Alfredo Alfredo skrev:
Fast krävs verkligen TS på ersättning för den förstörda mätaren. Som jag tolkar tråden "krävs" han bara på att ge förutsättningar (vattenmätarkonsol) samt att acceptera en numera normal fjärravläst mätare.
Jag läste kanske fel, dvs att det är en konsol som saknas. Men det stämmer nog, mätaren är kommunens övrig utrustning (konsol, rördragning etc) tillhör väl fastigheten. Jag installerade ett nytt vattenmätarskåp inkl konsol för ett par år sedan, den bekostade jag själv. Sen bytte kommunen mätaren utan kostnad.
 
  • Gilla
Folin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I min kommun behövde närmare 10% av alla servisventiler grävas upp eftersom de inte fungerade när kommunen ville att folk skulle uppdatera sina vattenmätarplatser.
Det är väl bra att man tagit den smällen nu och uppgraderat till vattenmätarkonsoller med inbyggd avstängning så det blir enklare och billigare i framtiden? Hade man väntat några år kanske 20% av ventilerna hade krånglat?
 
Konsol som inte finns, då det redan är en godkänd installation sedan VA drogs in på, enligt uppgift, 50-talet. Är istället ett 2" rör från inkommande med 3mm gods som är gjuten i plattan, som sedan mätaren monteras i. Betydligt stabilare än konsolen. Så att dagens giriga pensionärer skulle ställa upp glatt på denna kostnad med allt omkring för konsol installation skall kunna göras, har jag svårt att tänka mig.

Hade inte bönderna tömt grundvattnet med sin industriodling hade jag haft vatten i min gamla brunn att hämta ifrån. Men men, anar det bara är att "ge å ta" när man kan i detta samhälle. Nu är det jag som får ge å de får ta :p
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det är väl bra att man tagit den smällen nu och uppgraderat till vattenmätarkonsoller med inbyggd avstängning så det blir enklare och billigare i framtiden? Hade man väntat några år kanske 20% av ventilerna hade krånglat?
Det är ju så att ju fler år ventilerna krånglar utan åtgärd desto billigare blir det för VA-kollektivet. Dessutom är en krona idag är ner värd mer än en krona imorgon. Det hade alltså varit bättre att ta underhållet mer systematiskt än som en akutlösning p g a att några tjänstemän plötsligt hade fått för sig att nya vattenmätarkonsoler är det viktigaste i världen. Vattenleveranserna fungerade ju utmärkt utan dessa nya konsoler, det var en ren regelefterlevnadsimplementering.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Ofta accepteras de gamla lösningarna om de är okej. Här har TS bråkat vilket kan göra att de blir petiga. Konsolen behövs oavsett om det monteras en mekanisk eller digital mätare. De byts för kalibrering var tionde år. Det har inget met teknikskiftet att göra.

Hur har TS fått tag i prisskillnaden på mätarna?
 
P PeterNacka skrev:
Betydligt stabilare än konsolen.
Det har inget med stabiliteten att göra. Konsolen möjliggör ett enklare och mer standardiserat underhåll i framtiden. T ex slipper man gräva upp servisventilerna vid mätarbytet om 20 år.
 
Det kan vara lika smidigt med äldre lösningar utan konsol. Normal har man ett generellt krav på konsol som man hänvisar till om den befintliga lösningen inte är bra.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Ofta accepteras de gamla lösningarna om de är okej. Här har TS bråkat vilket kan göra att de blir petiga. Konsolen behövs oavsett om det monteras en mekanisk eller digital mätare. De byts för kalibrering var tionde år. Det har inget met teknikskiftet att göra.

Hur har TS fått tag i prisskillnaden på mätarna?
Det är väl just det att trenden hos VA-tjänstemännen nu är att inte acceptera andra konsollösningar än den som de har beslutat om. Så var det i min kommun, man bytte tjänstemän och de nya mer auktoritära ville ha regelefterlevnad.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det har inget med stabiliteten att göra. Konsolen möjliggör ett enklare och mer standardiserat underhåll i framtiden. T ex slipper man gräva upp servisventilerna vid mätarbytet om 20 år.
Det var ett nytt argument för mig. Hur är de nya konsolerna länkade till att man slipper framtida underhåll av servisventiler? Underligt.
 
Om det saknas avstängningsventil innan mätaren.
 
Claes Sörmland
Konsolen har egentligen inget med avstängningsventilerna att göra (även om många fabrikat säljer dem som ett litet gemensamt kit). Sådana måste ju finnas och man har ju bytt vattenmätare i alla år med hjälp av dessa.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
B
P PeterNacka skrev:
Tack för alla svar.

Vad kommunen har för rättigheter. De kräver att man har kommunalt VA annars torrtoa. Kostnaden för dessa elektroniska mätare överstiger vida de mekaniska. Är vi VA anslutna som läser av mätaren en gång per år och rapporterar. Så något de har intresse av, inte kunden. För om så hade kunden fått välja vilket de hävdar man inte får.

Nytt problem. De hävdar att de har rätt att kräva att man installerar en vattenmätar konsol för 2000kr + rörkopplingar, säg 3000kr (+arbete av fackman...) för att de skall installera sin digitala vattenmätare. Är ingen nyinstallation. Huset är från -40 talet å haft kommunalt VA sedan 50 talet. De nämner nyinstallation.

Så tänker att en jurist är nästa steg, tyvärr.
P PeterNacka skrev:
Okej, Wifi, ja, oavsett så är det strålning.

Likaså, om den är mitt ansvar, som det står på massa kommuners VA sidor, då skall jag ha rättigheter likaså. Att kunna få den utbytt mot likvärdig även om jag så får ersätta den.

Är juridiken jag är ute efter. Om man som enskild är rättslös mot kommunen i VA frågor.

Tack för svaren så långt!!!
Konsollen kräver dem i massor av kommuner. Även friska ventiler på vardera sida.

Så enkelt är de
 
Har du ingel elmätare? Såvitt jag vet är alla elmätare fjärravlästa idag.
 
B
P PeterNacka skrev:
De som stängt av vattnet så inte jordvärmen hållit vattnet över 0-punkten från rören. Gjort så här många ggr tidigare över den kallaste årstiden. Nu hade jag stängt av inkommande vatten av försäkringsskäl då jag skulle vara borta ett längre tag. Så lämnade mätaren med vatten i. Misstag av mig att ej koppla isär rören. Är i södra sverige så blir ingen direkt tjäle här... Nåväl. Kunde tagit höjd för att kommunen skulle hitta på att jag hade en vattenläcka i min rördragning å stänga av vattnet...

De har inte sagt jag skall bekosta nya digitalamätaren. Än... De som krävde att rören grävdes upp och trycktestas innan vattnet skulle sättas på igen och de var som skrivet, mkt fina. Ingen läcka fanns. Mätaren är dessutom för gammal, skulle ha bytts för flera år sedan men de har avvaktat. Antar för de inväntade digitalamätare å dess utbud som aviserats.

Läst igenom Lagen om Allmänna vattentjänster. Står ingenting om nyinstallationer eller ens ominstallationer. Bara att fastighetsägaren ansvarar för sin VA anläggning. Även att huvudmannen måste få tillträde för att kunna sköta sin del av VA avtalet om så behövs.

Är som, nog, nämnt, en 5000kr+ installation av väggkonsol då så mkt rör måste dras om och kopplingar är dyra, konsolkittet a 2200kr samt VVS:aren måste få betalt för sin insats.
Varför inte bara rätta sig i ledet och montera konsol som övriga får göra.

Detta är ju löjligt.
 
  • Gilla
Lasse Suzican och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bozzen skrev:
Varför inte bara rätta sig i ledet och montera konsol som övriga får göra.

Detta är ju löjligt.
Det är det som TS kommer att göra. Han måste bara acceptera sin maktlöshet i denna fråga först.
 
  • Gilla
Rewrap
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.