B bivven skrev:
Nu orkar jag inte läsa genom allt där folk gissar och har sig, den undre regeln motverkar endast nedböjning, alltså hjälper till att styva upp och minska själva nedböjning av taket, men inte bärande funktion om den är fästa som du skriver.
Du kan ta bort den, finns dock risk att taket sjunker några cm när det ligger snö/is över just det partiet.
Du kan ta bort den utan att vara orolig för deformationer, denna regel bidrar inte till nått mer än att hänga upp innertaket i.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
B bivven skrev:
Nu orkar jag inte läsa genom allt där folk gissar och har sig, den undre regeln motverkar endast nedböjning, alltså hjälper till att styva upp och minska själva nedböjning av taket, men inte bärande funktion om den är fästa som du skriver.
Du kan ta bort den, finns dock risk att taket sjunker några cm när det ligger snö/is över just det partiet.
Hur tänker du nu? Den förstyvning som den undre regeln ger kan högst vara nån ynka % om ens det.
Det är nu så pass många som hävdar att den tillför bärande egenskaper så att jag faktiskt blir nyfiken.

Jag försöker undvika att skriva folk på näsan, men jag håller helt med bossespecial att den undre regeln saknar betydelse för nedböjningen.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Ja tror någon annan att den ger vertikalt stöd? Det var väl alla överens om att den inte gjorde fram tills nu ..

Hej alla! Jag är otroligt tacksam för alla inlägg.
När jag startade var jag var hyggligt säker på min sak (100% kill-gissning) och avslutade med att vara helt säker.
Idag rev jag reglarna som höll innertaket och flyttade upp dem en liten bit för att vinna takhöjd (och förlägga mer flexrör till el).

Hej. Jag vill bara å TS vägnar hälsa att taket rasade in i natt på hela stugan och väggarna föll ihop. Datorn blev dessvärre begravd, liksom finwhiskeyn ..

;)

• Gilla
  • Haha
Bjober och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Hej. Jag vill bara å TS vägnar hälsa att taket rasade in i natt på hela stugan och väggarna föll ihop. Datorn blev dessvärre begravd, liksom finwhiskeyn ..

;)
Jag är rörd över att du oroar dig så mycket över mitt hus.

Det var nog starkt kryddat med ironi.

A Acer767 skrev:
Jag är rörd över att du oroar dig så mycket över mitt hus.
Jag kunde inte låta bli när vi nu så i detalj har diskuterat detta över sidor. I all välmening.

Hehe, små frågor för någon blir fem sidor foruminlägg för andra.

A Acer767 skrev:
Hehe, små frågor för någon blir fem sidor foruminlägg för andra.
Det är ju också lite av charmen _ibland_. Att man hamnar på avkrokar.

Snailman
Har bara läst några sidor i början av inlägget, men det skulle kunna vara så att när det är en massa snö på taket så sviktar det så mycket så att underramen ligger emot väggen, och då skulle underramen kunna hjälpa till att hålla uppe lasten på taket.

Men om den aldrig får kontakt med väggen, oberoende av last så gör den ingen nytta.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
10 cm snö i dag och taket höll. Men finwhiskyn är utflyttad. Blev lite byxis av @elpaco 's inlägg tidigare. :D

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.