K Kiawal skrev:
Kolla med kommunen vad som gäller.
kan vara bygglovspliktig. Här i vårt område är det så.

Från Boverkets sida:
Kommunen får i vissa fall, i en detaljplan eller i områdesbestämmelser, bestämma att bygglov krävs för parkeringsplatser. Det innebär att undantaget från lovplikt för parkeringsplats inte gäller för det område som planbestämmelsen omfattar. Det krävs då bygglov för parkeringsplatsen trots att den uppfyller alla förutsättningar för lovbefrielse.

Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 2 §
Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap. 8 §
Jag blir lite osäker här... Men vad vill du säga? Du hänvisar så bra till pbl. Och den stödjer det du säger helt. Förutsatt det du sa var att man får anlägga en parkeringsplats på sin egen fastighet. Men det du skriver är helt annat.
Snurrigt sa Bill fnurrigt sa Bull
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns säkert samfällighetsföreningar som förvaltar gemensamhetsanläggningar kring radhus med järnhand och där föreningens aktiva tror att de är någon sorts bostadsrättsförening där man ska styra boendekollektivet. Men det saknar grund i lagstiftningen och bygger egentligen bara på att Sverige förr var ett påtagligt homogent och kollektivistiskt samhälle med stark social kontroll där aktiva i samfällighetsföreningar kunde utveckla det styret. Den tiden är förbi vad jag kan se från min horisont (som är påtagligt Stockholmsbaserad ska sägas.) Nu får vi nog gå tillbaka till 60-talets tankar om vad en gemensamhetsanläggning och samfällighetsförening är och har för maktbefogenheter. Det vill säga det som finns infört i vår lagstiftning.
Jag vet inte om vi missförstår varandra, men det är väl samfälligheten som bestämmer över samfällighetens mark?

Lite lustigt, men vi är på väg att flytta in i det radhusområde där jag växte upp i Stockholmsområdet, och där är det självklart att samfällighetens regler gäller på samfällighetens mark, där man har garagelängor och parkeringsplatser.

Vi kan om vi vill köra ner bilen till vårt hus i området, men då måste vi lämna allmän väg och köra på gångväg en liten bit, och även om ingen bråkar om man ställer bilen där för att lasta och lasta ut, så skulle det bli ramaskri om man skulle försöka köra bilen in och ut varje morgon och parkera på tomten.

Återigen, även om man får ha bilen på sin tomt så kan man ju inte ta bilen in och ut hur man själv behagar när man inte äger marken som ”infarten” ligger på. Särskilt om det inte finns någon faktisk infart utan bara är hårdlagda ytor som inte utgör allmän väg, t.ex. trottoar eller gångväg.
 
sunnis sunnis skrev:
Finns massor att läsa om 5G, kraftledningar, dammsugare, elöverkänslighet, mikrovågsugnar, WiFi, induktionsspisar, LED-lampor men ingen forskning de senaste 40åren kan koppla negativa hälsoeffekter med elektrisk och magnetiska fält från apparater som finns i vår vardag. Och då är det många forskare som har försökt att hitta samband.
Foliehattarna har blivit fler. De ökar lavinartat.
Det intressanta är att desto mer kunskapsläget ökar desto mer minskar kunskapen.
5G sprider corona.
Sen undrar jag om inte vaccineringen av barn inte ger dem autism. Utan de verkar göra föräldrarna ännu mer korkade.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Jag vet inte om vi missförstår varandra, men det är väl samfälligheten som bestämmer över samfällighetens mark?

Lite lustigt, men vi är på väg att flytta in i det radhusområde där jag växte upp i Stockholmsområdet, och där är det självklart att samfällighetens regler gäller på samfällighetens mark, där man har garagelängor och parkeringsplatser.

Vi kan om vi vill köra ner bilen till vårt hus i området, men då måste vi lämna allmän väg och köra på gångväg en liten bit, och även om ingen bråkar om man ställer bilen där för att lasta och lasta ut, så skulle det bli ramaskri om man skulle försöka köra bilen in och ut varje morgon och parkera på tomten.

Återigen, även om man får ha bilen på sin tomt så kan man ju inte ta bilen in och ut hur man själv behagar när man inte äger marken som ”infarten” ligger på. Särskilt om det inte finns någon faktisk infart utan bara är hårdlagda ytor som inte utgör allmän väg, t.ex. trottoar eller gångväg.
Nu verkar det vara kommunens mark. Här handlar det om att köra över en trottoar. Inte vägar på ett område. Det är en viktig skillnad.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu verkar det vara kommunens mark. Här handlar det om att köra över en trottoar. Inte vägar på ett område. Det är en viktig skillnad.
Förklara gärna varför. Det spelar väl ingen roll om man kör 50 cm över en trottorar eller 500 cm över en gångväg? Har man inte en egen infart som ansluter till allmän väg kan man inte ta sig rätten att hitta på en egen infart.

Det är ju samma sak som om man anlägger en infart som går delvis över grannens tomt. Man nyttjar annans mark, och då måste man ha tillstånd för det.
 
Själv tycker jag att det hela är ganska löjligt. Jag skulle inte orka bry mig.
Att "svallra" till kommunen är lågvatten för mig. Jag undrar hur bra grannsämjan blir nu?
 
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen aning. TS skriver "Det är en riktig väg, om än återvändsgata," och troligast är kanske att det är kommunens väg.

Men spelar det någon roll vems väg det är? Det lagrum som enligt Trafikverket är aktuellt säger:

[bild]
Om han inte anlägger en väg utan bara kör över tomten, gäller paragrafen då?
 
TRJBerg
F ö förstår jag inte varför det är problem att grannen monterar en elbilsladdare på sin fastighet och laddar sin bil på samma fastighet?
 
Fairlane
E EvaOg skrev:
När det är en samfällighet får man inte göra som man vill. Om det inte finns parkeringsplats innan på tomterna tror jag inte det är tillåtet. Vi får tex inte ens köpa fönster utan spröjs! Kolla vad som står i stadgarna! O gå med i villaägarna o få hjälp därifrån.
Har er samfällighet ansvar för att sköta era fönster? Om inte har inte samfälligheten med den saken att göra.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Foliehattarna har blivit fler. De ökar lavinartat.
Det intressanta är att desto mer kunskapsläget ökar desto mer minskar kunskapen.
5G sprider corona.
Sen undrar jag om inte vaccineringen av barn inte ger dem autism. Utan de verkar göra föräldrarna ännu mer korkade.
Precis det jag menar. Men sen förväxlar du nog corona med corona.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
F ö förstår jag inte varför det är problem att grannen monterar en elbilsladdare på sin fastighet och laddar sin bil på samma fastighet?
Jag kan förstå varför det upplevs som störande. Radhustomter är ofta väldigt små, ett par hundra kvadratmeter, och utformade så att de bara är avsedda att ha en liten uteplats, inte för parkering av bilar.

Men återigen, jag skulle inte fokusera på om grannen får ha bilen på tomten, utan om han får köra bilen in och ut hur han vill på mark som inte är avsedd för biltrafik. Jag får inte köra bilen över grannens gräsmatta för att nå vårt garage, och den här grannen får knappast köra bilen över trottoaren för att nå sin tomt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du missade att den detaljen har inte heller någon betydelse. Jag är ganska övertygad om att magnetfältet är bra mycket högre vid hennes huvudände än vad det magnetfältet skulle vara från laddboxen med bara glaset emellan.
Sen sitter inte laddaren i väggen. Den sitter i bilen.
Laddboxen är i praktiken bara ett eluttag. Det genererar i princip inga magnetfält alls.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Jag kan förstå varför det upplevs som störande. Radhustomter är ofta väldigt små, ett par hundra kvadratmeter, och utformade så att de bara är avsedda att ha en liten uteplats, inte för parkering av bilar.

Men återigen, jag skulle inte fokusera på om grannen får ha bilen på tomten, utan om han får köra bilen in och ut hur han vill på mark som inte är avsedd för biltrafik. Jag får inte köra bilen över grannens gräsmatta för att nå vårt garage, och den här grannen får knappast köra bilen över trottoaren för att nå sin tomt
Men först säga att inte bry sig om att han parkerar hemma. Däremot fundera på varför han kör över trottoaren. Om det första inte ät ett problem. Då kan inte sista vara ett problem.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
G gabbo skrev:
Precis det jag menar. Men sen förväxlar du nog corona med corona.
[media]
Jag tänkte på
 
  • Sexpack Corona Extra ölflaskor i pappförpackning. Transparenta flaskor med gul vätska.
D Daniel 109 skrev:
Laddboxen är i praktiken bara ett eluttag. Det genererar i princip inga magnetfält alls.
Ett väldigt dyrt vägguttag... 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.