Läs tråden. Det är INTE en bärande regel.

D Daniel 109 skrev:
Läs tråden. Det är INTE en bärande regel.
Googla hanbjälke och läs om dessfunktion. Återkom därefter

Men det är ju inte en hanbjälke.

D Daniel 109 skrev:
Men det är ju inte en hanbjälke.
Nähe? Och vad är det då?

D Daniel 109 skrev:
Titta närmare på bilden. Den nedre regeln fortsätter inte in i väggen till vänster. Den har med andra ord ingen bärande funktion.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det han ingen betydelse. Den håller ihop rambenen så dom inte kalvar ut

Nej, den är inte monterad så att den kan ta last. Den hänger bara.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack för all diskussion! Jag läser alla inlägg men har fortfarande svårt att förstå varför den horisontella regeln bedöms hålla någon form av last av några av er.

Den är som man kan se på bild endast förbunden via några få spikar med vinkelregeln som håller upp yttertaket.

D Daniel 109 skrev:
Nej, den är inte monterad så att den kan ta last. Den hänger bara.
Ok. Ta bort den. Återkom när du du behöver hjälp med att taket ramlat in

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Det han ingen betydelse. Den håller ihop rambenen så dom inte kalvar ut
Mig veterligt så brukar hanband vara fästa i takstolens båda ben. Enligt bilderna så är den horisontella "balken" fäst i en vertikal bal/regel. Det skulle innebära att ALL belastning skulle hamna i den räta vinkeln och sammanfogningen av dessa två balkar. Det är en ytterst svag konstruktion då belastning vill öppna upp den räta vinkeln de två balkarnas sammanfogning bildar.
Jag hade satt ett riktigt hanband och sedan demonterat denna märkliga konstruktion, om den nu måste bort.

Edit; hanband kallas här i Skåne för [hanabann] Men jag tror det heter hanband eller hanbalk. Rätta mig om jag har fel.

Hanbjälken är den nedersta vågrätta delen av takstolen. ”

”Mellan högbenen sitter en hanbjälke vars funktion är att reducera moment i högbenen. Hanbjälken kan också fungera som dragband om den ho- risontella förankringen i bjälklag eller väggar inte är tillräcklig.

Dvs balken vi talar om ÄR en hanbjälke. Dess funktion är inte att bära taket utan att antingen reducera moment (vridkraft) eller dra ihop väggar. Bägge dessa funktioner torde kunna finnas hos TS fast högben är bortkapade/saknas. Huruvida det finns överkapacitet i annan konstruktion och balken ändå kan tas bort är en annan fråga!

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Ok. Ta bort den. Återkom när du du behöver hjälp med att taket ramlat in
Hur menar du? Varför skulle taket ramla in?
Regeln sitter inte fast i huset i ena änden och med två spik i andra änden av takregeln.

• Gilla
Enis
  • Laddar…
A Acer767 skrev:
Hur menar du? Varför skulle taket ramla in?
Regeln sitter inte fast i huset i ena änden och med två spik i andra änden av takregeln.

En hanbjälke bär inte takets vikt. Den håller ihop takstolen och väggarna från att kalva ut

Googla takstol och läs om dess funktion och delar. Eller riv bort den och håll tummarna.

• Gilla
Filip94
  • Laddar…
Hemskt vad ni kör på, kolla bilden och läs texten noga, det är en tillbyggnad, där man förlängt takstolens ena ben.

Närbild på en takstol i en tillbyggnad, där ett av takstolens ben är förlängt och inte når upp till den gamla ytterväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag zoomat in på "hanbjälken" den slutar alltså innan den når den gamla ytterväggen...

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Sitter inte den horisontella regeln fast i någonting som bär eller drar så är det bara att plocka ner den.
Den är där enbart för att du ska kunna fästa ett innertak

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.