Jag har en liten utbyggnad i huset och jag tror att jag kan ta bort en regel i "takstolen" för att få lite mer takhöjd.
Slungar upp en bild här för att förhoppningsvis få några goda påpekanden från er.

Den horisontella regeln där innertaket var fäst tidigare är inte fäst i något annat än vinkelregeln som bär yttertaket.

Om jag inte har alltför mycket otur när jag tänker så tar den horisontella regeln ingen last alls och bör kunna tas bort?

• Takstolar i utbyggnad med horisontell regel som användare funderar på att ta bort för högre tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, absolut inte!
Utan den underramen kommer sidoväggarna att tryckas ut av takets, och snöns tyngd.
Men de kan ersättas av järnstänger eller vajrar, som blir lite smäckrare.

Titta för skojs skull på t.ex. gamla kyrkor.
Du ser snygga, snirkliga järnbeslag i övre delen av långsidorna.
Där är dragstängerna, som håller ihop byggnaden, fästa.

Och se https://www.byggahus.se/forum/threads/bjaelkar-vs-vajer.222534/

Men
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, absolut inte!
Men horisontella regeln är inte fäst i något annat än den korta vertikala brädan. Jag förstår att den tar last om den var fäst i huset på något vis men det är den ju inte.

Förklara gärna, jag har säkert fel! :)

Om så är fallet kan den tas bort.

• Gilla
Enis
  • Laddar…
Jag ger lite andra bud, men med ungefär samma innebörd, du kan nog inte ta bort den.
Har ritat lite i din bild.
Den röda linjen visar att taket är utbyggt och takstolen förlängd.
De gröna pilarna visar krafternas riktning.
Tak med utbyggd del, markeringar visar förlängd takstol (röd linje) och krafternas riktning (gröna pilar).
Skapa konto

Redigerat:
Titta närmare på bilden. Den nedre regeln fortsätter inte in i väggen till vänster. Den har med andra ord ingen bärande funktion.

D Daniel 109 skrev:
Titta närmare på bilden. Den nedre regeln fortsätter inte in i väggen till vänster. Den har med andra ord ingen bärande funktion.
Tack för förtydligandet! Precis så är det … undantaget en regel av alla som faktiskt är fäst i gamla ytterväggen. (Kul med gamla hus).

OK, jag viker mig.
Bättre det än att taket gör det :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Acer767 skrev:
Jag har en liten utbyggnad i huset och jag tror att jag kan ta bort en regel i "takstolen" för att få lite mer takhöjd.
Slungar upp en bild här för att förhoppningsvis få några goda påpekanden från er.

Den horisontella regeln där innertaket var fäst tidigare är inte fäst i något annat än vinkelregeln som bär yttertaket.

Om jag inte har alltför mycket otur när jag tänker så tar den horisontella regeln ingen last alls och bör kunna tas bort?
Underarmen håller ihop takstolen så att de inte glider isär och trycker ut väggarna...

A Acer767 skrev:
Men

Men horisontella regeln är inte fäst i något annat än den korta vertikala brädan. Jag förstår att den tar last om den var fäst i huset på något vis men det är den ju inte.

Förklara gärna, jag har säkert fel! :)
Är det balkar som ligger och vilar på en nockbalk eller är det en takstol med överarm och underarm ?

Spontan gissning, underarmen är bara till för att på ett horisontellt innertak.

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Du kan ej ta bort dom.

Det är potentiellt livsfarligt bär folk som inte har en susning ska spekulera och uttalar sig

Filip: Har du funderat på att läsa innan du svarar? Drt svaret har varit uppe tidigare, men är fel.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
@hantverkare1
För du menar att dessa gör så stor nytta?
Närgränsat foto av en träkonstruktion med fråga om dess nytta i byggprojekt.
Skapa konto

13th Marine 13th Marine skrev:
@hantverkare1
För du menar att dessa gör så stor nytta?
[bild]
Jag vet inte vad din inzoomade bild föreställer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.