15 317 läst · 164 svar
15k läst
164 svar
Kan en styrelse ändra till individuell debitering av el som nödvändig åtgärd
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 337 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 337 inlägg
Alla som har installerat elvärmegolv i sin lägenheter skrek nog...A A-Man_08 skrev:För föreningen där el ingår så vet jag inte vad som står i stadgarna.
Dock har grannföreningen haft ett möte för att rösta om individuell debitering.
Det spårade ur folk vällde dit och kaos utbröt alla skulle rösta nej innan ens representanten hann öppna presentera mötet.
Folk skrek att dom inte ville betala och det vart nej, samma människor som inte förstår avgiftshöjningen.
Normalt sett när man inför individuell debitering så bygger man om elsystemet så att man installerar en elmätare i varje lägenhet. Detta kostar naturligtvis en massa pengar som allt som har med elsystemet att göra så det är ju en större sak.
Glömde lägga till det.Claes Sörmland skrev:Alla som har installerat elvärmegolv i sin lägenheter skrek nog...
Normalt sett när man inför individuell debitering så bygger man om elsystemet så att man installerar en elmätare i varje lägenhet. Detta kostar naturligtvis en massa pengar som allt som har med elsystemet att göra så det är ju en större sak.
Vid renoveringen av badrummen så ingick golvvärme.
Även gruppcentralen byttes ut.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 337 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 337 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 337 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 337 inlägg
Det finns ju redan klart i den nya förordningen som kom upp i tråden. Om man bygger nytt eller väsentligen ändrar sitt värme- eller varmvattensystem så klickar kraven in på individuell mätning i flerbostadshus.D Dilato skrev:
..om man har högre energiförbrukning än 200 kWh/m2 och år, vilket är väldigt hög förbrukning.Claes Sörmland skrev:
Någon ska ju betala för den dyra elen. Den blir ju aldrig gratis.A A-Man_08 skrev:
Endera får alla i föreningen gemensamt dela på kostnaden eller så börjar man mäta så får varje lägenhetsinnehavare betala vad de gör av med.. varma badrumsgolv är ju rena lyxen nuförtiden som jag betvivlar att alla vill betala ihop.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 337 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 337 inlägg
Det är ju bara ett av fallen:D Dilato skrev:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygg-och-renovera-energieffektivt/IMD/
Det är något som är en verklighet redan och som vi kommer att se mer av i framtiden..D Dilato skrev:
På sätt och vis bra för det kommer att minska energiförbrukningen rejält.
Man kommer dessutom att slippa tjatet från de boende om att det är för kallt med 21 grader i lgh. När de själva kan påverka kostnaden så är helt plötsligt 19 grader ofta ok.
Men de som vill lyxa till det kan ha 25 grader om de vill.
Självklart måste ju månadsavgiften räknas ner som bytet till individuell mätning.
Känns som något som måste tas upp på stämman.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 337 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 337 inlägg
Kan säga att i min bostadsrättsförening där elen debiteras lägenhet för lägenhet så är de eluppvärmda badrumsgolven avstängda sedan länge.P paralun skrev:
Tyvärr fattar inte dom som bor där att dom betalar för andra som det är idag.P paralun skrev:
Det kommer knappast bli dyrare med individuell debitering om inte föreningen underdebiterar.
Jo det är ju mer ett pedagogiskt problem att förklara. Elfakturan ska ju betalas och endera gemensamt eller en rättvis fördelning om man ser det behovet.A A-Man_08 skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 337 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 337 inlägg
Jag tyckte som 21-åring att det var rätt toppen att elen ingick i avgiften i min första lilla bostadsrättslägenhet. 16 h med 250 w metallhalogenlampa... Värmde gott på vintern.P paralun skrev: