31 803 läst · 107 svar
32k läst
107 svar
Kan jag bara kapa en ek på min tomt?
Nja, från Gustav fram till 1830-talet var det begränsningar vad man fick göra med ekar. Däremot gäller fortfarande att du inte får plocka ekollon från träd, vem som nu skulle komma på det.R K R Andersson skrev:
En gång lyckades jag bli av med några hundra liter som viltföda till gris.
Måste hela eken tas ner? Är det stammen eller kronan eller båda som stör? Om något miljöintresse finns och stammen inte stör så går de väl att kapa en bra bit upp? Spara några meter. Eken kommer leva i flera år till ändå och ge småkryp liv under hela tiden som den dör. Och sätta fågelholkar på så blir det lite pynt och sällskap. Klätterväxter kanske?
För ett antal år sedan så funderade jag på att ta ned en ek, ringde kommunen och blev hänvisad till länsstyrelsen som sedan hänvisade till skogsstyrelsen. Ingen hade några invändningar annat än nån tyckte "är det en fin sparbanksek så är det ju lite synd att ta ned den". Men inget att jag inte fick ta ned den.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 860 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 860 inlägg
Grannarna gjorde samma resa. Men eken står kvar av andra skäl.bonnier skrev:För ett antal år sedan så funderade jag på att ta ned en ek, ringde kommunen och blev hänvisad till länsstyrelsen som sedan hänvisade till skogsstyrelsen. Ingen hade några invändningar annat än nån tyckte "är det en fin sparbanksek så är det ju lite synd att ta ned den". Men inget att jag inte fick ta ned den.
Det där lät helt orimligt, att ett träd skulle dra upp sand i stammen.Mike xxx skrev:
Ett bra sätt att skylla på något när kedjorna blivit slöa. Samma sak har jag hört om diverse olika träslag, men inget som någon som kan träd på riktigt står bakom.
Sandkorn "sugs" inte upp någonstans, annat än om man sitter på en nudiststrand och får hicka.
Sandkorn "sugs" inte upp någonstans, annat än om man sitter på en nudiststrand och får hicka.
Ingen behöver flytta växterna, de flyttar sig själva. Precis som nu sker åt andra hållet.Nissens skrev:
Om vi nu har "ovanliga" förändringar, så är det ju inte säkert att det blir någon istid mer. Venus är ett exempel i mängden.