Bananskalare Bananskalare skrev:
skitsnack? kanske fb sysslar med?
pbl har inga sådana krav. Det är inte lämpligt med massa skarvsladdar och ett vanligt vägguttag. Där har olyckor. Men inga skarvsladdar och ett nytt vägguttag är risken liten eller väldigt liten för brand. men en godkänd laddstation? Inte större än om man har en vanlig bensinbil.
Rökutveckling bakom hus, person på parkeringsplats, bränslepriser synliga, molnig himmel, stadsmiljö, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anekdotiskt, men här är en WV ID i grannskapet som brinner upp och huset samt två grannhus brinner ner.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Radhuset är en länga på 8 fastigheter med tydligt avgränsade hus. Norrfasaden, det jag kallar framsidan, har en mindre trädgårdsplätt mellan sig och trottoar/gata. Tomterna avgränsas sinsemellan av häckar och/eller plank. Alltså, alla åtta fastigheterna har en gemensam fasad och grannen kommer att sätta sin laddbox på sin del av fasaden, så nära tomtgränsen som möjligt - annars kommer bilen att blockera själva entrén till huset.
Ok, fortfarande oklart för mig, endera tillhör väggen en enskild BRF eller inte. Om den är gemensam så kan då grannen göra precis vad han vill.
 
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nu ligger ärendet hos kommunen i utfart/trottoarfrågan vilket var den väg som var framkomlig 😀
Tack för synpunkter och tips (även lim o influgna spanjorer)!
Klart slut!
 
  • Gilla
Maria T och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Ok, fortfarande oklart för mig, endera tillhör väggen en enskild BRF eller inte. Om den är gemensam så kan då grannen göra precis vad han vill.
Det finns ingen BRF i den här tråden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, fortfarande oklart för mig, endera tillhör väggen en enskild BRF eller inte. Om den är gemensam så kan då grannen göra precis vad han vill.
Första meningen: ja antingen eller. Finns det någonsin andra alternativ? TS har redan berättat om det är BRF eller ej.
Andra meningen: vad är det som är gemensam, väggen? Varför skulle grannen få göra som han vill, speciellt om väggen vore gemensam? Av TS beskrivning är det grannens yttervägg. Enda gemensamma väggen är väl mellanväggen som avskiljer radhusenheterna, men laddaren sitter ju inte inomhus på den väggen.
 
P Pin skrev:
Första meningen: ja antingen eller. Finns det någonsin andra alternativ? TS har redan berättat om det är BRF eller ej.
Andra meningen: vad är det som är gemensam, väggen? Varför skulle grannen få göra som han vill, speciellt om väggen vore gemensam? Av TS beskrivning är det grannens yttervägg. Enda gemensamma väggen är väl mellanväggen som avskiljer radhusenheterna, men laddaren sitter ju inte inomhus på den väggen.
Jo inom en BRF-föreningen så finns det ju gemensamma väggar som delar husen. Och det vet nog den här ordföranden och det är ju viktigt att reda ut det här, är det en gemensam vägg så är det svårt att ifrågasätta placeringen av en laddare.
 
  • Haha
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo inom en BRF-föreningen så finns det ju gemensamma väggar som delar husen. Och det vet nog den här ordföranden och det är ju viktigt att reda ut det här, är det en gemensam vägg så är det svårt att ifrågasätta placeringen av en laddare.
Det är varken BRF eller gemensam vägg.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är varken BRF eller gemensam vägg.
Jo så tolkar jag det... om annars är det ju solklart, "vem faun monterar en sunkig elbilsladdare på min vägg"?
 
P paralun skrev:
Jo så tolkar jag det... om annars är det ju solklart, "vem faun monterar en sunkig elbilsladdare på min vägg"?
Det är varken på TS mammas vägg eller en gemensam vägg. Det är på grannens vägg.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är varken på TS mammas vägg eller en gemensam vägg. Det är på grannens vägg.
Jo men är det grannens vägg så är det då helt ok. Då gör man precis vad man vill.
Om annars är det "stick o brinn"!
 
kisumisu
Hade det varit bättre om han laddat bilen från gemensam motorvärmaruttag?
 
  • Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hade det varit bättre om han laddat bilen från gemensam motorvärmaruttag?
Jo men det är ju det nomala för BRF inte att sylta på grannars fastigheter (om så?)
 
  • Gilla
ElPorro
  • Laddar…
Düsseldorff
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det lagrummet gäller för anslutning till allmän väg och inte för enskild väg. Lokalgata är inte allmän väg ens när kommunen är väghållare.
Jag skulle avsky att ha dig som motpartsombud i domstol. Jag skulle ju vinna (hoppas jag verkligen), men det skulle vara skitjobbigt.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 6 till
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Jag tror inte grannen tänkt det som en utfart - han kan ju inte göra nåt åt den upphöjda trottoaren (som är kommunens) utan har tänkt köra upp på den och vidare in till laddplatsen i trädgården. Om det skulle klassas som utfart skulle det glädja många…
Tack för input!
han kan bara ansöka att få sänka trottoarkant
 
M maria01 skrev:
han kan bara ansöka att få sänka trottoarkant
Det handlar inte om att sänka trottoarkanten, det är sekundärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.