Bananskalare Bananskalare skrev:
Dock har de räknat med de som någon tänt på. Det är gör siffrorna värdelösa. Om man vill försöka göra någon slutsats av det.
Säker på det? Jag såg en beräkning utan påtuttade bilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I IngaMK skrev:
Kan det vara för att det finns betydligt fler bilar med bensin/diesel än elbilar eller hur har de räknat?
Man räknar i procent. Jag har fått för mig att man räknar bilar som börjar brinna. oavsett när de börjat brinna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säker på det? Jag såg en beräkning utan påtuttade bilar.
Den jag såg var med bilar som självantänt med hjälp av en pyroman.
Men finns det utan det biten så är det mycket bättre.

Men jag tror att vi kan konstatera oavsett med eller utan påtuttade att det är inte farligare och ha en elbil som granne. Ska vi till och med vara så kaxiga och säga att elbilar inte är farligare än bensinbil när det gäller att brinna?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Bra försök, men nu är det ju Du som kommer med avvikande påståenden, och inte orkar googla själv utan vill få allt serverat. Vi andra, som är någorlunda pålästa och följer media har för länge sedan tagit till oss fakta.
Jag tänker inte lägga tid på att försöka vända någon som drivs av sin politiska agenda här. Inte heller kommer jag att presentera fakta om att jorden inte är platt, utan rund.
Och tråden handlar inte om brandstatistik utan om utfart och parkeringsplatser, så starta gärna en ny tråd om hur rädd du är för elbilar, tack.
Känns det akut, så ring Räddningstjänsten i din kommun och fråga dem om ifall de anser din rädsla vara befogad.
Du har alltså inget som backar upp ditt befängda påstående......

Om jag hade varit rädd för elbilar så hade vi knappast haft en på laddning utanför garaget just nu och jag sitter och kollar efter en begagnad elbil till att ha för min körning till och från arbetet.......
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Du har alltså inget som backar upp ditt befängda påstående......

Om jag hade varit rädd för elbilar så hade vi knappast haft en på laddning utanför garaget just nu och jag sitter och kollar efter en begagnad elbil till att ha för min körning till och från arbetet.......
Själv är jag övertygad om att inte elbilen är så mycket bättre när det gäller att börja brinna. Utan jag placerar dessa två typer av fordon jämte varandra, i tävlingen att b
börja brinna. Kanske att jag måste placera elbilen till steget lite mindre självantändade.

Jag har vid snabbläsning efter lika snabb googling sett siffror som visar på att elbilar nästan aldrig börjar brinna.

Så jag har ingen som helst fakta bakom mitt påstående att bilarna är lika farliga.

Jag kommer fortsätta envisas med min slutsats. Men om någon frågar kommer jag snällt erkänna.

Du får fatta vilka beslut du vill på vilka fakta du vill!
Min källa, snabb googling och snabb läsning. 😀 klockren!
Ingen bil gillar att brinna. Men elbilar lite mindre.
Enkel slutsats
 
  • Haha
Eriksgatan
  • Laddar…
Fast uppenbarligen tycker försäkringsbolagen att brandrisken med elbilar är större.
Vår "nya" bil, en Volvo XC60 T8 hybrid är dubbelt så dyr i försäkring som den gamle XC60 diesel, på min fråga varför var svaret från 2 FB brandrisken med Litiumjon batterierna, frågade dock inte om det var risken för självantändning eller om det var svårigheten att släcka batteribränder som var orsaken till den dubbla premien.

Jag tror inte själv att elbilar självantänder i större utsträckning än ICE-bilar, dock är det besvärande med svårigheten att släcka eländet om olyckan är framme.

Jag vill själv inte ha en elbil eller hybrid stående på laddning kloss intill huset jag bor i, räcker gott att den står med sladden i ute i carporten, räcker ju med en halvkass laddkabel eller dålig elanläggning för att få problem.
 
Det finns en aspekt till, placeringen nära din mors sovrum och det är hur den den höga strömstyrkan och induktionen därifrån påverkar din mor, en del människor är elöverkänsliga.
Sedan att köra bilar i trädgården är väl den inte tänkt som vid detaljplanen av området, frågan är ytterligare skall det inte vara bygglov för plattan?
 
Claes Sörmland
R Roffetakkupa skrev:
Det finns en aspekt till, placeringen nära din mors sovrum och det är hur den den höga strömstyrkan och induktionen därifrån påverkar din mor, en del människor är elöverkänsliga.
Och en del människor mår dåligt av att ha bögar som grannar. Men i inget av fallen ger detta några rättigheter.
R Roffetakkupa skrev:
Sedan att köra bilar i trädgården är väl den inte tänkt som vid detaljplanen av området, frågan är ytterligare skall det inte vara bygglov för plattan?
Kvartersmark detaljplaneras inte som "trädgård". Hur man sen väljer att ordna sin tomt är vanligen väldigt fritt, t ex om man vill ha en gjuten platta, en grusgång, en gräsplätt eller ett buskage. Det står vanligen fastighetsägaren helt fritt.

Detaljplanen kan lägga förbud mot parkering på viss mark eller utöka marklovskravet för att hårdgöra marken av dagvatteninfiltrationsskäl. Men det är rätt ovanligt, kanske vanligare i detaljplaner för radhusområden? Beror nog på hur de ser ut.
 
  • Gilla
  • Haha
Ludde67 och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och en del människor mår dåligt av att ha bögar som grannar. Men i inget av fallen ger detta några rättigheter.
I båda fallen är det vad den drabbade tror som är avgörande. Inte vad som faktiskt finns i omgivningen.
 
  • Gilla
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte direkt ovanligt att det går att ladda bilen i garage och på parkeringar som tillhör BRF. Vanligast är väl schablondebitering. Naturligtvis krävs det en del elarbete för att det ska fungera.
Det är ganska ovanligt än så länge, just för att det dels kräver elarbete, dels kräver debitering av något slag. Rimligtvis har denna förening inte det eftersom föreningen ordförande väljer att sätta den på sitt hus.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, då gick inte komma runt det på det sättet. En del ordförande leker påvar och tror att de bestämmer allt. Prata med kommunen, brandrisk i ett radhus och utfart som har skrivits om tidigare.
Det här verkar ju bara en ordförande som INTE gör det, styrelsen eller årsmötet har väl röstat emot att sätta upp laddplatser på parkeringen eller i garagen?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Ingen laddbox enligt grannarna. Enligt en inringare så tog det ca 30 innan räddningstjänsten kom.
Att inte ha laddbox är definitivt en brandfara!
 
  • Gilla
Eriksgatan och 2 till
  • Laddar…
F Fridhems skrev:
Att ljuta en betongplatta utan bygganmälan är förbjudet på sin tomt i ett radhusområde/samfällighet.
Radhusen är inte samfällda, det är parkeringarna och garagen, Det är därför han inte kan fixa laddning där.

Och nej, att gjuta betong, asfaltera, lägga trädäck eller vad som helst för ytbeläggning i sin trädgård kan man göra utan något som helst tillstånd.
 
  • Gilla
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Alla bilar kan brinna. Jag är inte så säker att en elbil är så mycket säkrare. Statistiken kommer säkerligen förändras när antalet elbilar ökar. El är ganska farligt att leka med.
Så egentligen borde inga bilar få parkera i närheten av en byggnad.
Det är ju för att minska brandrisken man vill sätta in en riktig laddare där ledningarna är dimensionerade för strömmen.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Det är samma dimensionering till laddboxar som till vanliga uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.