Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tyckte som 21-åring att det var rätt toppen att elen ingick i avgiften i min första lilla bostadsrättslägenhet. 16 h med 250 w metallhalogenlampa... Värmde gott på vintern.
Jovisst är det så...;)
Men är man medlem i en BRF så måste ju en styrelse informera/berätta pedagogiskt om vilka ärenden som pågår och varför. Här är det en elfaktura som måste betalas osv...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan säga att i min bostadsrättsförening där elen debiteras lägenhet för lägenhet så är de eluppvärmda badrumsgolven avstängda sedan länge.
Hur vet du det? :thinking: Jag vet inte ens vilka som har elgolvvärme.

V
A A-Man_08 skrev:
Kan en bostadsrättsförening ändra från att el ingår i avgiften till individuell debitering pga ökade kostnader.
Måste det röstas igenom på en stämma eller går det att få igenom som en tvingande åtgärd?
Ja

Kan vi åka till månen så kan vi nog stå för vår egen el

V
D Dilato skrev:
Om man ska ändra till individuell debitering ska man väl också sänka månadsavgiften när el inte längre ingår?
Varför ?

D Dilato skrev:
Vad blir nästa steg, att värme debiteras separat kanske, vattenmätare i varje lägenhet :thinking:
finns redan

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Det är väll inget konstigt? De hade vi när jag var ordförande i en Brf. Separat mätare för:
Varmvatten
Kallvatten
Värme
El

Nu bor jag i villa och alla dom punkterna kostar såklart.
Dyrt att installera den mätningen i efterhand.

V Villaägarenr1 skrev:
Varför ?
Det normala är ju att det finns en schablon post för el när det inte är individuell debitering. Den tas ju bort.

I allmänhet går förbrukningen ner 30% när man inför individuell eldebitering. Så vill man införa det så är det nog möjligheten till lägre elkostnad man bör föra fram. Individuell mätning är bättre för alla utom snyltarna.

• Gilla
Quartto och 5 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Tyvärr fattar inte dom som bor där att dom betalar för andra som det är idag.
Det kommer knappast bli dyrare med individuell debitering om inte föreningen underdebiterar.

De flesta tror säkert att de förbrukar mer än medel och därför kommer att förlora på det. Om det nu finns elgolvvärme och man har den påslagen så tycker man givetvis att det är bäst att inte debiteras för sin egen el. Det är väl rätt självklart att folk reagerar så. Sen att alla har elgolvvärmen på är en annan sak, men det vet ju inte den enskilde medlemmen som kanske tror att han är en av de få som kör med den på året runt.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet du det? :thinking: Jag vet inte ens vilka som har elgolvvärme.
Hörde grannarna klaga över räkningarna och vilken åtgärd de vidtog.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Varför ?
Varför vad?

L lbgu skrev:
De flesta tror säkert att de förbrukar mer än medel och därför kommer att förlora på det. Om det nu finns elgolvvärme och man har den påslagen så tycker man givetvis att det är bäst att inte debiteras för sin egen el. Det är väl rätt självklart att folk reagerar så. Sen att alla har elgolvvärmen på är en annan sak, men det vet ju inte den enskilde medlemmen som kanske tror att han är en av de få som kör med den på året runt.
Samma människor inte funderar på avgiften och hur det påverkar värdet på bostaden.
Man vill att en avgift ska vara så låg som möjligt.
Ibland är det ett under att folk lyckas köpa en bostad......eller inte då det bara är att skriva på och föra över pengar.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det är ju en lösning, men då krävs det att man kan sålla bort fastighetselen.
Det är inte bara bageriverksamhet som bedrivits utan även tvätteriverksamhet i tvättstugorna.
Senaste kampanjen var glasa in balkongerna till förmånligt pris.
Vilket gör att folk ställer ut element som är konstant på från september - Maj när elen ändå är "gratis"

Om Styrelsen kan höja avgiften utan en omröstning då borde det väl vara möjligt att införa individuell debitering utan möte?
Det är det, styrelsen ska kunna fatta sådana beslut. Jag sitter i styrelsen i vår samfällighet och vi i styrelsen gör 99,9% av alla beslut utan övriga medlemmar inblandade.

Efter beslut informerar vi bara.

K katho75 skrev:
Det är det, styrelsen ska kunna fatta sådana beslut. Jag sitter i styrelsen i vår samfällighet och vi i styrelsen gör 99,9% av alla beslut utan övriga medlemmar inblandade.
Jag håller med det borde kunna ändra utan ett möte.

För större ändringar är det ju snyggt att fråga om årsmötets åsikt.

• Gilla
Foxpaint
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För större ändringar är det ju snyggt att fråga om årsmötets åsikt.
Vad är styrelsens uppgift, varför har man han en styrelse?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.