P
G gabbo skrev:
Bara en fundering. Man vet ju att växelriktare för solpaneler genererar ohälsosamma magnetfält,
Hur ohälsosamma? Vad säger forskningen om saken?
gör även elbilsladdare det?? Är det så vill man ju inte ha en sådan på ytterväggen om man t.ex. har sängen intill.
En elbilsladdare är i princip en likriktare så den bör inte generera speciellt kraftiga magnetfält.
(Ibland sitter likriktaren i den externa laddaren, och ibland sitter den i bilen).
Om effekten regleras med pulsbreddsmodulering kan man nog skapa magnetfält, men hur kraftiga vet jag ej.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Forskningen har inte hittat några samband mellan den typen av fält det kan handla om här och ohälsa.

Alla hemmaladdare är bara ett lite smartare eluttag. Det finns ingen likriktare i dem.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
P
M marikristin skrev:
Och vilken bilägare vill inte kliva direkt ut genom ytterdörren och in i bilen. 🙂
Jag! Vill inte det, alltså. Därför är mitt garage ihopbyggt med boningshuset.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den lär in

Temperaturen är inte en intressant aspekt. Bensin kommer upp i 1970grader. Även om det är lite lägre är det fortfarande väldigt varmt. Det finns dessutom mer energi i tanken.
830° är inte direkt lite lägre.
 
P
D daVinci skrev:
Tja på 70-talet när jag bodde hemma hos föräldrarna hade grannarna såväl båt som husvangn och skrotbilar på tomterna. + annat skräp. Tror faktiskt det är lite bättre nu än då.
Eventuellt inte bättre för grannarna …
 
P
F falmark skrev:
Samtidigt brinner 19 st bensin/dieseldrivna bilar enligt MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) statistik.
Siffrorna för brunna bilar är endast intressanta i förhållande till hur många av respektive biltyp som finns i drift.
Dessutom bör man nog räkna bort alla bilar som brinner upp pga yttre påverkan, t.ex. anlagda bilbränder i gangsterområden.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Alla hemmaladdare är bara ett lite smartare eluttag. Det finns ingen likriktare i dem.
Vanligen sitter likriktaren i bilen, ja, men s.k. snabbladdare ger likström till bilen.
Hur vanligt det är med snabbladdare i bostäder, vet jag dock inte.
 
P
M maxmsm skrev:
Skitsnack??
Det händer även att elbilar som inte ens är kopplade på laddning självantänder , sug på den du!!
Hur ofta händer det?
 
U
P pmd skrev:
Vanligen sitter likriktaren i bilen, ja, men s.k. snabbladdare ger likström till bilen.
Hur vanligt det är med snabbladdare i bostäder, vet jag dock inte.
Med tanke på att de flesta DC snabbladdare ligger på 80-250kW så är det gissningsvis inte många alls
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Med tanke på att de flesta DC snabbladdare ligger på 80-250kW så är det gissningsvis inte många alls
Har inte alla såna superladdare hemma? jag har 3st😋
 
K krister marcusson skrev:
Du har helt rätt men detta gäller inte här!
Om du äger t.ex. en industrifastighet, ett hus eller gård stämmer det.
Men detta är radhus förenig eller bostadsrättsförening då äger man bara andelar i föreningen och disponerar en lägenhet, den äger föreningen inte den som bor där!
Således får ingen göra åverkan på föreningen!
Inte ute eller inne utan att ett mötesbeslutbestämt!
Om vi bortser ifrån den där pytte pytte detaljen att vi pratar om den vanligaste formen när det gäller radhus. Inte den mindre vanliga brf.
som sagt det är bara små detaljer att det är äganderätt.

Men att sätta upp en laddbox på ytterväggen är tillåtet oavsett form av ägande
 
Kilrain Kilrain skrev:
Vilken sorts bil som brinner mest är väl inte det mest relevanta, känner jag. Det är riskmomentet när man inte har uppsyn över bilen, och kanske ligger och sover.

Hur stor är risken att en bensin- eller dieselbil som står i garaget ska självantända, kontra risken att en elbil som står och laddar i garaget ska självantända?

Men sen känns ju hela den här diskussionen väldigt OT. Kanske hör hemma i en egen tråd?
Påståendet kom från ts att det fanns en risk. Vilket snabbt konstaterades inte stämmer. Sen har det fastnat.
Även om alla diskussioner kommer fram till samma svar.
Så jag håller med.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gissar att det hela är taget från väglagen (eller en text om den)
Det är tråkigt att du ska behöva gissa. Alla som citerar någonting i ett forum som det här bör komma ihåg att hänvisa till den text citatet kommer från.
 
P
G gabbo skrev:
Det finns massor att läsa om växelriktare och magnetfält och det rekommenderas att dom inte sitter där man vistas så ofta.
Det betvivlar jag alls icke, men hur mycket av det är skrivet av kompetenta forskare?
Ville bara tipsa om att det kunde vara ett argument till att inte få en låda på sin ytterväg.
Det är mycket bättre att ha den på en innervägg. Det har vi.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ett väldigt dyrt vägguttag... 😀
Ett eluttag med effektreglering (om man vill).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.