Kanske lite OT men vem vill ha 24-25 grader inomhus? Det är ju för mycket.
 
  • Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Fujim Fujim skrev:
Kanske lite OT men vem vill ha 24-25 grader inomhus? Det är ju för mycket.
Det finns de som alltid fryser, de gillar väl att ha det varmt inne. Många äldre exempelvis.

Bara för att jag trivs med 18C dagtid utgår jag inte från att alla andra gör det också.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Är osäker om detta kan stämma men tydligen så ställdes en fråga till lev när ÖV skulle slutföras:
Behövs separat shunt och pump för detta system?
Svar: Inte om huset i övrigt är välisolerat. Man kommer att få en högre verkningsgrad om man gör så men det är inte nödvändigt.

Eftersom det uppenbarligen var synligt kan ju detta inte vara ett dolt fel. Köparens undersökningsplikt torde ju även omfatta värmesystemet!?!? Om ägarna tagit dit kunnigt folk att undersöka saken inom tiden för besiktningsklausulen, eller egentligen redan innan kontrakts signerats, hade man redan vetat om att systemet inte skulle fungera. Tänker jag

Tydligen har ägarna haft dit kunnigt(?) folk som har tittat på lösningen och dömt ut den: detta har aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera. Vilket direkt kan motbevisas.
Man säger att det väl inte har varit lika varmt på ÖV som på NV vid sträng kyla men absolut inte obeoeligt utan typ 20-21 grader.

Eftersom det inte är mitt hus så har jag själv inte lagt ner så mycket energi på detta men jag har t o m på detta forum hittat folk med liknande problem där felet berott på själva cirkulationspumpen och en pump som börjar vara 25-30 år kan man nog förvänta sig börjar ha gjort sitt.
 
Vad menas med samma slinga?
Är det inte en gv-fördelare på varje våning?
Eller går allt vatten först igenom bv i en enda slinga som sedan fortsätter upp på övervåningen?
Känns som en väldigt lång slinga....flera hundra meter?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om pannan klarar av att leverera tillräcklig effekt så kanske gvsystemet bör delas upp i en slinga för NV och en slinga för ÖV med separata cirkulationspumpar. Trägolvet på ÖV behöver ev även högre framledningstemperatur men åtminstone högre flöde.
Jag funderar på om problemet är att det inte går att få upp temperaturen på ÖV eller om temperaturen är lägre på ÖV än NV när det är kallt?
Dvs om det är en slinga, för att få 25 grader på ÖV krävs det 28-29 grader på NV eftersom NV har mindre värmeläckage uppåt än ÖV
 
Om grannen har samma system och det fungerar där får man väl anta att det ska fungera även för dig. Endast en slinga? Skruva ner ställdonen för undervåningen så kanske flödet/värmen på övervåningen ökar. Hade du haft flera slingor hade mitt förslag varit att byta den trasiga cirkulationspumpen, alternativt manuellt snurra igång den om den kärvar.

(jag kan ha fel)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Utan att gå in på några teknikaliteter så undrar jag just detta.

Om man kan få 20-21 grader i huset på alla våningar även vid sträng kyla, kan då en ny ägare hävda att detta är ett dolt fel då dom gärna vill ha 24-25 grader men uppvärmningssystemet klarar inte detta på alla plan vid alla temperaturer?
Jag har förståelse för personer som lider av kyla, jag är en sådan! (kronisk smärta) Men tyvärr för oss, så är 20-21 grader godtagbar temperatur, så personen har ingenting att hämta som "dold fel".

Personen får fixa värmen själv. Det finns väldigt många sätt att värma upp bostad med, och om existerande anläggning inte klarar av att få upp över 20-21 grader så får man gå den dyra vägen och ha extra värmelement just där man befinner sig tills man uppgraderat systemet. Finns att köpa billigt på Rusta, Jula mfl.

Jag bor i hyreslägenhet som pendlar mellan 19-21 grader och ibland är det lite för kallt för mig så jag har en lös element som jag kopplar in till elen och ställer precis där jag är. Min lägenhet ligger exakt allra längst från värmesväxeln. (vilket också märks i varmvattnet)

Det får personen göra. Köpa element alltså. Förstår inte hur man kan få till det som dold fel? Man har ansvar för sin egen värmesanläggning om det är ett hus man köpt. Mäklaren har väl inte lovat 25 grader i texten va?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
OK, lite mer kött på benen.
Huset är ett 1½-plans trähus med platta på mark, byggt på 90-talet. Välisolerat med 24cm väggar.
Fjärrvärme och vattenburen golvvärme på båda plan i samma slinga. Inga andra uppvärmningssystem.
Inga utfästelser har getts på specifika temperaturer men 5 pers har bott i huset under många år utan större problem, även vid sträng kyla.
Grannarna har samma system och har inte heller haft några problem förutom att samtliga ställdon har fått bytas vilket även gjorts i detta hus, ett vanligt fel. Man klagar nu på värmen på ÖV, inga problem på NV. ÖV har 1" trägolv vilket har medfört en viss tröghet i systemet, fullt normalt.

Jag ser inte heller några större utsikter till att få detta till ett dolt fel om man nu av någon anledning vill ha 25 grader på ÖV och vilken instans är det egentligen som prövar och avgör en sån sak?
Kan det vara så att fjärrvärmeleverantören inte klarar av att få fram tillräckligt med kapacitet. Huset ligger kanske i slutet av slingan.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
A
nizzehult nizzehult skrev:
OK, lite mer kött på benen.
Huset är ett 1½-plans trähus med platta på mark, byggt på 90-talet. Välisolerat med 24cm väggar.
Fjärrvärme och vattenburen golvvärme på båda plan i samma slinga. Inga andra uppvärmningssystem.
Inga utfästelser har getts på specifika temperaturer men 5 pers har bott i huset under många år utan större problem, även vid sträng kyla.
Grannarna har samma system och har inte heller haft några problem förutom att samtliga ställdon har fått bytas vilket även gjorts i detta hus, ett vanligt fel. Man klagar nu på värmen på ÖV, inga problem på NV. ÖV har 1" trägolv vilket har medfört en viss tröghet i systemet, fullt normalt.

Jag ser inte heller några större utsikter till att få detta till ett dolt fel om man nu av någon anledning vill ha 25 grader på ÖV och vilken instans är det egentligen som prövar och avgör en sån sak?
Golvvärme är ju lågtemperaturssystem och bygger på att det känns varmt åt fötterna och upplevs varmare då men 25 grader kan du glömma -en gammal hederlig vedpanna och element hade du fått det du vill eller elelement och krokodiltårar när elräkningen kommer.
25 grader kan inte räknas som normal innetemperatur heller riktigt
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
A Ankmamma skrev:
Kan det vara så att fjärrvärmeleverantören inte klarar av att få fram tillräckligt med kapacitet. Huset ligger kanske i slutet av slingan.
Du får inte skicka på för varmt vatten i golvvärmesystem så det spelar ingen roll hur varmt det är från fjärrvärmen det shuntas ut med lägre temp i slingorna
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Det är inte relevant och det var inte det frågan gällde. Kapisch?
"Capisce"
 
  • Haha
  • Gilla
Thomas59 och 6 till
  • Laddar…
Det egentligen inte bara den faktiska lufttemperaturen som är intressant och skall mätas. Det är den riktade operativa temperaturen och yttemperaturen på golvet samt luftrörlsen. Det gör man vi en fördjupad utredning när man vill gå till botten med ett problem av det här slaget.

Med det sagt så är det osannolikt att man hittar något tillräckligt stort fel då i ett välisolerat hus och 21 C i luften.

För att föra en bedömning om huset klarar en viss utetemperatur kan titta på reglerkurvan. Möjligen kan det också finnas inställningar att göra på golvvärmen som kan upp temperaturen ytterligare.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Ja.

"Pannan" är fjärrvärme så effekt finns. Den uppdelningen som @ClasseClas nämner är kanske lösningen och det var nog detta som diskuterades innan installationen på ÖV men grundfrågan är om detta är att anse som ett dolt fel?
Verkar väldigt märkligt om det är en golvvärmeslinga för hela huset.
Svårt att tro på det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Verkar väldigt märkligt om det är en golvvärmeslinga för hela huset.
Svårt att tro på det.
Ja. Och även att det ska behöva byggas om och sättas extra pumpar och grejor.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Utan att gå in på några teknikaliteter så undrar jag just detta.

Om man kan få 20-21 grader i huset på alla våningar även vid sträng kyla, kan då en ny ägare hävda att detta är ett dolt fel då dom gärna vill ha 24-25 grader men uppvärmningssystemet klarar inte detta på alla plan vid alla temperaturer?
Det tror jag inte. Man får väl kolla upp vilken kapacitet systemet har innan man köper. Lätt att var efterklok förstås.
 
  • Gilla
Mickan 365
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.