roland53 roland53 skrev:
Vi får nog diskutera i procent av totala bilparken diesel/bensinbolag mot totala bilparken av el/hybridbilar för att få en rättvis jämförelse. Jag vet inte svaret, men om det finns 90 % fler bensin/diesel som rullar i Sverige (och världen i övrigt) så borde också 90 % fler av dessa självtända för att komma i nivå med motsvarande el/hybrider. Är det så? En annan aspekt är brandförsvarets möjlighet att ta hand om brand i elbilar. Av säkerhetsskäl, vill jag påstå, att dom får brinna utan åtgärd utom möjligtvis skydd av omgivningen.
Med ditt sätt att räkna är det 900% gånger fler fossilbilar som brinner. Dessutom är laddstolpe ett utmärkt sätt att sänka brandrisken.
 
  • Gilla
Mabs och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Fast grejen är ju att i ett radhusområde med garagelängor och gemensam parkering så är ju ofta inte övriga ytor avsedda för biltrafik över huvud taget, och en enskild medlem kan inte plötsligt bestämma att man får köra bil där. Och innan grannen byggde sin parkeringsplats på tomten fanns ju ingen rätt för någon att köra på trottoaren.

Varje enskilt hus har inte in- och utfart från den egna fastigheten, utan från den gemensamma parkeringen. Att folk skulle få dra egna in- och utfarter på samhällighetens eller kommunens mark förefaller mig ganska långsökt. Då måste man ju ha servitut för det. Precis som man behöver servitut om man vill nyttja grannens infart en liten bit. Eller?

För att återigen använda vårt blivande radhus som exempel. P.g.a. dess läge i området skulle vi kunna ansluta det till allmän väg, men skulle då tvingas köra på både samfälld och kommunal mark. Och att vi skulle få göra det på eget bevåg, utan tillstånd eller servitut, är för mig otänkbart.
Det är så trist att du inte har läst tråden utan bara hoppar in här och där och gissar. Det handlar inte om att köra PÅ trottoaren, utan om att korsa den när man kör in från vägen. På ena sidan vägen ligger husen, bakom en trottoar. På andra sidan vägen ligger samfällda garage och parkeringar, där det krävs en hel del pyssel med bland annat ändrat anläggningsbeslut för att kunna ansluta laddstolpe och stor brandfara om man kopplar in den. Och då brinner alla bilarna upp.

Det som krävs är tillstånd till utfart mot gatan. Inga servitut eller annat.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är samma dimensionering till laddboxar som till vanliga uttag.
Jag tror att Anna_H menade inklusive kontakter/uttag/anslutningsdon.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Det går knappast att bara skapa sig en till infart på eget bevåg. I t.ex. Stockholms kommun får man bara ha en infart per fastighet, och givet att grannen redan har en infart kan han bryta mot reglerna när han skapar sig en till, beroende på reglerna i den kommun han bor.
En infart per fastighet ja. Det innebär ju att även om grannen har en infart så kan man själv också fixa en infart. Varje del av radhuset med sin tomt är egna fastigheter, så att en radhusägare gör infart till sitt radhus stoppar inte de övriga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
När det gäller bränder i bilar. Så tror jag att siffrorna blir annorlunda om man räknar bort anlagda bränder i statistiken. Även om det är runt 200000st elbilar så är.dey 4milj. diesel/bensin. Det är svårt att få till en seriös undersökning Även om man räknar om det till procent. Så är skillnaden förstor för att göra en seriös undersökning
Anlagda bränder är borträknade, och det är hänsyn taget till andelen av respektive sort. Det är dessutom i Norge undersökningen är gjord, där man har betydligt högre andel elbilar.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är samma dimensionering till laddboxar som till vanliga uttag.
Nja är svaret på det. Tex om min pappa skulle skaffa elbil vore det definitivt lämpligt att byta elkabeln ända från elskåpet. Som är ett antikt i marmor.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Düsseldorff
Anna_H Anna_H skrev:
Nja är svaret på det. Tex om min pappa skulle skaffa elbil vore det definitivt lämpligt att byta elkabeln ända från elskåpet. Som är ett antikt i marmor.
Vänta va?? En elcentral i marmor? Det måste i så fall vara en av de först installerade i Sverige! Visa bilder tack, detta är en raritet!!
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vänta va?? En elcentral i marmor? Det måste i så fall vara en av de först installerade i Sverige! Visa bilder tack, detta är en raritet!!
Marmor fungerar fint ihop med elbil.
 
Düsseldorff
lilytwig lilytwig skrev:
Marmor fungerar fint ihop med elbil.
Säkert. Men det är jag helt ointresserad av. Jag vill bara se bilder på elcentralen i marmor!
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Anna_H Anna_H skrev:
Anlagda bränder är borträknade, och det är hänsyn taget till andelen av respektive sort. Det är dessutom i Norge undersökningen är gjord, där man har betydligt högre andel elbilar.
Det finns mer än en undersökning. MSB har gjort en och denmär inte gjord i Norge. Däremot är det korrekt att man tagit hänsyn till andelen bilar av respektive sort, men det kommer du aldrig få en elbilsskeptiker att acceptera...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Ingen laddbox enligt grannarna. Enligt en inringare så tog det ca 30 innan räddningstjänsten kom.
Tur att brandkåren Ligger 6-7min hemifrån. Jag är omringad av folk som laddar elbilar 😀
På landet då är det drygt 30min.
där finns inga elbilar.
dock så eldar alla för värme....

Elbilen känns bättre
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns mer än en undersökning. MSB har gjort en och denmär inte gjord i Norge. Däremot är det korrekt att man tagit hänsyn till andelen bilar av respektive sort, men det kommer du aldrig få en elbilsskeptiker att acceptera...
Tja jag tror att man bör göra en ny undersökning snart. När elbilar finns överallt. Elbilen är inte farligare än bensinbil nät det gäller att börja brinna
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Själv är jag övertygad om att inte elbilen är så mycket bättre när det gäller att börja brinna. Utan jag placerar dessa två typer av fordon jämte varandra, i tävlingen att b
börja brinna. Kanske att jag måste placera elbilen till steget lite mindre självantändade.

Jag har vid snabbläsning efter lika snabb googling sett siffror som visar på att elbilar nästan aldrig börjar brinna.

Så jag har ingen som helst fakta bakom mitt påstående att bilarna är lika farliga.

Jag kommer fortsätta envisas med min slutsats. Men om någon frågar kommer jag snällt erkänna.

Du får fatta vilka beslut du vill på vilka fakta du vill!
Min källa, snabb googling och snabb läsning. 😀 klockren!
Ingen bil gillar att brinna. Men elbilar lite mindre.
Enkel slutsats
Du kanske missade ett fartyg här i Europa som transporterade bilar där minst en elbil började brinna och minst en i besättningen dog och stora delar av lasten brandskadades.

Det har flera gånger i Sverige startat bränder i parkerad elbilar, vissa garanterat på laddning medan andra bara har varit parkerade och om man nu ska ta detta seriöst så ska andelen(%) vara högre för elbilarna då det finns betydligt färre antal av dessa än av explosionsmotor försedda fordon i Sverige.

Dagens elbilsbatterier kommer upp i runt 2700°C när de brinner så det är inget som du släcker med din 6Kg pulversläckare som står innanför garageporten och att använda trädgårdsslangen är ej att rekommendera.....
 
M maxmsm skrev:
Du kanske missade ett fartyg här i Europa som transporterade bilar där minst en elbil började brinna och minst en i besättningen dog och stora delar av lasten brandskadades.

Det har flera gånger i Sverige startat bränder i parkerad elbilar, vissa garanterat på laddning medan andra bara har varit parkerade och om man nu ska ta detta seriöst så ska andelen(%) vara högre för elbilarna då det finns betydligt färre antal av dessa än av explosionsmotor försedda fordon i Sverige.

Dagens elbilsbatterier kommer upp i runt 2700°C när de brinner så det är inget som du släcker med din 6Kg pulversläckare som står innanför garageporten och att använda trädgårdsslangen är ej att rekommendera.....
Det var ingen elbil som brann på det fartyget..
 
Redigerat:
  • Gilla
Eriksgatan och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det vet ingen elbil som brann på det fartyget..
Jag förstår tyvärr inte vad du menar.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.