hantverkare1 hantverkare1 skrev:
En hanbjälke bär inte takets vikt. Den håller ihop takstolen och väggarna från att kalva ut

Googla takstol och läs om dess funktion och delar. Eller riv bort den och håll tummarna.
Det är ju ingen hanbjälke

Regeln i det aktuella fallet går inte från vägg till vägg ju, den är kapad på mitten.

Linjeteckning av en kapad takstol som inte sträcker sig från vägg till vägg.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Regeln i det aktuella fallet går inte från vägg till vägg ju, den är kapad på mitten.

[bild]
Om det är så som du beskriver isåfall kan TS ta bort bjälken.

Det kan ju TS se bäst själv.

N Nerre skrev:

[bild]
Ni menar alltså att om hanbalken inte går vägg till vägg så har den ingen verkan på moment eller dragkraft i vägg? Det är fel, men det kommer bli så att infästningen kommer att få avgörande belastning.

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
En hanbjälke bär inte takets vikt. Den håller ihop takstolen och väggarna från att kalva ut

Googla takstol och läs om dess funktion och delar. Eller riv bort den och håll tummarna.
Precis, och detta är ingen "hanbjälke" som vi har kommit fram till tidigare i tråden.

Jag uppskattar enormt alla inkluderade i tråden.
Funderar starkt på att ta bort den löst hängande regeln och flytta upp den en bit och fästa in den på ett bättre sätt - både i gamla ytterväggen och i den bärande takregeln. På så vis borde jag få mer takhöjd och en stabilare konstruktion.

Nu hade jag iofs 60 cm snö på taket i början på året utan att se några problem med befintlig konstruktion ..

Sätt ett riktigt hanband FÖRE du demontera de befintliga reglarna, så är du helt säker på att ingenting händer.

Jag tar en åt gången så lär det vara ok. Som sagt, det sitter med EN spik i ena änden och TVÅ spik i andra änden. Med luftspalt mellan reglarna. Jag är säker på att detta förband inte tar någon last alls - annars borde spiken kroknat.

A Acer767 skrev:
Jag tar en åt gången så lär det vara ok. Som sagt, det sitter med EN spik i ena änden och TVÅ spik i andra änden. Med luftspalt mellan reglarna. Jag är säker på att detta förband inte tar någon last alls - annars borde spiken kroknat.

Varför frågar du här om du är säker?

• Gilla
Filip94 och 2 till
  • Laddar…
A Acer767 skrev:
Jag är säker på att detta förband inte tar någon last alls
Då undrar man verkligen varför denna tråd existerar ..

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
@elpaco och @hantverkare1

Jag antydde det i första inlägget. Ni behöver inte känna er sårade på något vis. Jag uppskattar inläggen.

Dessutom - "innan jag var säker var jag tvärsäker" - dvs. jag kan ha fel, sannolikt!

A Acer767 skrev:
@elpaco och @hantverkare1

Jag antydde det i första inlägget. Ni behöver inte känna er sårade på något vis. Jag uppskattar inläggen.

Dessutom - "innan jag var säker var jag tvärsäker" - dvs. jag kan ha fel, sannolikt!
Om jag inte har alltför mycket otur när jag tänker så tar den horisontella regeln ingen last alls och bör kunna tas bort?

Den tar ingen vertikal last. Den kan ta vridande last. Den kan ta horisontell last. Om infästningen är väldigt svag kommer lasten den tar vara svag.

Jag tror varken jag eller hantverkaren är sårade. Jag tror vi försöker få er att förstå att ni missförstått hur denna del av fackverket fungerar.

elpaco elpaco skrev:
Om jag inte har alltför mycket otur när jag tänker så tar den horisontella regeln ingen last alls och bör kunna tas bort?

Den tar ingen vertikal last. Den kan ta vridande last. Den kan ta horisontell last. Om infästningen är väldigt svag kommer lasten den tar vara svag.

Jag tror varken jag eller hantverkaren är sårade. Jag tror vi försöker få er att förstå att ni missförstått hur denna del av fackverket fungerar.
Är det inte så ni har missförstått bilden då?

G Grillo skrev:
Är det inte så ni har missförstått bilden då?
Underlättar det här??

Skiss av balk med kraftpilar F1 och F2 som indikerar last och stödrektion.

Skiss av en balk med kraft- och momentpilar som illustrerar mekaniska laster.

• Gilla
Geatki
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Underlättar det här??

[bild]

[bild]
Bjälken är ju inte infäst som på din skiss enligt TS

I princip är väl bilden rätt, men förbanden som ska ta upp vridmomenten m1 och m2 är så svaga att dom inte har någon praktisk betydelse.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.