ClasseClas
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I mitt fall så hade rörmokaren 2005 installerat konsoler med krampor kring rören. Sådana här:

[bild]

När tjänstemännen 13 år senare bestämde sig för att ändra sin tolkning av kommunens ABVA så kände de att konsolen skulle se ut så här:

[bild]

Jag frågade efter en teknisk spec på konsolen men det kunde tjänstemännen inte ge. Men den skulle se ut som den andra bilden, det var de säkra på. De t o m gav mig en sådan konsol. Den skruvade jag senare upp på väggen.
Precis så hade vi i hemmanet i Pajala kommun. Vattenmätaren var krampad i exakt sådana konsoler som du visade på första bilden.
Demonterad vattenmätare och konsoler som ersatts av nya delar, liggandes på ett grått underlag med blommigt tyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag köpte nya delar på Hornbach enligt anvisning och monterade upp dessa. Därefter kom kommunen och installerade mätaren. Det tog nog inte mer än 10 minuter. Sedan registrerade montören min vattenmätare i sin app och avslutade den gamla mätaren. Smidigt.
Nyinstallerade vattenledningskonsoler på en stenmur med avstängningsventiler och svarta rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser bara fördelar med nya installationen. Sopbilen läser av vattenmätaren och debiterar faktisk förbrukning. Kommande byten vart 10 år kommer att gå snabbt och enkelt.

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Frågan är högst relevant men många svar handlar om fel sak. Kommunen har såklart rätt att mäta vattnet, det behöver inte diskuteras, men kanske inte rätt att utsätta människor för strålning om de inte vill det. Dessutom borde de kunna informera bättre.

Jag tror att det går att lösa på något sätt som alla parter kan må bra av, men då kommunen redan har erbjudit en fungerande lösning blir det nog konsumenten som själv får stå för kostnad och kreativitet ifall man vill ha det på något annat sätt.

Finns säkert tusen lösningar, här är några:
- Lämna in mätaren för reparation och sätt tillbaka den (helt på konsumentens bekostnad).
- Få svar på hur mycket strålning det blir, när den är på, vilken teknik osv bör du ha rätt till. De kan väl ge dig tillverkarens datablad eller nått?
- Flytta mätaren till tomtgränsen (helt på konsumentens bekostnad).
...

Men det blir inte mycket strålning. Antingen sitter det ett engångsbatteri i mätaren eller så får den ström av generator driven av vattenflödet. Oavsett så blir det extremt lite energi som sänds iväg från mätaren, sannolikt bara vid avläsning.

P PeterNacka skrev:
Okej, Wifi, ja, oavsett så är det strålning.

Likaså, om den är mitt ansvar, som det står på massa kommuners VA sidor, då skall jag ha rättigheter likaså. Att kunna få den utbytt mot likvärdig även om jag så får ersätta den.

Är juridiken jag är ute efter. Om man som enskild är rättslös mot kommunen i VA frågor.

Tack för svaren så långt!!!
engs engs skrev:
Du får linda in den i folie efter bytet, sen plocka bort och låtsas som det regnar när de kommer och felsöker / avläser manuellt.
PeterNacka skrev:
Okej, Wifi, ja, oavsett så är det strålning.

Likaså, om den är mitt ansvar, som det står på massa kommuners VA sidor, då skall jag ha rättigheter likaså. Att kunna få den utbytt mot likvärdig även om jag så får ersätta den.

Är juridiken jag är ute efter. Om man som enskild är rättslös mot kommunen i VA frågor.

Tack för svaren så långt!!!

Detta är kanske lite OT, men det diskuteras ju konsoler så jag kommer med ett inlägg gällande dessas vara eller icke vara.

När våra huvudventiler (original från -68) gav upp och behövde bytas så ringde jag kommunala vattenverket och frågade om de inte kunde passa på att byta ut vår gamla vattenmätare till något modernare samtidigt. Detta för att den gamla väsnades en del och den sitter i vårt gästrum där folk sover ibland. Det ville de gärna göra men då krävdes det en konsol som vi själva fick stå för. När jag frågade varför det krävdes en konsol fick jag lite svävande svar...varav ett var att när ett mätarbyte (eller service av befintlig mätare) ska ske så måste den elektriska kopplingen mellan stamnätet och husets vattenledningar bibehållas eftersom det skett olyckor där rörmokare fått strömgenomgång när de hanterat grejerna. :thinking:

Jag tyckte detta lät störtlöjligt och föreslog att jag kunde bistå med en startkabel innan någon mätare kopplas loss, så var den risken 100% eliminerad. Det var ett bra förslag som de inte tänkt på...men regler är regler. Så det var bara att slanta upp för en konsol och glädjas åt en tyst mätare och fungerande, samt säkra, huvudventiler på var sin sida om mätaren. :D

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
P PeterNacka skrev:
Hej allesammans, tackar på förhand för hjälp!!!

Min mekaniska vattenmätare har frostsprängts efter vattnet stängts av i källaren då fastigheten stod kallställd i 2 år. Nu säger kommunen jag har fastigheten i att de bara installerar digitala vattenmätare som går på nätet för avläsning. (De vet ej vilken frekvens, dvs 3G/4G/5G, som det sänds på. Anar den går på både 4G å 5G då GSM å 3G stängs ner inom några år enligt media).

*Vi vill ej ha massa strålning från elektronik vi själva inte väljer att använda. Vad säger lagstiftningen om detta???

*Vad gäller att bara byta ut själva glaset ovan mätarhuset som ligger i vatten och nu är frostsprängt. Har jag rätt att få bara det utbytt?

Tacksam för hjälp!!! Ha en bra dag :)
Strålningen från dessa vattenmätare är mycket låg.
En mobil är 100 gånger starkare

S Svantesons skrev:
Ponera att dessa mätare hade kunnat lyssna och registrera akustiskt brus i ledningsnätet och därmed hittat dolda läckor som annars försvunnit i trasiga skarvar och fjärrvärmedräneringar, hade det då varit en samhällsekonomisk vinst?
1 m3 vatten kostar runt 4 kr för ett vattenverk att producera/leverera.
Den tekniken finns redan i mätare från Kamstrup.
Nya smarta mätare och sensorer utvecklas snabbt i och med IoT/LoRA mf.

• Gilla
martin1973 och 1 till
  • Laddar…
Du har utsatts för mer strålning från den enhet du använder för att skriva dina inlägg här än vad du kommer få från vattenmätaren under dess livstid.;)

• Gilla
  • Älska
Elofsson och 6 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Du har utsatts för mer strålning från den enhet du använder för att skriva dina inlägg här än vad du kommer få från vattenmätaren under dess livstid.;)
Om du har en mobiltelefon så har den cirka 10 000 gånger högre medel effekt än vad vattenmätaren har, samt att du har mobilen mot huvudet/kroppen, medan vattenmätaren sitter flera meter ifrån dig.

Den "strålning" från en vattenmätare/mobil du pratar om kan ge uppvärmningeeffekt i kroppen. Om du bor i ett hus med gjuten betong i källaren stående på sand så får du "riktig" strålning i dig (röntgen/gamma), denna är många miljoner gånger skadligare än än vattenmätarens/mobilens dito.

• Gilla
Elofsson
  • Laddar…
B
Jag vet att det förekommer va kunder som t.ex. vägrar ge tillträde för byte av vattenmätaren, eller stör ut mätaren med foile.

I vår kommun har dessa kunder (enligt lite osäker hörsägen) hanterats genom schablon, en schablon som är rätt missgynnsam för villaägaren om denna har en normal förbrukning. Vad är alternativet för va bolaget? Att stänga av en kund från vattennätet när alla räkningar betalas är dålig pr....

C claesborjesson skrev:
Om du har en mobiltelefon så har den cirka 10 000 gånger högre medel effekt än vad vattenmätaren har, samt att du har mobilen mot huvudet/kroppen, medan vattenmätaren sitter flera meter ifrån dig.

Den "strålning" från en vattenmätare/mobil du pratar om kan ge uppvärmningeeffekt i kroppen. Om du bor i ett hus med gjuten betong i källaren stående på sand så får du "riktig" strålning i dig (röntgen/gamma), denna är många miljoner gånger skadligare än än vattenmätarens/mobilens dito.
Det TS som är orolig för strålningen, inte jag.

Haha, vet, jobbat med dessa mätare i fem år…gillrade en retorisk fälla men ingen ramlade i.

S Sandgren84 skrev:
Den tekniken finns redan i mätare från Kamstrup.
Nya smarta mätare och sensorer utvecklas snabbt i och med IoT/LoRA mf.

Claes Sörmland
PerErikE PerErikE skrev:
Mätarna kostar samma som de gamla mekaniska, dvs att kunna läsa av på distans är mkt kostnadseffektivt, då investeringen inte är högre än för en mekanisk. De nya mätarna kan dessutom enkelt detektera abnormala flöden e.g läckage och då varna.
Sen ska ju till den höga kostnaden av personal som åker omkring med bil i hela kommunen och läser av mätarna regelbundet. Inte så kostnadseffektivt.

Claes Sörmland
S Svantesons skrev:
Ponera att dessa mätare hade kunnat lyssna och registrera akustiskt brus i ledningsnätet och därmed hittat dolda läckor som annars försvunnit i trasiga skarvar och fjärrvärmedräneringar, hade det då varit en samhällsekonomisk vinst?
1 m3 vatten kostar runt 4 kr för ett vattenverk att producera/leverera.
Då kan vi vänta tills vi har den tekniken och kalkylen verkligen visar en besparing. Men jag utgår från att VA-huvudmannen inte har sagt upp en enda anställd efter att de nya mätarna installerades i min kommun. I så fall var det ingen besparing för VA-kollektivet utan bara en kommunal låtsasräkneövning. Men kanske har jag fel och mängder av anställda har fått sparken hos VA-huvudmannen eller entreprenörerna på grund av teknikskiftet. Jag står öppen för att ta emot siffror på påtagliga personalrationaliseringen som detta har möjliggjort.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Då kan vi vänta tills vi har den tekniken och kalkylen verkligen visar en besparing. Men jag utgår från att VA-huvudmannen inte har sagt upp en enda anställd efter att de nya mätarna installerades i min kommun. I så fall var det ingen besparing för VA-kollektivet utan bara en kommunal låtsasräkneövning. Men kanske har jag fel och mängder av anställda har fått sparken hos VA-huvudmannen eller entreprenörerna på grund av teknikskiftet. Jag står öppen för att ta emot siffror på påtagliga personalrationaliseringen som detta har möjliggjort.
Så det är en besparing endast om man säger upp folk?

Mycket antaganden nu, men visst lägg till en 0 i din ekvation.
Mätarna i vår kommun läses av ett fast nätverk.
Inga ytterligare personalkostnader.

Sen ska ju till den höga kostnaden av personal som åker omkring med bil i hela kommunen och läser av mätarna regelbundet. Inte så kostnadseffektivt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.