9 126 läst · 72 svar
9k läst
72 svar
Kan jag ta bort dessa reglar i takstolen? Bild finns.
Läs tråden. Det är INTE en bärande regel.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Men det är ju inte en hanbjälke.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Det han ingen betydelse. Den håller ihop rambenen så dom inte kalvar ut
Nej, den är inte monterad så att den kan ta last. Den hänger bara.
Tack för all diskussion! Jag läser alla inlägg men har fortfarande svårt att förstå varför den horisontella regeln bedöms hålla någon form av last av några av er.
Den är som man kan se på bild endast förbunden via några få spikar med vinkelregeln som håller upp yttertaket.
Den är som man kan se på bild endast förbunden via några få spikar med vinkelregeln som håller upp yttertaket.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Mig veterligt så brukar hanband vara fästa i takstolens båda ben. Enligt bilderna så är den horisontella "balken" fäst i en vertikal bal/regel. Det skulle innebära att ALL belastning skulle hamna i den räta vinkeln och sammanfogningen av dessa två balkar. Det är en ytterst svag konstruktion då belastning vill öppna upp den räta vinkeln de två balkarnas sammanfogning bildar.hantverkare1 skrev:
Jag hade satt ett riktigt hanband och sedan demonterat denna märkliga konstruktion, om den nu måste bort.
Edit; hanband kallas här i Skåne för [hanabann] Men jag tror det heter hanband eller hanbalk. Rätta mig om jag har fel.
”Hanbjälken är den nedersta vågrätta delen av takstolen. ”
”Mellan högbenen sitter en hanbjälke vars funktion är att reducera moment i högbenen. Hanbjälken kan också fungera som dragband om den ho- risontella förankringen i bjälklag eller väggar inte är tillräcklig.
”
Dvs balken vi talar om ÄR en hanbjälke. Dess funktion är inte att bära taket utan att antingen reducera moment (vridkraft) eller dra ihop väggar. Bägge dessa funktioner torde kunna finnas hos TS fast högben är bortkapade/saknas. Huruvida det finns överkapacitet i annan konstruktion och balken ändå kan tas bort är en annan fråga!
”Mellan högbenen sitter en hanbjälke vars funktion är att reducera moment i högbenen. Hanbjälken kan också fungera som dragband om den ho- risontella förankringen i bjälklag eller väggar inte är tillräcklig.
”
Dvs balken vi talar om ÄR en hanbjälke. Dess funktion är inte att bära taket utan att antingen reducera moment (vridkraft) eller dra ihop väggar. Bägge dessa funktioner torde kunna finnas hos TS fast högben är bortkapade/saknas. Huruvida det finns överkapacitet i annan konstruktion och balken ändå kan tas bort är en annan fråga!
Produkter som diskuteras: "dragband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
A Acer767 skrev:
En hanbjälke bär inte takets vikt. Den håller ihop takstolen och väggarna från att kalva ut
Googla takstol och läs om dess funktion och delar. Eller riv bort den och håll tummarna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 575 inlägg