Laddar de under färd tro? 🤔
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Här kommer nästa som inte läst tillräckligt. Detta är radhus med äganderätt...
torsdag 23:28
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster.

Vem läste inte?
 
Redigerat:
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
torsdag 23:28
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster.

Vem läste inte?
Samfällighet = ägda hus. Inte bostadsrättsförening.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bostadsrättsföreningen vill verkligen in i denna tråd.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Marmor fungerar fint ihop med elbil.
Marmorn är inte problemet. Problemet är de jämnåriga elledningarna.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Säkert. Men det är jag helt ointresserad av. Jag vill bara se bilder på elcentralen i marmor!
Ska försöka komma ihåg det nästa gång jag är där. Och, framförallt, kräva att vi får behålla själva marmorskivan den dag de byter ut hela elcentralen.
 
Den är helt klar brandsäkrare än allt som säljs i dag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte i väglagens mening varifrån begreppet allmän väg kommer. Det var därifrån det citerade lagrummet i tråden också kom.

Exempel på skillnaden mellan kommunal gata (som är en allmän plats inrättad enligt PBL) och allmän väg (som är en väg reglerad av väglagen), från 1 § väglagen:

"Om en kommun är väghållare, upphör vägen att vara allmän, när den enligt plan- och bygglagen (2010:900) upplåts eller ska vara upplåten till allmänt begagnande som gata. Om en väg har upplåtits till allmänt begagnande som gata medan staten är väghållare, upphör vägen att vara allmän, när kommunen övertar väghållningen."

[länk]

Gators utformning och drift regleras huvudsakligen av PBL, inte av väglagen.
Jag uppfattade inte att det vi diskuterade var VL:s respektive PBL:s olika begreppsdefinitioner på huvudmannens ansvarsområde, utan trodde att det handlade om skillnaden mellan allmän väg/allmän plats och enskild väg. Det här citatet från dig tolkade jag det som att du i det här praktiska sammanhanget klumpade ihop enskild väg och gata med kommunalt huvudmannaskap i detaljplan, men det var isf en feltolkning av mig.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det lagrummet gäller för anslutning till allmän väg och inte för enskild väg. Lokalgata är inte allmän väg ens när kommunen är väghållare.
I det här fallet vi diskuterar spelar det ju ingen roll om det är allmän väg med Trafikverket som väghållare eller allmän plats i detaljplan med kommunen som väghållare. Personen i TS behöver oavsett väghållarens tillstånd för att skapa en ny utfart..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag insåg det här för några år sedan och sen insåg jag att väldigt få förstår detta. Många tror felaktigt att väglagen gäller även allmän plats med ändamålet gata.
Eftersom väglagen många gånger gäller för allmän plats med ändamålet "huvudgata" är det ju inte jättekonstigt att gemene man inte har koll på att den inte gäller det nyare ändamålet "gata".
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Finns risk att den åker in på museum
[länk]
En liten, söt modell. Pappas är mycket större.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En liten, söt modell. Pappas är mycket större.
Sa pojken i bastun....
 
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Marmorn är inte problemet. Problemet är de jämnåriga elledningarna.
Någon miljard år gamla således.....😂
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Marmor va ju rätt glassigt! Kanske går att få :hager att göra en limiten edition i marmor 😍
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
[bild]
Anekdotiskt, men här är en WV ID i grannskapet som brinner upp och huset samt två grannhus brinner ner.
Vad användes för slags laddanordning?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.