106 858 läst · 662 svar
107k läst
662 svar
Kan köpare kräva besiktning igen?
Enligt första inlägget så fanns det inget servitut på att köra på vägen, det fanns bara ett muntligt avtal med föra ägaren å inget med den nya ägaren av vägen.N Niq skrev:
L L Jan skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 768 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 768 inlägg
Och lite senare har man ett servitut, men inget avtal och ytterligare senare så visste man inte ens att det var en privat väg. Snurrigt värre.Demmpa skrev:
Helt bissart för oss som vill göra rätt för oss och anser att banker, mäklarsamfund och lantmäteri faktiskt gör det de ska för både säljare och köpare.D Dilato skrev:NJA 1995s178, HD
Köparen blir civilrättslig ägare till fastigheten och kan i princip förfoga fritt över densamma trots att äganderättens slutgiltiga övergång är villkorad av t ex köpeskillingens erläggande och utfärdande av köpebrev.
Äganderättsövergångsklausen är bara skattetekniskt och påverkar inte äganderätten vilket mäklarsamfundet redogör för i domen.
Jag är fullt medveten om att vi lever i en fullständigt usel värld där du hela tiden måste förutsätta det sämsta oavsett och sedan arbeta dig upp från det alternativt vara värre själv.
Att föreningen har usel koll håller jag med om men oavsett så borde åtminstone handpenning betalas. Du köper i befintligt skick och borde då besiktiga innan köp om du är osäker, att överhuvudtaget kunna ta sig till huset vet jag inte om det ingår i undersökningsplikten för det antar väl de flesta köpare att det faktiskt ska gå att ta sig till huset utan helikopter.Fairlane skrev:Så konstigt tycker jag inte det är. Ett nytt avtal togs fram för att säljarna inte hade koll. Då flyttades tid för besiktning, tid för tillträde och rimligen Också tid för när handpenningen skulle vara betald.
Säljaren har uppenbarligen dålig koll. Påstår att det fanns ett servitut vilket är märkligt när man inte ens visste att det var privat väg...
Det jag ställer mig emot är att de kommer 3 månader senare och vill göra en besiktning på något de, enligt köpeavtalet, redan äger .
Låt köparen besikta.
Styrelsen avsätter 4.000 kr till den som tar 3 dagar semester och åker dit. (Struntsumma enl TS då det handlar om miljoner).
Om försöker dra av belopp utifrån besiktning säg nej.
Om affären fallerar då budgivare 2 utan konsekvenser.
Styrelsen avsätter 4.000 kr till den som tar 3 dagar semester och åker dit. (Struntsumma enl TS då det handlar om miljoner).
Om försöker dra av belopp utifrån besiktning säg nej.
Om affären fallerar då budgivare 2 utan konsekvenser.
Ja o sen fanns det servitut men inget avtal om underhåll 😀.Demmpa skrev:
Tydligen har dom anlitat lantmäteriet för att göra ett underhållsavtal mellan köparen och grannen som äger vägen?
Intressant att dom kan ingå avtal åt köparen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 768 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 768 inlägg
Handpenning ska givetvis betalas, men vi vet inte vilket datum det står i kontraktet att den ska vara betald. Kanske har det datumet inte inträffat än.4774 skrev:
I och med att mäklarfirman tydligen inte har klientmedelskonto så har jag full förståelse att man skriver att handpenningen ska vara inne efter det att tiden för besiktningsklausul förfallit.
Det är verkligen inte det vanliga att man besiktigar innan kontraktskrivning. Det är vanligt med en besiktningsklausul och det är inte helt ologiskt faktiskt. En sådan finns nu, men TS och hans förening vill inte stå för det de accepterat i kontraktet.4774 skrev:
Normalt gör man det snabbt efter kontraktskrivning, enligt vad som står i kontraktet. Nu har man skrivit in en besiktningsklausul i kontraktet och sen har hela affären, inklusive besiktning förskjutits 3 månader. Köparen har haft kravet hela tiden, och det är inskrivet i kontraktet, så det är inget de kommer med 3 månader senare.4774 skrev:
Men köparen borde väl i det här läget betala handpenningen innan besiktningen.
Och besiktningsklausulen ger väl dem ingen automatiskt rätt att pruta, utan att om det är allvarliga fel så har de rätt till prisavdrag eller frånträda avtalet. Så försöker de då pruta så får ni väl då säga att ni inte går med på det, och att de i så fall istället får avstå köpet.
Och besiktningsklausulen ger väl dem ingen automatiskt rätt att pruta, utan att om det är allvarliga fel så har de rätt till prisavdrag eller frånträda avtalet. Så försöker de då pruta så får ni väl då säga att ni inte går med på det, och att de i så fall istället får avstå köpet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 768 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 768 inlägg
Vid de köp/sälj jag varit inblandad i så betalas handpenning in på mäklarens klientmedelskonto rätt snabbt, men släpps inte till säljaren förrän besiktningen är genomförd och tiden för avhopp passerat.V VLJ skrev:
I detta fall så är det lite annorlunda då mäklaren inte har något klientmedelskonto. Istället ska pengarna betalas direkt till säljaren. Då tycker jag det är mer rimligt att besiktningen genomförs först, särskilt med en säljare som inte vill stå för det som de skrivit på.
Korrekt. Köparen kan välja mellan att låta köpet gå igenom eller frånträda avtalet. Det behöver inte hittas några allvarliga fel. Det behövs inte hittas ett dugg om de har en normal skrivning.V VLJ skrev:
Det rimliga är alltså att låta köparen genomföra sin besiktning och så går köpet igenom eller så bryter köparen och säljaren kan gå vidare till nästa, som visat intresse. Att däremot som säljare bryta avtalet och försöka sälja till budgivare 2 rekommenderar jag inte. Då kan man riskera ett stort skadeståndskrav.
Precis så. Haken är dock att den säljande föreningen tagit ett korkat styrelsebeslut (tror jag) som de inte verkar vilja ändra och därmed så riskerar man att bryta kontraktet och öppna upp för skadestånd.V VLJ skrev:
Kan förstå att ingen vill ta ledigt och åka om det tar 3 dagar .
Men det är inte köpares fel att ni har långt att åka och har man sålt ett hus för flera miljoner med besiktningsklausul och kravet att någon från från föreningen skall deltaga vid besiktningen så är det bara att utse någon som åker
Alternativt om det finns någon som som bor i närheten som föreningen litar på som kan representera er på besiktningen .
Om ni obstruerar för mycket tror jag bara ni riskerar att köparen tröttnar och häver kontraktet med motiveringen att ni inte tillåter en besiktning inom rimlig tid med eventuellt skadeståndsanspråk och besväret med att sälja huset en gång till som följd.
Men det är inte köpares fel att ni har långt att åka och har man sålt ett hus för flera miljoner med besiktningsklausul och kravet att någon från från föreningen skall deltaga vid besiktningen så är det bara att utse någon som åker
Alternativt om det finns någon som som bor i närheten som föreningen litar på som kan representera er på besiktningen .
Om ni obstruerar för mycket tror jag bara ni riskerar att köparen tröttnar och häver kontraktet med motiveringen att ni inte tillåter en besiktning inom rimlig tid med eventuellt skadeståndsanspråk och besväret med att sälja huset en gång till som följd.
Mäklarens kollega som jobbade idag säger att vi inte behöver fullfölja iom handpenning inte betald.
Handpenning ej betald och det är i nytt läge nu när finns avtal för kostnader av vägservitut. Kontraktet behöver skrivas om ändå. Fullmakt behövs från oss och det kan.man fixa lätt.
De kan även snabbt skriva ut bytt kontrakt för nummer 2 på listan. Först till kvarn blir det. Nr 2 behöver inte besiktiga mer.
Fasen också. Skulle tänkt på detta innan. Då hade vi varit i hamn för länge sedan.
Så vi får se på måndag.
Handpenning ej betald och det är i nytt läge nu när finns avtal för kostnader av vägservitut. Kontraktet behöver skrivas om ändå. Fullmakt behövs från oss och det kan.man fixa lätt.
De kan även snabbt skriva ut bytt kontrakt för nummer 2 på listan. Först till kvarn blir det. Nr 2 behöver inte besiktiga mer.
Fasen också. Skulle tänkt på detta innan. Då hade vi varit i hamn för länge sedan.
Så vi får se på måndag.
Så, mäklarens kollega anser att man inte behöver fullfölja undertecknade kontrakt?L L Jan skrev:Mäklarens kollega som jobbade idag säger att vi inte behöver fullfölja iom handpenning inte betald.
Så vi får se på måndag.
Låter som att det kan vara en väldigt dyr mäklare att anlita...