F fribygg skrev:
1m träden bör vara gamla, ta med familjen på studiebesök i ekskogen på Visingsö och kanske till Rumskullaeken om ni ska till Astrid Lindgrens värld eller liknande.
Denna finns på en grannfastighet.
Rumskullaeken lever på nåder, man trodde ett tag den var död.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/an-lever-kvilleken
Stor träd framför röd stuga, klippor, grönt gräs, soligt, avklippt gren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
nd man inte är med om ca 1000 år när Norden går in i nästa istid. All flora och fauna samt alla spår från oss försvinner under kilometertjock is. Undrar vad alla bevarandestollar gör då. :crysmile:
Håller fullständigt med dig, jorden kommer ändå att gå under så småningom, så vi kan likaväl skita i det där med att hålla naturen ren & giftfri.
Varför löjla sig med att gräva ned atom & kemavfall, det är bara dyrt.

Är det nåt åt det hållet du resonerar?

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Nissens
L lat skrev:
Håller fullständigt med dig, jorden kommer ändå att gå under så småningom, så vi kan likaväl skita i det där med att hålla naturen ren & giftfri.
Varför löjla sig med att gräva ned atom & kemavfall, det är bara dyrt.

Är det nåt åt det hållet du resonerar?
Nej, det är inte så jag resonerar, ser du ingen skillnad på det du skriver och att ta ner ett träd som står ivägen i en trädgård?

Jag säger att det är en fånig tanke att ALLT skall bevaras. Den strategin är fullständigt meningslös och går emot naturen själv.

• Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag säger att det är en fånig tanke att ALLT skall bevaras. Den strategin är fullständigt meningslös och går emot naturen själv.
Ok, då är jag med dig.

Jo, jag menar även seriöst det där med att inte få bygga riva gamla hus.
Om man aldrig rivit tex gamla Klara i Sthlm så hade Sthlm aldrig utvecklats. Sen kan man iofs ha åsikter om vad man bygger istället.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Som OT utifrån att man inte vet hela omfattningen varför ett eller fler träd tas ned.
Våra tre ekar, förutom att de var farliga, hade även börjar trycka sönder stenmur runt fastigheten ut mot gatorna. Stenmurarna är betydligt äldre än de ekar som försvann och som hade riskerat att rasa ut på vägen.
Livet är inte alltid lätt, men är man lite pragmatisk blir det bra:cool:

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Ek växer rejält i sin ungdom och blir snabbt stora skogsträd på rika och djupa marker, gärna lera. Sen stannar de upp i växten, åldras sakta och producerar enorma mängder med ollon. Veden är rötresistent så individer kan bland annat därför bli väldigt gamla.
Jag har hört något talesätt om att eken växer i 300 år, står still i växten i 300 år och sen dör i 300 år.
Norrtull Norrtull skrev:
Har ett 20-tal ekar på tomten. Men IOM dom växer sakta så undrar jag hur gamla dom kan tänkas vara. Gissar att diametern på dom grövsta 3-4st är runt 100cm, är dom 100år eller 60 eller vad kan man våga gissa på? Ska inte ta med någon nu direkt men 1st av det klenare lutar väldig mycket mot grannen så det kommer åka. Dock endast kanske 50cm i diam.
För 15 år sen ansåg länsstyrelsen i Stockholm att gränsen för skyddsvärd ek normalt var 1 m i diameter (3,14 m i omkrets) mätt 1 m ovanför markytan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har hört något talesätt om att eken växer i 300 år, står still i växten i 300 år och sen dör i 300 år.
För 15 år sen ansåg länsstyrelsen i Stockholm att gränsen för skyddsvärd ek normalt var 1 m i diameter (3,14 m i omkrets) mätt 1 m ovanför markytan.
nästan rätt, diametern på smalaste stället under brösthöjd, inte just specifikt vid 1m

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U
Sen kan ju tilläggas att även om trädet är grövre än en meter och klassas som skyddsVÄRD så är den inte skyddad. det finns alltså inga påföljder att fälla ett träd som är tex 1.2m i diameter, (om det inte skyddas av andra orsaker, tex kulturminne, strandskydd, detaljplan etc.).

• Gilla
Ro88an och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
nästan rätt, diametern på smalaste stället under brösthöjd, inte just specifikt vid 1m
Vems bröst?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
U
A ajn82 skrev:
Vems bröst?
Alla som har 1.3m i höjd på sina bröst.
Det borde dock kollas av kontinuerligt för vissa bröst sjunker med tiden i höjd.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Huvudregeln är att du ansvarar för de träd som står rotade på din fastighet. Ditt beslut om du vill fälla eller inte,

Kommunen kan bestämma i detaljplanen att trädfällning kräver marklov. Kolla på detaljplanekartan eller ring kommunens kundtjänst och fråga om en sådan regel finns i denna detaljplan. Saknas marklovskrav så är det bara att fälla, Annars får du ska marklov och invänta startbesked.
Jag skulle aldrig komma på tanken att fälla
en ek.

enek.

• Gilla
joppe joppe
  • Laddar…
Enligt miljöbalken 12 kap 6§: När du vill bedriva en verksamhet eller utföra en åtgärd som väsentligt skulle påverka särskilt skyddsvärda träd bör du rådgöra med Länsstyrelsens eller Skogsstyrelsens handläggare om du ska göra en anmälan om samråd.

Särskilt skyddsvärda träd:

Jätteträd. Levande eller döda träd som är grövre än en meter i diameter.

· Mycket gamla träd. Levande eller död gran, tall, ek och bok som är
äldre än 200 år. Övriga trädslag som är äldre än 140 år.

· Grova hålträd. Levande eller döda träd med utvecklade håligheter som
är grövre än 40 cm i diameter.

Så länge din ek inte faller inom dessa kategorier det fritt fram att fälla enligt min uppfattning.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Murres skrev:
Jag har en äldre ek på min tomt som står lite i vägen, har byggt en ny infart och där står trädet lite dumt till, dessutom växer det in i en hängpil som är jättefin. Tänkte kapa ner trädet och har kollat på detaljplanen men där finns inte trädet med, kan jag då bara ta bort det eller finns det regler att följa? Typ vilka träd som måste bevaras för djurlivet mm, vad vet jag!!

Hej

Är något träd man INTE fäller så är det just en EK.......Du skriver att det är en äldre EK....Då kan du bli anmäld till Kommunen samt Länsstyrelsen, avdelningen för skyddsvärda träd. Låt Eken stå kvar !

• Gilla
Bror Irgens
  • Laddar…
J joppe joppe skrev:
Hej

Är något träd man INTE fäller så är det just en EK.......Du skriver att det är en äldre EK....Då kan du bli anmäld till Kommunen samt Länsstyrelsen, avdelningen för skyddsvärda träd. Låt Eken stå kvar !
Man kan bli anmäld för vad som helst av folk som inte har med saken att göra, fäll trädet om det står i vägen säger jag, (om det har formellt skydd får man givetvis tänka och aggera annorlunda) men inte ska man låta alla ekar stå utan man ska självklart bruka sin fastighet till vad den är ämnad till oavsett om det är bostad, lantbruk, skog eller nått annat. 'Bevarandemuppar' bör självklart få vara med och buda på alla fastigheter som är tillsalu, om någon vill betala för att ha en ek kvar har jag inget emot det;)

• Gilla
  • Älska
Ro88an och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ett träd hit eller dit lär varken göra till eller från…

Synd man inte är med om ca 1000 år när Norden går in i nästa istid. All flora och fauna samt alla spår från oss försvinner under kilometertjock is. Undrar vad alla bevarandestollar gör då. :crysmile:
dom sparar alla kloka uttalanden om en istid om 1000 år....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.