9 191 läst · 72 svar
9k läst
72 svar
Kan jag ta bort dessa reglar i takstolen? Bild finns.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Du kan ta bort den utan att vara orolig för deformationer, denna regel bidrar inte till nått mer än att hänga upp innertaket i.B bivven skrev:Nu orkar jag inte läsa genom allt där folk gissar och har sig, den undre regeln motverkar endast nedböjning, alltså hjälper till att styva upp och minska själva nedböjning av taket, men inte bärande funktion om den är fästa som du skriver.
Du kan ta bort den, finns dock risk att taket sjunker några cm när det ligger snö/is över just det partiet.
Hur tänker du nu? Den förstyvning som den undre regeln ger kan högst vara nån ynka % om ens det.B bivven skrev:Nu orkar jag inte läsa genom allt där folk gissar och har sig, den undre regeln motverkar endast nedböjning, alltså hjälper till att styva upp och minska själva nedböjning av taket, men inte bärande funktion om den är fästa som du skriver.
Du kan ta bort den, finns dock risk att taket sjunker några cm när det ligger snö/is över just det partiet.
Det är nu så pass många som hävdar att den tillför bärande egenskaper så att jag faktiskt blir nyfiken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag försöker undvika att skriva folk på näsan, men jag håller helt med bossespecial att den undre regeln saknar betydelse för nedböjningen.
Hej alla! Jag är otroligt tacksam för alla inlägg.
När jag startade var jag var hyggligt säker på min sak (100% kill-gissning) och avslutade med att vara helt säker.
Idag rev jag reglarna som höll innertaket och flyttade upp dem en liten bit för att vinna takhöjd (och förlägga mer flexrör till el).
När jag startade var jag var hyggligt säker på min sak (100% kill-gissning) och avslutade med att vara helt säker.
Idag rev jag reglarna som höll innertaket och flyttade upp dem en liten bit för att vinna takhöjd (och förlägga mer flexrör till el).
Det var nog starkt kryddat med ironi.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Har bara läst några sidor i början av inlägget, men det skulle kunna vara så att när det är en massa snö på taket så sviktar det så mycket så att underramen ligger emot väggen, och då skulle underramen kunna hjälpa till att hålla uppe lasten på taket.
Men om den aldrig får kontakt med väggen, oberoende av last så gör den ingen nytta.
Men om den aldrig får kontakt med väggen, oberoende av last så gör den ingen nytta.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur tar jag bäst bort dessa järnfästen på muren? Har suttit sedan 60 talet...
Fritidshus -
Hur får man bort dessa gamla fukt/mögelfläckarna på källarväggen på bästa sätt? Bra tips skulle uppskattas.👍
Tvättstuga -
Hur få bort dessa vidriga strukturtapeter
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur tar man bort dessa fönster?
Fritidshus -
Kan man ta bort dessa två rör?
Vatten & Avlopp