M maxmsm skrev:
Jag förstår tyvärr inte vad du menar.
Jag menar att du antingen inte vet vad du skriver om eller medvetet upprepar lögner
https://teslaclubsweden.se/nej-det-var-ingen-elbil-som-startade-branden/

Sen är självklart statistiken för bränder i elbilar respektive fossilbilar redan justerat för skillanden i totalt antal, vilket avhandlas i tråden flera gånger redan
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Du kanske missade ett fartyg här i Europa som transporterade bilar där minst en elbil började brinna och minst en i besättningen dog och stora delar av lasten brandskadades.

Det har flera gånger i Sverige startat bränder i parkerad elbilar, vissa garanterat på laddning medan andra bara har varit parkerade och om man nu ska ta detta seriöst så ska andelen(%) vara högre för elbilarna då det finns betydligt färre antal av dessa än av explosionsmotor försedda fordon i Sverige.

Dagens elbilsbatterier kommer upp i runt 2700°C när de brinner så det är inget som du släcker med din 6Kg pulversläckare som står innanför garageporten och att använda trädgårdsslangen är ej att
M maxmsm skrev:
Du kanske missade ett fartyg här i Europa som transporterade bilar där minst en elbil började brinna och minst en i besättningen dog och stora delar av lasten brandskadades.

Det har flera gånger i Sverige startat bränder i parkerad elbilar, vissa garanterat på laddning medan andra bara har varit parkerade och om man nu ska ta detta seriöst så ska andelen(%) vara högre för elbilarna då det finns betydligt färre antal av dessa än av explosionsmotor försedda fordon i Sverige.

Dagens elbilsbatterier kommer upp i runt 2700°C när de brinner så det är inget som du släcker med din 6Kg pulversläckare som står innanför garageporten och att använda trädgårdsslangen är ej att rekommendera.....
Du behöver nog kolla dina källfakta mer noga och sannolikheten i nätets ”rapporter”!
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag menar att du antingen inte vet vad du skriver om eller medvetet upprepar lögner
[länk]

Sen är självklart statistiken för bränder i elbilar respektive fossilbilar redan justerat för skillanden i totalt antal, vilket avhandlas i tråden flera gånger redan
Tack för denna infon, den har jag inte sett tidigare!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver nog kolla dina källfakta mer noga och sannolikheten i nätets ”rapporter”!
Tydligen.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]

[länk]
Din första artikel räknar även med anlagda bränder.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja jag tror att man bör göra en ny undersökning snart. När elbilar finns överallt. Elbilen är inte farligare än bensinbil nät det gäller att börja brinna
Senaste undersökningen från MSB släpptes i maj i år, så det är väl inte akut med en ny undersökning.
Vi kan också titta på Norge där det är vanligare med elbilar.

Vi är helt eniga att i att elbilen inte är farligare än en bensinbil när det gäller att börja brinna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
styrelsen eller årsmötet har väl röstat emot att sätta upp laddplatser på parkeringen eller i garagen?
Det är en samfällighetsförening i TS fall. Varken styrelse eller årsmöte lär ha mandat att besluta om att sätta upp laddplatser, utan det lär kräva omförrättning av gemensamhetsanläggningen hos Lantmäteriet.
 
  • Gilla
Resan_är_målet och 2 till
  • Laddar…
Vilken sorts bil som brinner mest är väl inte det mest relevanta, känner jag. Det är riskmomentet när man inte har uppsyn över bilen, och kanske ligger och sover.

Hur stor är risken att en bensin- eller dieselbil som står i garaget ska självantända, kontra risken att en elbil som står och laddar i garaget ska självantända?

Men sen känns ju hela den här diskussionen väldigt OT. Kanske hör hemma i en egen tråd?
 
Den lär in
M maxmsm skrev:
Du kanske missade ett fartyg här i Europa som transporterade bilar där minst en elbil började brinna och minst en i besättningen dog och stora delar av lasten brandskadades.

Det har flera gånger i Sverige startat bränder i parkerad elbilar, vissa garanterat på laddning medan andra bara har varit parkerade och om man nu ska ta detta seriöst så ska andelen(%) vara högre för elbilarna då det finns betydligt färre antal av dessa än av explosionsmotor försedda fordon i Sverige.

Dagens elbilsbatterier kommer upp i runt 2700°C när de brinner så det är inget som du släcker med din 6Kg pulversläckare som står innanför garageporten och att använda trädgårdsslangen är ej att rekommendera....
Temperaturen är inte en intressant aspekt. Bensin kommer upp i 1970grader. Även om det är lite lägre är det fortfarande väldigt varmt. Det finns dessutom mer energi i tanken.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det är ingen brandrisk. Släpp det. Det krävs inget tillstånd för att parkera på sin egen tomt.

Bodar på kommunens mark däremot kan kommunen förelägga att de ska tas bort.
Du har helt rätt men detta gäller inte här!
Om du äger t.ex. en industrifastighet, ett hus eller gård stämmer det.
Men detta är radhus förenig eller bostadsrättsförening då äger man bara andelar i föreningen och disponerar en lägenhet, den äger föreningen inte den som bor där!
Således får ingen göra åverkan på föreningen!
Inte ute eller inne utan att ett mötesbeslutbestämt!
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
K krister marcusson skrev:
Du har helt rätt men detta gäller inte här!
Om du äger t.ex. en industrifastighet, ett hus eller gård stämmer det.
Men detta är radhus förenig eller bostadsrättsförening då äger man bara andelar i föreningen och disponerar en lägenhet, den äger föreningen inte den som bor där!
Således får ingen göra åverkan på föreningen!
Inte ute eller inne utan att ett mötesbeslutbestämt!
Här kommer nästa som inte läst tillräckligt. Detta är radhus med äganderätt...
 
  • Gilla
  • Haha
FraCap888 och 5 till
  • Laddar…
Krister: Du har inte läst tråden va?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K krister marcusson skrev:
Du har helt rätt men detta gäller inte här!
Om du äger t.ex. en industrifastighet, ett hus eller gård stämmer det.
Men detta är radhus förenig eller bostadsrättsförening då äger man bara andelar i föreningen och disponerar en lägenhet, den äger föreningen inte den som bor där!
Således får ingen göra åverkan på föreningen!
Inte ute eller inne utan att ett mötesbeslutbestämt!
Jag har bott i ägt radhus. Med parkering på tomten som man korsade trottoaren för att nå.

Verkar idiotiskt att göra bostadsrättsförening av radhus, även om jag vet att det förekommer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Pariserhjul kunde ju förena nytta med nöje liksom. Det är säkert kö för parkeringsplatser.
 
  • Stort pariserhjul mot blå himmel, människor, byggnader och träd i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.