Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan man kalla det infart om det inte ansluter till fastigheten?
Måste en infart ansluta till fastighetsgränsen? Och har man inte redan en infart när man har del i samfällighetens infart?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Måste en infart ansluta till fastighetsgränsen?
I min värld är det väl mer eller mindre definitionen på en infart. Alltså en "liten, ofta kort, väg" som medger att man kan komma till en fastighet från "allmänt vägnät". Men jag vet inte var, eller om, ordet finns definierat så jag kan ha fel.

Kilrain Kilrain skrev:
Och har man inte redan en infart när man har del i samfällighetens infart?
Nej, den leder ju inte till den egna fastigheten.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Den här urspårade allmänupplysande diskussionen är väl lite i väntan på att TS återkopplar vad kommunen återkommer med för bud från hans anmälan. (Se inlägg #93) men tex en 3d fastighet har ju inte nödvändigtvis ens en fysikalisk möjlighet till någon infart. Så jag tror inte att det måste vara möjligt att kunna parkera på sin egen fastighet, dock finns det ju idag krav på att ambulans och brandkår ska kunna komma fram så helt utan farbar väg lär man ju inte bygga. Normalt så plogas ju även gångbanor av plogbil. Jag gissar att det även går att upprätta det så att boende har servitut på att nyttja gångbanor för i och urlastning men ej får ansluta någon egen infart till dessa eller stadigvarande använda dem för persontransport?
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Nej, men hänvisningen till att man inte fick ändra en infart eller bygga ytterligare infarter faller ju om det inte finns någon.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
M maxmsm skrev:
Du får gärna presentera fakta för detta.
Bra försök, men nu är det ju Du som kommer med avvikande påståenden, och inte orkar googla själv utan vill få allt serverat. Vi andra, som är någorlunda pålästa och följer media har för länge sedan tagit till oss fakta.
Jag tänker inte lägga tid på att försöka vända någon som drivs av sin politiska agenda här. Inte heller kommer jag att presentera fakta om att jorden inte är platt, utan rund.
Och tråden handlar inte om brandstatistik utan om utfart och parkeringsplatser, så starta gärna en ny tråd om hur rädd du är för elbilar, tack.
Känns det akut, så ring Räddningstjänsten i din kommun och fråga dem om ifall de anser din rädsla vara befogad.
 
  • Gilla
  • Arg
paltskallen och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
roland53 roland53 skrev:
Vi får nog diskutera i procent av totala bilparken diesel/bensinbolag mot totala bilparken av el/hybridbilar för att få en rättvis jämförelse. Jag vet inte svaret, men om det finns 90 % fler bensin/diesel som rullar i Sverige (och världen i övrigt) så borde också 90 % fler av dessa självtända för att komma i nivå med motsvarande el/hybrider. Är det så? En annan aspekt är brandförsvarets möjlighet att ta hand om brand i elbilar. Av säkerhetsskäl, vill jag påstå, att dom får brinna utan åtgärd utom möjligtvis skydd av omgivningen.
Fötstod du inte vad jag skrev? 🙄
Det är exakt det jag uttrycker när jag väljer att formulera mig med hur "sannolikt det är att en bil..." o. s. v.
 
C Coccodrillo62 skrev:
Han har satt upp den på sin vägg precis vid tomtgränsen.
Äger radhus ägarna den egna tomten eller ingår den i samfälligheten?
Om har han satt upp laddstationen på sin vägg och han ställer bilen på sin egen tomt är det svårt att klaga.
Det du kan göra är att din mor går in på Lantmäteriets "min sida" o läser på vad samfällighetsföreningen ska göra och får göra. Sen finns det stadgar för föreningen - finns det ngt som säger ngt om biltrafik till o från husen? Mot bakgrund att det varit rörigt i föreningen finns nog inget sådant, då är det nog inte så mkt göra åt.
 
Det är mycket ovanligt att radhusområden idag har så stora tomter att man kan parkera en bil på dem. Parkering sker i gemensamma längor, carportar, gemensamhetsgarage eller gemensamma parkeringszoner. Delvis för att markpriserna är sådana som de är, och delvis för att man inte vill ha så mycket biltrafik som det blir om alla ska parkera på den egna tomten.
 
P perarne123 skrev:
Det är mycket ovanligt att radhusområden idag har så stora tomter att man kan parkera en bil på dem. Parkering sker i gemensamma längor, carportar, gemensamhetsgarage eller gemensamma parkeringszoner. Delvis för att markpriserna är sådana som de är, och delvis för att man inte vill ha så mycket biltrafik som det blir om alla ska parkera på den egna tomten.
Nja, det är rätt vanligt. Finns ett stort område med kedjehus i Valltorp Täby där det finns plats för 1-2 bilar på den egna tomten tex…
 
  • Satellitbild över ett bostadsområde med hus, träd och fordon, från en skärmdump med märkning "Vallatorpsvägen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Frågar åt en förtvivlad mor, snart 90 år:
Hennes granne, som också är ordförande i radhussamfälligheten, har plötsligt bestämt sig för att sätta upp en laddbox till sin elbil på väggen till husets framsida en halvmeter från min mors sovrumsfönster. Han har dessutom låtit gräva undan hälften av sin lilla trädgård för att gjuta en platta att parkera bilen på när den laddas. För att kunna ställa bilen där måste han köra upp på och över trottoaren (kommunens mark) framför husen och ner i sin trädgård/parkeringsplats.
Tilläggas ska att det finns gott om garageplatser och parkeringsplatser bara fem meter bort, tvärs över gatan (där ordföranden redan har ett par platser).
Min mor får alltså en parkeringsplats utanför sitt sovrumsfönster plus ökad brandrisk p.g.a. laddboxen. Värdet på hennes hus dalar ju också när gräsplätten framför husen blir parkeringsplats.
Så jag undrar, vad kan hon göra?
Samfälligheten där hon bor har de sista tjugo åren varit lite ”vilda västern” med små bodar som byggts här och där, ibland på kommunens mark, men det här tilltaget tar det hela till en ny nivå…
Tacksam för råd!
Staden bedömer trafiksäkerheten samt bedömer hur säker infarten är enligt följande krav: Du får endast ha en infart per fastighet. Infartens bredd får vara maximalt 3 meter där den ansluter till stadens mark.
-Kolla med kommunen !
Detaljplanerat område?
 
När det gäller bränder i bilar. Så tror jag att siffrorna blir annorlunda om man räknar bort anlagda bränder i statistiken. Även om det är runt 200000st elbilar så är.dey 4milj. diesel/bensin. Det är svårt att få till en seriös undersökning Även om man räknar om det till procent. Så är skillnaden förstor för att göra en seriös undersökning
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, det är rätt vanligt. Finns ett stort område med kedjehus i Valltorp Täby där det finns plats för 1-2 bilar på den egna tomten tex…
Här en annan variant i Täby där man inte kan köra ändå fram till till radhuset eller fastigheten. Fastighetsgränser är gula linjer. Hantverkarna har belamrat lokalgatan med vändplan med sina bilar, något större byggprojekt pågår i en av radhuslängorna vid fotograferingen:

Flygbild över en stad med markerade tomter, byggnader och parkeringsplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla denna samfällighetsförenings FB-sida och mycket riktigt kände sig styrelsen tvungen att förklara för de boende att de inte var en BRF-styrelse och att om man hade synpunkter på grannarnas skällande hundar eller fester så hade samfällighetsföreningen och dess styrelse absolut inget med detta att göra.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F falmark skrev:
Jävligt ovanligt.

Sen är det 19 ggr vanligare att bensin/dieselbilar brinner enl myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Kan det vara för att det finns betydligt fler bilar med bensin/diesel än elbilar eller hur har de räknat?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
I IngaMK skrev:
Kan det vara för att det finns betydligt fler bilar med bensin/diesel än elbilar eller hur har de räknat?
Nej det har man tagit hänsyn till, vilket redan är skrivet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det har man tagit hänsyn till, vilket redan är skrivet.
Dock har de räknat med de som någon tänt på. Det är gör siffrorna värdelösa. Om man vill försöka göra någon slutsats av det.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.