9 126 läst · 72 svar
9k läst
72 svar
Kan jag ta bort dessa reglar i takstolen? Bild finns.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Jag ber om ursäkt för mitt kategoriska uttalande!A Acer767 skrev:
Misstolkade bilden, som ju faktiskt inte är övertydlig.
Och jag skyller ifrån mig (vilket jag brukar vara bra på )
Du lurade mig genom att kalla det takstol, vilket det ju alltså egentligen inte är.
Bara i princip?useless skrev:
Annars skrev jag ju ”Om infästningen är väldigt svag kommer lasten den tar vara svag. ”
Och ja. Är det ett par små försumbara spikar så är möjligen effekten försumbar. Men det är inte uppenbart på bilden för mig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om takstolen ser ut som Nerres bild i inlägg #32 så kan du ta bort den horisontella regeln eftersom den i så fall saknar funktion. MEN, en takstol med det utförandet behöver en hanbjälke (eller ett dragstag) för att inte sidoväggarna ska kalva ut. Om högbenet vilar både på en nockbalk och på sidoväggen behövs ingen hanbjälke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om ett högben vilar både på en nockbalk och på en yttervägg uppstår bara vertikala taklaster på de senare. Samt naturligtvis ett inre moment i högbenet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 575 inlägg
För att den där "takstolen" ska kunna bära någon mer taklast så krävs ju ett till stag så två trianglar bildas. Som den ser ut nu kan undre delen tveklöst tas bort.
Det finns säkert väldigt komplicerade sätt att beskriva krafterna i konstruktionen men jag brukar tänka som att alla knutpunkter sitter i endast en spik och att stagen är lätta att böja.
Det finns säkert väldigt komplicerade sätt att beskriva krafterna i konstruktionen men jag brukar tänka som att alla knutpunkter sitter i endast en spik och att stagen är lätta att böja.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Håller med justusJ justusandersson skrev:Om takstolen ser ut som Nerres bild i inlägg #32 så kan du ta bort den horisontella regeln eftersom den i så fall saknar funktion. MEN, en takstol med det utförandet behöver en hanbjälke (eller ett dragstag) för att inte sidoväggarna ska kalva ut. Om högbenet vilar både på en nockbalk och på sidoväggen behövs ingen hanbjälke.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Tror dessvärre inte att varken jag eller justus har hållit andan från första början
Vad är det du ska förstärka med beslag förresten?
Vad är det du ska förstärka med beslag förresten?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Så har jag inte uppfattat det
Ville du inte ta bort den horisontella regeln? Det kan du göra utan besvär. Som tidigare nämnts är dess enda funktion är att sätta innertaket i.
Ville du inte ta bort den horisontella regeln? Det kan du göra utan besvär. Som tidigare nämnts är dess enda funktion är att sätta innertaket i.
Nu orkar jag inte läsa genom allt där folk gissar och har sig, den undre regeln motverkar endast nedböjning, alltså hjälper till att styva upp och minska själva nedböjning av taket, men inte bärande funktion om den är fästa som du skriver.
Du kan ta bort den, finns dock risk att taket sjunker några cm när det ligger snö/is över just det partiet.
Du kan ta bort den, finns dock risk att taket sjunker några cm när det ligger snö/is över just det partiet.