Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, samfällighetsföreningen får inte ändra på ändamålet med gemensamhetsanläggningen. Den får enbart utföra egentlig förvaltning, alltså utföra (bygga) den och underhålla den. Det stannar där. Samfällighetsföreningen har således inte rätt att dra in rätten till transporter från och till en fastighet via gemensamhetsanläggningen om det är syftet med den som anges i anläggningsbeslutet.

(19 a § i samfällighetslagen som du citerar gäller enbart äganderättslägenheter (kriterierna 1-4 ger detta). Lite text som flyttades in från bostadrättslagen när dessa uppfanns av våra politiker.)
Ok men då så, tack för förtydligandet! 😀
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Ok men då så, tack för förtydligandet! 😀
Är det uttryckligen gångtrafik som är ändamålet i anläggningsbeslutet så är det ju klarare. Men det låter otroligt att man byggt radhusområden där husen inte går att nå med större motorfordon. Svårt när man har köpt ny kyl och frys, flyttar in eller ut, ska stenbelägga sin uteplats eller underhålla sitt hus att endast ha gångtrafik till radhuset...
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det uttryckligen gångtrafik som är ändamålet i anläggningsbeslutet så är det ju klarare. Men det låter otroligt att man byggt radhusområden under 1900-talet där husen inte går att nå med större motorfordon. Svårt när man har köpt ny kyl och frys, flyttar in eller ut, ska stenbelägga sin uteplats eller underhålla sitt hus att endast ha gångtrafik till radhuset...
Där jag är uppväxt har radhusområdet enbart gång och cykelvägar fram till fastigheterna. Det går att efter trixande runt lite stenar köra in från parkeringen med garagelängor vilket gör just vid lastning, behöver man in med släp får man köra in längre ner i området. Längs med dessa gångvägar är grönområden med lekinrättningar så all trafik sker lämpligen i snigelfart. Gångvägarna har intressant nog skyltning som gång/cykel från de håll som är utanför området dvs kommunens mark men inte när man kör in från parkeringarna på samfälld mark. Ska tilläggas att jag inte vet huruvida kommunen har lokala trafikförordningar här, områdena med denna typ av radhusområden / kedjehus / fristående, täcker en yta stor som en mindre småstad så det är inget litet planområde. Stort härligt socialistiskt projekt för medel/övre medelklassen alla 1970-1980.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kanske pratar förbi varandra. Men så här, samfällighetsföreningen förvaltar den gemensamhetsanläggning som den har tilldelats av myndigheten. I meningen egentlig förvaltning bestämmer föreningen över gemensamhetsanläggningen.

T ex om samfällighetsföreningen har ett grönområde så bestämmer styrelsen för samfällighetsföreningen hur man ska upphandla skötseln, t ex vilken gräsklippning som ska upphandlas av vilket företag. Kanske har man fått rätt att fälla träd i anläggningsbeslutet, då beslutar styrelsen om vem som får i uppdrag att ordna med trädfällning. Men alla delägare har en automatisk rätt att nyttja gemensamhetsanläggningen så styrelsen kan inte besluta att man inte får röra sig där. Man kan heller inte besluta att man måste klippa gräset en viss vecka som delägare. Detta trots att det är "samfällighetens mark".

Samma sak med t ex en gemensamhetsanläggning med vägändamål med hårdgjorda ytor för transporter till och från radhusen. Föreningen beslutar om förvaltning av dessa vägar, t ex hur de ska sandas, snöröjas och när de ska asfalteras om. Eller om det ska finnas fartgupp, bom med passerkort o s v. Men föreningen kan inte hindra delägarna från att använda gemensamhetsanläggningen, man har en inneboende rätt att använda gemensamhetsanläggningen för dess syfte, transporter till och från fastigheten. T ex får man inte stänga området för biltrafik under delar av dygnet eller förbjuda transporter till fastigheterna.

Man får heller inte besluta att man måste ställa sin bil i garagen istället för på sin tomt. Alltså även om man har behjärtansvärda skäl till det t ex för att man tycker det är bättre för barnen. Sådana överenskommelser får istället göras de boende emellan utan att blanda in samfällighetsföreningen som enligt lag inte får göra annat än att ägna sig åt egentlig förvaltning av gemensamhetsanläggningen. Det är nog här en och annan samfällighetsförening har varit ute och tassat utanför sina lagliga möjligheter tänker jag. T ex genom att hitta på ordningsregler och liknande. Trots det, så länge alla de boende är överens så håller det ju med en uppsättning egna interna ordningsregler, det är så att säga inte förbjudet grannar emellan att skriva ned hur man vill ordna sitt grannliv även om dokumentet inte har någon juridisk kraft.
Fast grejen är ju att i ett radhusområde med garagelängor och gemensam parkering så är ju ofta inte övriga ytor avsedda för biltrafik över huvud taget, och en enskild medlem kan inte plötsligt bestämma att man får köra bil där. Och innan grannen byggde sin parkeringsplats på tomten fanns ju ingen rätt för någon att köra på trottoaren.

Varje enskilt hus har inte in- och utfart från den egna fastigheten, utan från den gemensamma parkeringen. Att folk skulle få dra egna in- och utfarter på samhällighetens eller kommunens mark förefaller mig ganska långsökt. Då måste man ju ha servitut för det. Precis som man behöver servitut om man vill nyttja grannens infart en liten bit. Eller?

För att återigen använda vårt blivande radhus som exempel. P.g.a. dess läge i området skulle vi kunna ansluta det till allmän väg, men skulle då tvingas köra på både samfälld och kommunal mark. Och att vi skulle få göra det på eget bevåg, utan tillstånd eller servitut, är för mig otänkbart.
 
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Där jag är uppväxt har radhusområdet enbart gång och cykelvägar fram till fastigheterna. Det går att efter trixande runt lite stenar köra in från parkeringen med garagelängor vilket gör just vid lastning, behöver man in med släp får man köra in längre ner i området. Längs med dessa gångvägar är grönområden med lekinrättningar så all trafik sker lämpligen i snigelfart. Gångvägarna har intressant nog skyltning som gång/cykel från de håll som är utanför området dvs kommunens mark men inte när man kör in från parkeringarna på samfälld mark. Ska tilläggas att jag inte vet huruvida kommunen har lokala trafikförordningar här, områdena med denna typ av radhusområden / kedjehus / fristående, täcker en yta stor som en mindre småstad så det är inget litet planområde. Stort härligt socialistiskt projekt för medel/övre medelklassen alla 1970-1980.
Ja kommunen kan ju som du säger utfärda lokala trafikföreskrifter för området.

Samfällighetsföreningens möjligheter är mer begränsade vad gäller styrande skyltning. Man kan ju inte sätta upp en skylt om att fordonstrafik generellt är förbjuden om ens gemensamhetsanläggning har till ändamål att möjliggöra just transporter till och från delägarnas fastigheter. Samma med bom, helt OK för styrelsen att sätta upp men alla delägare måste ges kort/kod/nyckel så att de kommer igenom.

Grannhålans samfällighetsförening inventerade skyltningen i gemensamhetsanläggningen med vägändamål och det visade sig att var och varannan skylt i gemensamhetsanläggningen inte åtföljdes av en lokal trafikföreskrift beslutad av kommunen. Det var helt enkelt någon jeppe eller kanske gammal styrelse som i historien hade satt upp en skylt på eget bevåg. Vi har en sån olovlig skylt också i den gemensamhetsanläggning som jag är delägare i men inte orkar någon bråka med den gamle egensinnige gubben som har satt upp den.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja kommunen kan ju som du säger utfärda lokala trafikföreskrifter för området.

Samfällighetsföreningens möjligheter är mer begränsade vad gäller styrande skyltning. Man kan ju inte sätta upp en skylt om att fordonstrafik generellt är förbjuden om ens gemensamhetsanläggning har till ändamål att möjliggöra just transporter till och från delägarnas fastigheter. Samma med bom, helt OK för styrelsen att sätta upp men alla delägare måste ges kort/kod/nyckel så att de kommer igenom.

Grannhålans samfällighetsförening inventerade skyltningen i gemensamhetsanläggningen med vägändamål och det visade sig att var och varannan skylt i gemensamhetsanläggningen inte åtföljdes av en lokal trafikföreskrift beslutad av kommunen. Det var helt enkelt någon jeppe eller kanske gammal styrelse som i historien hade satt upp en skylt på eget bevåg. Vi har en sån olovlig skylt också i den gemensamhetsanläggning som jag är delägare i men inte orkar någon bråka med den gamle egensinnige gubben som har satt upp den.
Men är det enskild väg och samfälligheten är väghållare får du ju sätta upp viss skyltning om inte kommunala föreskrifter säger annat, du får inte ändra hastighet från bashastigheten men får tex reglera max axeltryck eller som du sa förbjuda motortrafik (dock ej cykel eller gång). Verkade även som det inte var ok att förbjuda ridning vilket verkar konstigt men kanske inte aktuellt i radhusområden. Men med det sagt om vi har en samfällighet som är upprättad för att förvalta anläggningen gång och cykelvägar samt grönområden i ett bostadsområde nog borde de inom sitt förvaltningsmandat kunna skylta mot biltrafik? De har ju inte skapats för att tillhandahålla väg till och från fastigheterna även om de vid tillfällen behöver tjäna som detta. Vill någon ha infart får de väl gå till lantmäteriet för ett officialservitut tänker jag.
 
H Hobbybonde01 skrev:
Företagsförsäkringar kan innehålla sådana krav. Inte ovanligt. Ofta blir det betydligt dyrare premie om man inte uppfyller dessa. Gäller ofta soptunnor och containrar också.
Det gäller en jordbruksfastighet i Lunds kommun.
Jag har inte satt upp en fast laddare till sambons bil hemma utan vi använder en mobil 3-fas laddare så jag slipper att fråga försäkringsbolaget.
 
C Coccodrillo62 skrev:
Ska kolla upp med kommunen!
Se vad som står i stadgarna om detta, det brukar vara specificerat vad marken får användas till. Våra parkeringsplatser får t ex inte användas för annat än bilar, som ska vara registrerade och i trafik. Inga husvagnar, släpvagnar, båttrailer eller skrotbilar får stå där.
 
Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:
Fast grejen är ju att i ett radhusområde med garagelängor och gemensam parkering så är ju ofta inte övriga ytor avsedda för biltrafik över huvud taget, och en enskild medlem kan inte plötsligt bestämma att man får köra bil där.
Ja är det så att det är en gemensamhetsanläggning som är inrättad med det specifika ändamålet gångtrafik så gäller detta. Men jag tror inte lantmäteriets folk skulle komma på idén att ha besluta om ett så avgränsat ändamål för en gemensamhetsanläggning till radhus som ju behöver rationella transporter till och från fastigheterna. Skulle också strida mot fastighetsbildningslagens lämplighetskrav att bilda fastigheter som inte kan nås med motorfordon.

Men för all del, fram med ett exempel på ett radhusområde med ett sådant anläggningsbeslut för gemensamhetsanläggningen. Jag kanske är ute och cyklar och det finns sådana anläggningsbeslut och fastigheter där man inte alls kan nå dem med motorfordon.

Kilrain Kilrain skrev:
Och innan grannen byggde sin parkeringsplats på tomten fanns ju ingen rätt för någon att köra på trottoaren.
TS har beskrivit att det är en kommunal gata så det är mellan kommunen och grannen.

Kilrain Kilrain skrev:
Varje enskilt hus har inte in- och utfart från den egna fastigheten, utan från den gemensamma parkeringen. Att folk skulle få dra egna in- och utfarter på samhällighetens eller kommunens mark förefaller mig ganska långsökt. Då måste man ju ha servitut för det. Precis som man behöver servitut om man vill nyttja grannens infart en liten bit. Eller?
En gemensamhetsanläggning består av tre komponenter: (1) Anläggningen, (2) servitutsrätt för anläggningen och (3) anläggningssamfälligheten. Så servitutsrätten kommer med att ens fastighet är delägarfastighet i gemensamhetsanläggningen. T ex min fastighet är del av anläggningssamfälligheten för områdets lokala gator. Jag har som ägare av min fastighet således härskande servitutsrätt att använda dessa gator. Det kan inte tas ifrån mig med annat än att Lantmäteriet gör det på en förrättning. T ex kan inte samfällighetsföreningen besluta att jag inte får nyttja dem eller bara nyttja dem för vissa typer av transporter.

Kilrain Kilrain skrev:
För att återigen använda vårt blivande radhus som exempel. P.g.a. dess läge i området skulle vi kunna ansluta det till allmän väg, men skulle då tvingas köra på både samfälld och kommunal mark. Och att vi skulle få göra det på eget bevåg, utan tillstånd eller servitut, är för mig otänkbart.
Nu blir det högt och lågt. Du kan ju inte för egen maskin bygga om gemensamhetsanläggningen så exemplet stannar där.
 
Redigerat:
  • Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Men med det sagt om vi har en samfällighet som är upprättad för att förvalta anläggningen gång och cykelvägar samt grönområden i ett bostadsområde nog borde de inom sitt förvaltningsmandat kunna skylta mot biltrafik? De har ju inte skapats för att tillhandahålla väg till och från fastigheterna även om de vid tillfällen behöver tjäna som detta. Vill någon ha infart får de väl gå till lantmäteriet för ett officialservitut tänker jag.
Vad står det i ert anläggningsbeslut med ändamålet med gemensamhetsanläggningen? Har verkligen Lantmäteriet beslutat att skära av fastigheterna från motortransporter så att det enbart är gång- och cykelvägar?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja är det så att det är en gemensamhetsanläggning som är inrättad med det specifika ändamålet gångtrafik så gäller detta. Men jag tror inte lantmäteriets folk skulle komma på idén att ha besluta om ett så avgränsat ändamål för en gemensamhetsanläggning till radhus som ju behöver rationella transporter till och från fastigheterna. Skulle också strida mot fastighetsbildningslagens lämplighetskrav att bilda fastigheter som inte kan nås med motorfordon.

Men för all del, fram med ett exempel på ett radhusområde med ett sådant anläggningsbeslut för gemensamhetsanläggningen. Jag kanske är ute och cyklar och det finns sådana anläggningsbeslut och fastigheter där man inte alls kan nå dem med motorfordon.
Vill ju inte outa exakt var jag bor, men nu sitter jag i ett område med gott om radhus som inte går att nå med motorfordon, med smala gångvägar i 90 graders vinkel där det rent fysiskt inte går att köra in personbilar. Otillräcklig svängradie.

Finns ett flertal radhusområden runt om här, och alla är uppbyggda på samma sätt. Gemensamma parkeringsplatser och garagelängor, lite bredare gångstråk genom områdena där man kan framföra motorfordon vid behov, och så smala avstickare till huslängor där man omöjligen får in bilar.

Vore intressant om kravet på att fastigheter ska kunna nås med motorfordon är allmängiltigt, eller om det räcker med att man når den gemensamma parkeringen och sen får knalla en liten bit. För om det verkligen är allmängilitigt har vi ett enormt antal områden runt om i landet som bryter mot det, men är uppbyggda med alla mark- och bygglov som krävs.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:
Vill ju inte outa exakt var jag bor, men nu sitter jag i ett område med gott om radhus som inte går att nå med motorfordon, med smala gångvägar i 90 graders vinkel där det rent fysiskt inte går att köra in personbilar. Otillräcklig svängradie.

Finns ett flertal radhusområden runt om här, och alla är uppbyggda på samma sätt. Gemensamma parkeringsplatser och garagelängor, lite bredare gångstråk genom områdena där man kan framföra motorfordon vid behov, och så smala avstickare till huslängor där man omöjligen får in bilar.
Jag tror det är så enkelt att det som du uppfattar och kallar för "bredare gångstråk" helt enkelt är vägmöjligheten till fastigheten. Och visst använder ni dessa när ni flyttar eller ska transportera skrymmande saker till och från fastigheten, t ex vid renoveringar? Eller när rörelsehindrade ska transportera sig? Eller brandlkåren? Det är bara att området har utformats för att vardagsbiltrafik ska minimeras, inte ovanligt.

Men med en sådant upplägg finns ju inte ens fysisk möjlighet att köra eller parkera bil på den enskilda fastigheten så då är det långt ifrån vad vi började prata om: Ett radhus med en samfälld väg med en tomt som ansluter till vägen och där vissa boende inte gillar att bilar kör regelbundet utan man vill begränsa användningen av vägen.

(För radhus som alla ligger på en enda stor fastighet finns ju mer flexibilitet. Det är ju så det ofta är löst vid bostadsrättsradhus, en enda fastighet)

Kilrain Kilrain skrev:
Vore intressant om kravet på att fastigheter ska kunna nås med motorfordon är allmängiltigt, eller om det räcker med att man når den gemensamma parkeringen och sen får knalla en liten bit. För om det verkligen är allmängilitigt har vi ett enormt antal områden runt om i landet som bryter mot det, men är uppbyggda med alla mark- och bygglov som krävs.
Vid fastighetsbildning så ska fastighet ha "tillgång till behövliga vägar utanför sitt område" för att få bildas. D v s det ska gå att nå fastigheten via väg. Riktigt hur man utformar radhusområden med enskilda fastigheter för att få detta lagkrav varierar säkert. Men t ex rätt till en smal väg som man kan uppfatta som en bredare gångväg duger uppenbarligen bra. Man kan ju bygga en körbar gård också o s v.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det är så enkelt att det som du uppfattar och kallar för "bredare gångstråk" helt enkelt är vägmöjligheten till fastigheten. Och visst använder ni dessa när ni flyttar eller ska transportera skrymmande saker till och från fastigheten, t ex vid renoveringar? Eller när rörelsehindrade ska transportera sig? Eller brandlkåren? Det är bara att området har utformats för att vardagsbiltrafik ska minimeras, inte ovanligt.

Men med en sådant upplägg finns ju inte ens fysisk möjlighet att köra eller parkera bil på den enskilda fastigheten så då är det långt ifrån vad vi började prata om: Ett radhus med en samfälld väg med en tomt som ansluter till vägen och där vissa boende inte gillar att bilar kör regelbundet utan man vill begränsa användningen av vägen.

(För radhus som alla ligger på en enda stor fastighet finns ju mer flexibilitet. Det är ju så det ofta är löst vid bostadsrättsradhus, en enda fastighet)


Vid fastighetsbildning så ska fastighet ha "tillgång till behövliga vägar utanför sitt område" för att få bildas. D v s det ska gå att nå fastigheten via väg. Riktigt hur man utformar radhusområden med enskilda fastigheter för att få detta lagkrav varierar säkert. Men t ex rätt till en smal väg som man kan uppfatta som en bredare gångväg duger uppenbarligen bra. Man kan ju bygga en körbar gård också o s v.
Och om vi då återvänder till grannen i det aktuella fallet så finns det tydligen redan anvisade parkeringsplatser i området och saknas direkta infarter till fastigheterna, vilket antyder att behovet av infart redan är tillfredsställt. D.v.s. grannen har redan en infart, även om den inte ansluter direkt till fastigheten.

Det går knappast att bara skapa sig en till infart på eget bevåg. I t.ex. Stockholms kommun får man bara ha en infart per fastighet, och givet att grannen redan har en infart kan han bryta mot reglerna när han skapar sig en till, beroende på reglerna i den kommun han bor.

https://boende.stockholm/regler-tillstand/infarter-utfarter/

Och i åtminstone vissa kommuner måste man ansöka om tillstånd för att skapa en ny infart, eller ändra en infart.

https://nykoping.se/trafik--resor/gator-och-torg/tillstand-for-ny-eller-andrad-utfart
 
Hur fick du det till att grannen har en infart?
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
grannen har redan en infart, även om den inte ansluter direkt till fastigheten.
Hur kan man kalla det infart om det inte ansluter till fastigheten?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.