A A-Man_08 skrev:
Förändringen ser jag mest som positiv, då avgiften troligtvis kan sänkas istället för att höjas.
Problemet är att dom flesta tror att elen är gratis som den är idag.
Klart är att totalkostnaden för den fasta delen dvs abonnemanget kommer att bli väsentligt dyrare med många individuella abonnemang jämfört med ett eller ett fåtal kollektiva abonnemang.

Huruvida den rörliga delen, dvs själva förbrukningen, kommer att minska med individuella mätare återstår att se...

A-man: För att representera bostadsrättsägarna och se till att den löpande skötseln genomförs. Varför ser du det som ett problem att diskutera saken med övriga boende innan beslutet tas?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Klart är att totalkostnaden för den fasta delen dvs abonnemanget kommer att bli väsentligt dyrare med många individuella abonnemang jämfört med ett eller ett fåtal kollektiva abonnemang.

Huruvida den rörliga delen, dvs själva förbrukningen, kommer att minska med individuella mätare återstår att se...
Inte om det är en interndebitering.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:

Självklart kommer förbrukningen minska med individuell debitering.
Har du hört talas om någon förening där elförbrukningen ökat efter att de gått över så alla får betala för det dom förbrukar?
Jag har aldrig varit med om ett enda fall.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
med många individuella abonnemang jämfört med ett eller ett fåtal kollektiva abonnemang.
Varför förutsätter du en sådan lösning? Jag gissar man tänker sig ett abonnemang och "interndebitering".

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Samma människor inte funderar på avgiften och hur det påverkar värdet på bostaden.
Man vill att en avgift ska vara så låg som möjligt.
Ibland är det ett under att folk lyckas köpa en bostad......eller inte då det bara är att skriva på och föra över pengar.
Ifall du inte planerar att sälja så är väl värdet på bostaden relativt ointressant. Själv planerar jag att bo kvar i min bostad till jag dör så värdet är för mig fullständigt ointressant.

Sen är det väl månadsavgiften + övriga kostnader som t.ex. el som är intressant. Om bostaden anses värdefullare för att elen betalas separat och man bara tittar på månadsavgiften så är det ju helt galet. Givetvis måste man lägga ihop kostnaderna,

D Daniel 109 skrev:
A-man: För att representera bostadsrättsägarna och se till att den löpande skötseln genomförs. Varför ser du det som ett problem att diskutera saken med övriga boende innan beslutet tas?
Vad är det som ska diskuteras, att det är en ökad kostnad?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför förutsätter du en sådan lösning? Jag gissar man tänker sig ett abonnemang och "interndebitering".
Finn ingen mening att alla ska teckna egna abonnemang eller för internet eller el i en brf.
Jag personligen faktureras bara det jag förbrukar internet lika så ibgs månadsavgifter skatt eller liknande.
Även vatten.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad är det som ska diskuteras
Att det är en tämligen stor förändring som det kan finnas starka åsikter om.

A A-Man_08 skrev:
Finn ingen mening att alla ska teckna egna abonnemang
Vänta bara tills bostadsrättshavarna vill börja nyttja timtaxa...

Alfredo Alfredo skrev:
Vänta bara tills bostadsrättshavarna vill börja nyttja timtaxa...
Det blir nog dyrare ändå med egna abonnemang.
Även med timtaxa.

Om man förklarar bakgrunden, fördelarna och hur det ska implementeras innan det klubbas så slipper man sannolikt en hel del gnäll. Om det istället informeras av en kritiker i trapphuset riskerar man konflikter i föreningen. Jag skulle absolut tagit upp det på ett medlemsmöte innan det klubbas.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det blir nog dyrare ändå med egna abonnemang.
Även med timtaxa.
Tror jag med. Inte säker på att alla inser det...

D Daniel 109 skrev:
Om man förklarar bakgrunden, fördelarna och hur det ska implementeras innan det klubbas så slipper man sannolikt en hel del gnäll. Om det istället informeras av en kritiker i trapphuset riskerar man konflikter i föreningen. Jag skulle absolut tagit upp det på ett medlemsmöte innan det klubbas.
Det togs ju upp på ett möte av styrelsen så jag förstår inte riktigt vad du menar med en kritiker i trapphuset.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror jag med. Inte säker på att alla inser det...
Många förstår inte varför man ska betala "hyra" när man "köpt" sin lägenhet.
Eller ringer om allt möjligt
"Kylen har gått sönder kan när kan jag få en ny?"

Det är på den nivån.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.