11 541 läst · 87 svar
12k läst
87 svar
Kan man använda ek som virke i lavarna?
Vi har också lavar i asp och ryggstöd i asp. På mig iaf så bränner det till i ryggen om jag lutar mig mot dom. Inte så att man får brännskador. Men jag sitter ju förstås på ett sittunderlag.F fsn skrev:
Har suttit med ryggen direkt mot granpanel också.
Vad bra, då vet du att det blir varmare mot granen.N Niq skrev:
Det går helt utmärkt att sitta direkt på Asp, även om det är lite varmt initialt. Det skulle du ju absolut prova på Ek……
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
Ek är bra om man vill få stickor i stjärten.
Eken splintar sig lätt och är svag mellan fibrerna. Därför använder man inte ek till tex verktygsskaft.
Edit:
Såg nu att nån Ai-bot redan skrivit det.
Asp eller al är det klassiska.
Abachi sentida men eftersom det växer i regnskogen så har det försvunnit från marknaden.
Eken splintar sig lätt och är svag mellan fibrerna. Därför använder man inte ek till tex verktygsskaft.
Edit:
Såg nu att nån Ai-bot redan skrivit det.
Asp eller al är det klassiska.
Abachi sentida men eftersom det växer i regnskogen så har det försvunnit från marknaden.
Lugn bara lugn. Chat GPT går igenom enormt många såna här trådar på nätet och information och kommer ju såklart fram till precis det som skrivs här.R Rejäl skrev:
Ja det är möjligt att det påverkar. Den granpanel jag suttit mot har varit obehandlad. Den är ju klart varmare än asp. Kanske du skulle skruva upp ett ryggstöd i asp?yonna skrev:
Har nu andra pausen, brukar basta 20 min sedan en paus, och vår bastutemp med 70 grader räcker mera väl till för vårt behov om du har 40-50 kg sten som får skopor vatten, bastun är på 7-8 kbm.Hep skrev:
Du känner i några sekunder att ekbitarna är varmare, en "röv"skinka på ek respektive asp, men inga problem att sitta kvar. Däremot så för ryggen känns al-panel varmare när man lutar sig emot, det är nog utifrån skillnad på rygg kontra bakdelen.
Så vi skulle kunnat ha ek-lavar om utseendet är ett krav på det träslaget.
Vill någon testa en torrbastu på 90 grader så gör gärna det och återkom.
Ek-kåda har jag aldrig sett men finns kanske.