9 126 läst · 72 svar
9k läst
72 svar
Kan jag ta bort dessa reglar i takstolen? Bild finns.
Ni menar alltså att om hanbalken inte går vägg till vägg så har den ingen verkan på moment eller dragkraft i vägg? Det är fel, men det kommer bli så att infästningen kommer att få avgörande belastning.N Nerre skrev:
Precis, och detta är ingen "hanbjälke" som vi har kommit fram till tidigare i tråden.hantverkare1 skrev:
Jag uppskattar enormt alla inkluderade i tråden.
Funderar starkt på att ta bort den löst hängande regeln och flytta upp den en bit och fästa in den på ett bättre sätt - både i gamla ytterväggen och i den bärande takregeln. På så vis borde jag få mer takhöjd och en stabilare konstruktion.
Nu hade jag iofs 60 cm snö på taket i början på året utan att se några problem med befintlig konstruktion ..
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Sätt ett riktigt hanband FÖRE du demontera de befintliga reglarna, så är du helt säker på att ingenting händer.
Jag tar en åt gången så lär det vara ok. Som sagt, det sitter med EN spik i ena änden och TVÅ spik i andra änden. Med luftspalt mellan reglarna. Jag är säker på att detta förband inte tar någon last alls - annars borde spiken kroknat.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
@elpaco och @hantverkare1
Jag antydde det i första inlägget. Ni behöver inte känna er sårade på något vis. Jag uppskattar inläggen.
Dessutom - "innan jag var säker var jag tvärsäker" - dvs. jag kan ha fel, sannolikt!
Jag antydde det i första inlägget. Ni behöver inte känna er sårade på något vis. Jag uppskattar inläggen.
Dessutom - "innan jag var säker var jag tvärsäker" - dvs. jag kan ha fel, sannolikt!
Om jag inte har alltför mycket otur när jag tänker så tar den horisontella regeln ingen last alls och bör kunna tas bort?A Acer767 skrev:
Den tar ingen vertikal last. Den kan ta vridande last. Den kan ta horisontell last. Om infästningen är väldigt svag kommer lasten den tar vara svag.
Jag tror varken jag eller hantverkaren är sårade. Jag tror vi försöker få er att förstå att ni missförstått hur denna del av fackverket fungerar.
Är det inte så ni har missförstått bilden då?elpaco skrev:Om jag inte har alltför mycket otur när jag tänker så tar den horisontella regeln ingen last alls och bör kunna tas bort?
Den tar ingen vertikal last. Den kan ta vridande last. Den kan ta horisontell last. Om infästningen är väldigt svag kommer lasten den tar vara svag.
Jag tror varken jag eller hantverkaren är sårade. Jag tror vi försöker få er att förstå att ni missförstått hur denna del av fackverket fungerar.