Norrtull Norrtull skrev:
Har ett 20-tal ekar på tomten. Men IOM dom växer sakta så undrar jag hur gamla dom kan tänkas vara. Gissar att diametern på dom grövsta 3-4st är runt 100cm, är dom 100år eller 60 eller vad kan man våga gissa på? Ska inte ta med någon nu direkt men 1st av det klenare lutar väldig mycket mot grannen så det kommer åka. Dock endast kanske 50cm i diam.
1m träden bör vara gamla, ta med familjen på studiebesök i ekskogen på Visingsö och kanske till Rumskullaeken om ni ska till Astrid Lindgrens värld eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Min gissning att det som savar är löss, som släpper sockrigt klet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
U
Norrtull Norrtull skrev:
Har ett 20-tal ekar på tomten. Men IOM dom växer sakta så undrar jag hur gamla dom kan tänkas vara. Gissar att diametern på dom grövsta 3-4st är runt 100cm, är dom 100år eller 60 eller vad kan man våga gissa på? Ska inte ta med någon nu direkt men 1st av det klenare lutar väldig mycket mot grannen så det kommer åka. Dock endast kanske 50cm i diam.
vanligtvis överskattas ålder på ekar, de är relativt snabbväxande. Skulle jag gissar åldern på vår skulle jag sagt 200-år men sen fick jag se ett foto på huset, från 1920, där inte eken alls fanns. Däremot finns en ask med på bilden som idag är mindre än eken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
vanligtvis överskattas ålder på ekar, de är relativt snabbväxande. Skulle jag gissar åldern på vår skulle jag sagt 200-år men sen fick jag se ett foto på huset, från 1920, där inte eken alls fanns. Däremot finns en ask med på bilden som idag är mindre än eken.
Håller med. Ek växer rejält i sin ungdom och blir snabbt stora skogsträd på rika och djupa marker, gärna lera. Sen stannar de upp i växten, åldras sakta och producerar enorma mängder med ollon. Veden är rötresistent så individer kan bland annat därför bli väldigt gamla.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ögnade igenom det och såg den notisen men som sagt så vet man idag mycket mer om de pågående klimatförändringarna än vad man visste då. En slutsats som drogs då behöver därför inte vara i överensstämmelse med vad man vet idag.

Om vi idag bevarar insekter som lever i ekar här så kommer de insektssorterna att kunna överleva i ekar som står t.ex. 100 mil längre söderut när istiden är som värst (eller vilken sträcka det gäller för att få ungefär samma klimat).
Hmm, istiden kan som sagt inte stoppas av de ”vanliga” klimatförändringarna. Det gäller fortfarande…
Så du tänker stt någon skall flytta våra växtarter ner till typ mellersta Tyskland eller vad det kan bli? Antar att de inte har samma arter som Sverige idag eftersom de har annat klimat. :)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
U
det är ju helt omöjligt att säga ålder på träd utifrån diameter på stammen.
Jordmån, tillgång till sol, tät skog eller helt fristående osv. är saker som kan göra väldigt stor skillnad.

skulle ni kunna droppa diskussionen om istidens annalkande eller starta en egen tråd?
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har en kanske 70-100år gammal ek och funderar precis som TS att fälla den, vi är trötta på allt skräp den orsakar.
Löv som inte ruttnar, massa grenar som faller ned och som sagt en sjuk mängd ollon.
Jag hittade en bild på vårt hus från 1960 och där finns ingen ek, så då är den inte äldre än 50 år, men fy vad den smutsar ner. Vi krattar oxå ihop grenar och massvis med ekollon.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Din tomt, kapa trädet, problem solved.
Varför skulle du inte få kapa ett träd på din egen tomt?
Det tycker jag oxå, men man vill inte ha problem efteråt lixom :thinking:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Om det är en större ek kan den vara skyddad som ett "särskilt värdefullt träd". Men om stammen är mindre än 50 cm i diameter träder det nog knappast in.

Är du osäker, hör med länsstyrelsen. Gamla ekar är en värdefull miljö, därav begränsningen. Men om man ska vara krass finns väl få sanktioner i praktiken om du skulle ta ner den ändå, dock inte uteslutet (finns ett nyligt rättsfall om olovlig nedtagning av gamla ekar tex).
Mitt träd är nog max 50 år gammalt med en diameter på ca 40cm, men säkert 15 m högt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja, gamla träd är inte generellt särskilt skyddsvärda träd utan det gäller för vissa ovanliga individer. Det gäller i princip jätteträd, mycket gamla träd och grova hålträd. D v s rätt unika individer. De är sällsynta och står sannolikt inte på TS tomt av det skälet. Läs mer här:

[länk]

Det krävs trots detta inte anmälan eller tillstånd för att fälla dem. Det som lagstiftaren önskar är ett samråd så att Länsstyrelsen kan ställning till om staten ska förbjuda dig att fälla trädet. Du får då ersättning som markägare för detta beslut. Staten betalar för att trädet inte fälls s a s.

Men detta gäller som sagt undantagsträd så sällan relevant här på BH.
Känns som att mitt träd är helt ointressant och därför kan fällas :thinking: planterade i början på 60-talet och är ca 40cm i diameter men typ 15 m högt :rolleyes::rolleyes:
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
M Murres skrev:
Mitt träd är nog max 50 år gammalt med en diameter på ca 40cm, men säkert 15 m högt.
Har också några höga, väldigt raka ekar. Kallar dom båtbyggarekarna på tomten. Inte alls speciellt vackra men säkert bra virke i dom. Men dom som åker ner blir ved här, det är tanken i alla fall.
 
många arter håller på att utrotas av vindkraften .
Vindkraft dödar 5000 miljarder pollinerande insekter varje år i Sverige så de som är i en ek är som piss i Mississippi
="Fadai, post: 5182156, member: 170678"]Nu är det ju betydligt mer än 1000 år tills nästa istid, var du nu fått den idén från. Men arter dör ut i allt snabbare takt pga klimatförändringar och pesticider, mm. Desto viktigare att skydda det man kan. Gamla ekar är hem för många arter, för att inte tala om allt som händer under ytan, i marken.[/QUOTE]
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Låt dom ligga ett par år innan du eldar så garvsyran hinner försvinna så fördärvar du inte din panna och elda lite försiktigare en normalt .QUOTE="Norrtull, post: 5182736, member: 143495"]Har också några höga, väldigt raka ekar. Kallar dom båtbyggarekarna på tomten. Inte alls speciellt vackra men säkert bra virke i dom. Men dom som åker ner blir ved här, det är tanken i alla fall.[/QUOTE]
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Ek växer rejält i sin ungdom och blir snabbt stora skogsträd på rika och djupa marker, gärna lera. Sen stannar de upp i växten, åldras sakta och producerar enorma mängder med ollon. Veden är rötresistent så individer kan bland annat därför bli väldigt gamla.
Jovisst och våra var inne i den enormt snabbväxande perioden med maximalt med ekollon och lövskräp inkl småpinnar/blad. Sen var det grannen som påpekade att det "regnade" från eken dvs sav på hans bil.
En nackdel är att eken "äter" motorsågskedja när man håller på. Den ena fälld på bilden och den andra även den fälld senare.

Solig trädgård med gröna buskar, fällda träd, gräsmatta och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
M Murres skrev:
Känns som att mitt träd är helt ointressant och därför kan fällas :thinking: planterade i början på 60-talet och är ca 40cm i diameter men typ 15 m högt :rolleyes::rolleyes:
Ja unga träd, då är det ingen länsstyrelse som ska ha synpunkter. Det blir helt ditt beslut om detaljplanen inte kräver marklov för trädfällning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.