växer i regnskogen så har det försvunnit från marknaden.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad bra, då vet du att det blir varmare mot granen.

Det går helt utmärkt att sitta direkt på Asp, även om det är lite varmt initialt. Det skulle du ju absolut prova på Ek……
Nej det skulle jag nog helst låta bli. Jag skulle inte heller göra lavar av ek.

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
nikasp
R Rejäl skrev:
Kan du inte bygga bastun med din chat GPT o nej det går inte😤
Det dummaste inlägget jag sett, detta är ett diskussions forum mellan människor…
Lugn bara lugn. Chat GPT går igenom enormt många såna här trådar på nätet och information och kommer ju såklart fram till precis det som skrivs här.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Min granpanel blir brännhet så man alltid måste ha en flervikt handduk bakom ryggen. Men det kanske beror på att panelen är svartlaserad?

• Haha
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min granpanel blir brännhet så man alltid måste ha en flervikt handduk bakom ryggen. Men det kanske beror på att panelen är svartlaserad?
Ja det är möjligt att det påverkar. Den granpanel jag suttit mot har varit obehandlad. Den är ju klart varmare än asp. Kanske du skulle skruva upp ett ryggstöd i asp?

• Haha
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då tar vi in några ekbitar och provar om det blir någon skillnad, enkelt test.
Då får du ställa in rätt värden för de olika materialen på pickan.

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men även om man sitter på en handduk så vill man väl kunna ha händerna mot lavarna, eller om man har barn som är med i bastun så är det ytterst olämpligt med Ek..
Betyder allt det här att bambu är det optimala lav-virket?

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
Ska strax börja basta, har lagt ekbitar som jag haft liggande och har körts i planhyveln så vi får se hur det fungerar, både med värme och stickor. Blir utan sitthandduk.😎

• Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
Hoppas att du testar med bastutemperatur och inte de 70 grader du skrev om.

Förresten var det väldigt intressant det där om ek-koda som han terminatorn skrev om. Är det ett stort priblem?

• Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
Hep Hep skrev:

Förresten var det väldigt intressant det där om ek-koda som han terminatorn skrev om. Är det ett stort priblem?
Har nu andra pausen, brukar basta 20 min sedan en paus, och vår bastutemp med 70 grader räcker mera väl till för vårt behov om du har 40-50 kg sten som får skopor vatten, bastun är på 7-8 kbm.
Du känner i några sekunder att ekbitarna är varmare, en "röv"skinka på ek respektive asp, men inga problem att sitta kvar. Däremot så för ryggen känns al-panel varmare när man lutar sig emot, det är nog utifrån skillnad på rygg kontra bakdelen.
Så vi skulle kunnat ha ek-lavar om utseendet är ett krav på det träslaget.
Vill någon testa en torrbastu på 90 grader så gör gärna det och återkom.
Ek-kåda har jag aldrig sett men finns kanske.

• Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kanske du skulle skruva upp ett ryggstöd i asp?
Funkar ypperligt med handduk. Dessutom är bastun pytteliten och har bara en lav. Men bastun utnyttjas flera ggr/veckan.

• Gilla
Filip.jansson75 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:

Samma källa påstod att gran inte kådar så…

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.