Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad händer om man lindar in vattenmätaren i grillfolie? Frågar åt en vän.
Jag skulle faktiskt tro att signalen kommer igenom, jag har lite wmbus sensorer hemma. Jag får prova helt enkelt.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Vad kommunen har för rättigheter. De kräver att man har kommunalt VA annars torrtoa. Kostnaden för dessa elektroniska mätare överstiger vida de mekaniska. Är vi VA anslutna som läser av mätaren en gång per år och rapporterar. Så något de har intresse av, inte kunden. För om så hade kunden fått välja vilket de hävdar man inte får.

Nytt problem. De hävdar att de har rätt att kräva att man installerar en vattenmätar konsol för 2000kr + rörkopplingar, säg 3000kr (+arbete av fackman...) för att de skall installera sin digitala vattenmätare. Är ingen nyinstallation. Huset är från -40 talet å haft kommunalt VA sedan 50 talet. De nämner nyinstallation.

Så tänker att en jurist är nästa steg, tyvärr.
 
  • Haha
LeffeMejsel
  • Laddar…
Du har inget att hämta där. De kan kräva en konsol.
 
  • Gilla
Rickard. och 11 till
  • Laddar…
P PeterNacka skrev:
Kostnaden för dessa elektroniska mätare överstiger vida de mekaniska.
Vet du vad de olika mätarna kostar? Vet du vad det kostar att ha personal som kan läsa av de mekaniska mätarna på plats hos folk som inte är hemma dagtid jämfört med att läsa av på distans utan kundens medverkan?


P PeterNacka skrev:
Så tänker att en jurist är nästa steg, tyvärr.
Ja, tycker man att kommunalskatten ska gå till kommunens jurister så låter det som en bra idé.
 
  • Gilla
jonaskop och 6 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Du får linda in den i folie efter bytet
Den? Syftar du på mätaren eller på något annat som kan lindas in? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
ÖrjanA och 2 till
  • Laddar…
P PeterNacka skrev:
Kostnaden för dessa elektroniska mätare överstiger vida de mekaniska.
Oavsett om du har rätt i detta eller ej så spelar det ingen roll. VA-bolagen vill koppla upp alla mätare så att de kan övervaka sitt vattennät i realtid i kvalitets och kostnadssyften. Därav så köper de bara in en modell av mätare per kundgrupp. Du kommer att få den mätare de behagar sätta in. Iom att mätaren är VA-bolagets egendom så är det personal på VA-bolagets uppdrag som installerar denna. Eftersom de ansvarar för installationen så vill de kunna göra det under rimliga former (arbetsmiljöregler osv). Ingen vill ansvara för en påkopplng på rör som kanske har passerat sin tekniska livslängd.

Således blir du "tvingad" att ha en vattenmätarkonsoll genom lagstiftning. Om man inte går med på det så byter de nog inte vattenmätaren och om man inte ger med sig så kommer de till slut nog att stänga av vattnet.

Men jag rekommenderar er starkt att anlita en jurist för rådgivning om ni innan mentalt är inställd att följa dennes råd oavsett vad denne rekomenderar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Juristspåret kommer att vara pengar i sjön.

Att vara ansluten till det kommunala vattensystemet sker krasst sett på kommunens villkor. Duger det inte så är det bara att avsluta abonnemanget med alla problem det nu kan innebära.

Du kan inte kräva någonting men det finns heller inget formellt som hindrar dig och kommunen att komma överens om en annan lösning är deras standard.
Men räkna inte med att de är speciellt intresserade av detta, varje avsteg innebär ett system som blir mer komplext och dyrare att driva.

Förslag: Skippa taggarna och juristhoten och öppna för en dialog tillsammans med kommunen istället. Då är chanserna att du kommer längre i alla fall lite högre.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Har en dialog med kommunen som hävdar att de har rätt att kräva att konsolen installeras vid nyinstallation. Har en befintlig installation där mätaren skall bytas både för den frusit sönder och för den har passerat sin tekniska livslängd. De vrider på det å hävdar att då mätaren är ny är installationen ny. (Något det sägs att alla kommuner gjort å gör var ca 10 år då mekaniken blir instabil i mätarna).

De hävdade för ett bra tag sedan att vattenledningen på fastigheten var trasig så de stängde av vattnet. Uppgrävd och provtryckt innan isärtagning. Tät och det 3mm godset är intakt. Som ny invändig i rören likaså. De har ingen dokumentation på att de stängde av vattnet, men har jag. Dokumenterat provtryckningen likaså. Mätaren frös sönder efter jag stängt av inkommande vatten då jag bodde på annan ort en längre tid. Kommunen i fråga är ej Nacka kommun jag försöker vara rimlig med. Jag blir dessutom först i kommunen med nya digitala mätaren. Ingen expansiv kommun så absoluta majoriteten är äldre hus, byggda före -70 talet, med äldre standard och järnrör samt betongrör för avlopp.

Är inte ute efter att kriga. Men behöver nå vetskap om de krigar med mig som stängt av vattnet utan vare sig interndokumentation på avstängningen samt jag betalat VA denna längre period. Rören i fråga är 95% mot nya så de hade hållit i minst 100 år till.
 
PS. Alla läser av själva i kommunen alt blir debiterade en genomsnittlig förbrukning tills mätaren byts ut å då läses av. Så vad kommunen har för skäl att köpa in mätare som är flera hundra procentdyrare när kunden läst av i alla år vet jag ej. De hävdar det är för kundens nytta. Men om så får kunden själv välja, har valmöjlighet. Annars är det de som pratar barnspråk å vänder på alla begrepp. DS.
 
  • Gilla
fire786
  • Laddar…
P PeterNacka skrev:
Har en dialog med kommunen som hävdar att de har rätt att kräva att konsolen installeras vid nyinstallation. Har en befintlig installation där mätaren skall bytas både för den frusit sönder
P PeterNacka skrev:
PS. Alla läser av själva i kommunen alt blir debiterade en genomsnittlig förbrukning tills mätaren byts ut å då läses av. Så vad kommunen har för skäl att köpa in mätare som är flera hundra procentdyrare när kunden läst av i alla år vet jag ej. De hävdar det är för kundens nytta. Men om så får kunden själv välja, har valmöjlighet. Annars är det de som pratar barnspråk å vänder på alla begrepp. DS.
och för den har passerat sin tekniska livslängd. De vrider på det å hävdar att då mätaren är ny är installationen ny. (Något det sägs att alla kommuner gjort å gör var ca 10 år då mekaniken blir instabil i mätarna).

De hävdade för ett bra tag sedan att vattenledningen på fastigheten var trasig så de stängde av vattnet. Uppgrävd och provtryckt innan isärtagning. Tät och det 3mm godset är intakt. Som ny invändig i rören likaså. De har ingen dokumentation på att de stängde av vattnet, men har jag. Dokumenterat provtryckningen likaså. Mätaren frös sönder efter jag stängt av inkommande vatten då jag bodde på annan ort en längre tid. Kommunen i fråga är ej Nacka kommun jag försöker vara rimlig med. Jag blir dessutom först i kommunen med nya digitala mätaren. Ingen expansiv kommun så absoluta majoriteten är äldre hus, byggda före -70 talet, med äldre standard och järnrör samt betongrör för avlopp.

Är inte ute efter att kriga. Men behöver nå vetskap om de krigar med mig som stängt av vattnet utan vare sig interndokumentation på avstängningen samt jag betalat VA denna längre period. Rören i fråga är 95% mot nya så de hade hållit i minst 100 år till.
Fast om kommunens egendom frusit sönder på din fastighet är det väl du som är ansvarig? Den ska väl installeras i uppvärmt utrymme just för att den inte ska frysa, det bör väl stå skrivet någonstans. Är det då orimligt att du får stå för en ny mätare, och denna gången råkar man installera digitala sådana. Jag tror inte de krävt dig på pengar om det bara var ett byte pga ålder.
 
  • Gilla
Lasse Suzican och 6 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Är det då orimligt att du får stå för en ny mätare, och denna gången råkar man installera digitala sådana. Jag tror inte de krävt dig på pengar om det bara var ett byte pga ålder.
Fast krävs verkligen TS på ersättning för den förstörda mätaren. Som jag tolkar tråden "krävs" han bara på att ge förutsättningar (vattenmätarkonsol) samt att acceptera en numera normal fjärravläst mätare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
De som stängt av vattnet så inte jordvärmen hållit vattnet över 0-punkten från rören. Gjort så här många ggr tidigare över den kallaste årstiden. Nu hade jag stängt av inkommande vatten av försäkringsskäl då jag skulle vara borta ett längre tag. Så lämnade mätaren med vatten i. Misstag av mig att ej koppla isär rören. Är i södra sverige så blir ingen direkt tjäle här... Nåväl. Kunde tagit höjd för att kommunen skulle hitta på att jag hade en vattenläcka i min rördragning å stänga av vattnet...

De har inte sagt jag skall bekosta nya digitalamätaren. Än... De som krävde att rören grävdes upp och trycktestas innan vattnet skulle sättas på igen och de var som skrivet, mkt fina. Ingen läcka fanns. Mätaren är dessutom för gammal, skulle ha bytts för flera år sedan men de har avvaktat. Antar för de inväntade digitalamätare å dess utbud som aviserats.

Läst igenom Lagen om Allmänna vattentjänster. Står ingenting om nyinstallationer eller ens ominstallationer. Bara att fastighetsägaren ansvarar för sin VA anläggning. Även att huvudmannen måste få tillträde för att kunna sköta sin del av VA avtalet om så behövs.

Är som, nog, nämnt, en 5000kr+ installation av väggkonsol då så mkt rör måste dras om och kopplingar är dyra, konsolkittet a 2200kr samt VVS:aren måste få betalt för sin insats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cessal
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast krävs verkligen TS på ersättning för den förstörda mätaren. Som jag tolkar tråden "krävs" han bara på att ge förutsättningar (vattenmätarkonsol) samt att acceptera en numera normal fjärravläst mätare.
Nej det framgår väl inte riktigt? Men varför skulle fastighetsägaren tvingas betala för att kommunen vill byta typ av vattenmätare? Det är väl upp till dem att montera den utrustning de vill, och jag som fastighet har ju inget ägarskap över den. Däremot ett ansvar att se till att den fungerar som den ska?
 
Claes Sörmland
Det finns naturligtvis inga samhällsekonomiska vinster i de massiva byten av vattenmätarteknik, detta är en ren tekniktrend som har slagit rot hos tjänstemännen hos vattenleverantörerna. De åker på små möten med varandra och så sprider sig trenden. Det är en sorts digitaliseringssjuka som passar den okunniga tjänstemannaklassen så bra. Några tjänstemän på varje kommun kan dessutom gör karriär på att projektleda vattenmätarbytet och lagom till kostnaden kommer för kalaset så har de bytt jobb och lämnat bajsmackan till VA-kollektivet och de suckande politikerna.

Det hela säljs däremot in som en besparing och inte minst manuell hantering av alla som inte lämnar uppgift om sin förbrukning kan nog med rätta sägas vara kostnadsdrivande på det lokala kontoret. Men det elände sånt här orsakar och de tusentals kr och all tid som som var och varannan fastighetsägare måste lägga på att uppdatera sin vattenmätarplats räknar man inte med. Inte heller andra indirekta kostnader. I min kommun behövde närmare 10% av alla servisventiler grävas upp eftersom de inte fungerade när kommunen ville att folk skulle uppdatera sina vattenmätarplatser. Kostnaden skickades i tysthet vidare till VA-kollektivet. Som om vi inte redan har Sveriges dyraste vatten, typ.

Men det går tyvärr inte att vinna. Vår förvaltningsjuridik ser ut så att tjänstemannaklassen förväntas vara god och upplyst. Det finns inget skydd mot inkompetens och opportunister. Så installera konsolen och gå vidare i livet. Rösta på den andra sidan i nästa kommunalval och hoppas på att förändringen leder till att relationen med tjänstemännen blir svagare. Inget är sämre än politik och förvaltning som har vuxit ihop i en kommun, det är så bekvämlighetskorruptionen tar över: Om jag inte ifrågasätter dig så ifrågasätter du inte mig.
 
  • Gilla
Smeafan och 2 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det är väl upp till dem att montera den utrustning de vill, och jag som fastighet har ju inget ägarskap över den. Däremot ett ansvar att se till att den fungerar som den ska?
Och i det ansvaret anses som jag förstår det numera ingå att installera och bekosta en vattenmätarkonsol som möjliggör ett säkert och rationellt byte/underhåll av vattenmätaren. Tycker inte det är så orimligt även om det naturligtvis kan drabba fastighetsägaren med några tusenlappar då han kan "tvingas" att modernisera installationen till vad som idag anses normal standard.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.